Dronovi sve više ugrožavaju avione u zraku, pitanje je dana kad će doći do tragedije
Foto: Guliver Image / Getty Images
U NEDJELJU je, kako javlja Washington Post, diljem neba iznad Sjedinjenih Američkih Država zabilježen najveći broj slučajeva gdje dronovi smetaju u zračnom prometu.
U 8:51 sati ujutro, primjerice, bijeli dron iznenadio je pilota JetBlue kompanije pojavivši se pored njegovog lijevog krila nekoliko trenutaka prije nego je avion prizemljio na aerodrom u Los Angelesu. Pet sati kasnije, još jedan dron prozujao je ispod aviona Allegiant Aira dok se ovaj približavao istoj gore spomenutoj pisti. Također, piloti dva manja zrakoplova prijavili su kako su jedva izbjegli dronove na nebu iznad neba u San Jose i La Verneu u Kaliforniji.
U Washingtonu je pilot Cessne prijavio dron koji je letio na nedozvoljenoj visini iznad glavnog grada te tako natjerao vojne avione na polijetanje. U Louisvilleu je skoro došlo do sudara s avionom za treniranje. U Chicagu, let 970 United Airlinesa prijavio je let drona na čak tisuću metara visine.
Sveukupno, samo u nedjelju u SAD-u je zabilježeno dvanaest slučajeva gdje su se mali dronovi približili avionima ili zračnim lukama te na taj način ometali zračni promet.
Gotovo sedamsto incidenata ove godine
Do prošle godine ovakvih slučajeva praktički da i nije bilo, ali oni su u zadnje vrijeme postali učestali zbog povećanja prodaje ovih letećih naprava. Tako je ove godine zabilježeno gotovo 700 incident, što je, prema statistici koju je iznijela Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo, gotovo trostruko veći broj prijava nego ih je bilo 2014. godine. Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo izrazila je zabrinutost zbog ovog problema dodavši kako su oni nemoćni da ovaj problem riješe.
Do sada je Savezna uprava za civilno zrakoplovstvo ovaj problem držala u tajnosti , odbijajući objaviti dokumente koji bi osvijetlili kad i gdje su se ovi "bliski susreti" događali. Ipak, novinari The Washington Posta došli su u posjed nekoliko stotina ovakvih izvješća, a Laura Brown, glasnogovornica Savezne uprave za civilno zrakoplovstvo, odbila ih je komentirati. Iz njih je jasno da su dronovi na daljinsko upravljanje letjeli pored nekih najčuvanijih zračnih luka u zemlji.
Dronovi glavobolju zadaju i agentima tajne službe zaduženim za čuvanje predsjednika, stoji u izvješćima koja su u posjedu novinara The Washington Posta.
Tako je, primjerice, 29. ožujka jedan dron lebdio blizu West Palm Beacha na Floridi, odnosno golf terena gdje je boravio predsjednik Obama. Glasnogovornik Tajne službe, Brian Leary, potvrdio je ovaj incident.
Samo dva tjedna kasnije, 13. travnja, vlasti su zaprimile dojavu o bijelom dronu koji leti u blizini Bijele kuće. Odmah su dignuti vojni avioni koji su poslani da presretnu letjelicu.
Oba ova incidenta dogodila su se nakon slučaja iz siječnja kad se jedan dron srušio na području Bijele kuće što je izazvalo zabrinutost kad je u pitanju sigurnost stanovnika, u prvom redu predsjednika SAD-a.
Također, bespilotne letjelice više puta ove godine letjele su i oko vojnih baza.
Desetog lipnja pilot vojnog zrakoplova rekao je kako mu je dron došao na nekoliko metara od zrakoplova. Dva tjedna kasnije još jedan pilot prijavio je kako je bespilotna letjelica zujala ispod zrakoplova.
Iako je po zakonu zabranjeno da dronovi lete unutar pet milja od aerodroma ili iznad 120 metara visine, izvješća pokazuju da se to ne poštuje, a dronovi su sve češće uljezi koji lebde opasno blizu koridora na kojima ionako ima previše prometa.
Osim oko zračnih pista, piloti dronove viđaju po svim visinama, ponekad čak i na visinama od nekoliko tisuća metara.
Sa druge strane, panika koja je zavladala zbog blizine dronova ponekad je pretjerana. Tako je, primjerice, pilot leta 863 United Airlinesa koji je letio iz San Francisca prema Sydneyu prijavio kako je njegov Boeing 777 udario drona, ali na kraju se pokazalo kako je ipak riječ o ptici.
I najmanji dronovi mogu izazvati veliku katastrofu
U najviše slučajeva dronovi jednostavno nestanu bez traga. Letjelice su najčešće premale da bi ih radari uočili, a za razliku od aviona, dronovi nisu označeni serijskim brojevima i njihovi vlasnici nisu obvezni registrirati ih.
Iako do sada još nije bilo incidenata, u dosta slučajeva piloti su prijavili da su im dronovi bili toliko blizu da nisu imali vremena za reakciju.
Melanie Hinton, glasnogovornica udruženja trgovaca, rekla je kako će sa Saveznom upravom za civilno zrakoplovstvo nastaviti educirati javnost o pravilnoj upotrebi bespilotnih letjelica. "Američki zrakoplovni sustav je najsigurniji na svijetu i ništa nije važnije nego sigurnost naših putnika, posade i zrakoplova", novinarima The Washington Posta napisala je Hinton.
Bespilotne letjelice predstavljaju prijetnju i malim avionima koji lete na manjim visinama. Tako je pilot jednog takvog aviona prijavio drona kojeg je morao izbjeći naglim manevrom.
Većina viđenih dronova male je težine, ali stručnjaci upozoravaju da i najmanji dronovi mogu prouzročiti pravu katastrofu ukoliko pogode propeler, prozorsko staklo ili ih usisa motor aviona.
Ove male letjelice postale su prilično popularne za rekreaciju, a za manje od petsto dolara može se nabaviti drona opremljenog sofisticiranom video kamerom.
Udruga korisnika elektronične opreme, primjerice, smatra da će ove godine biti prodano oko 700 000 malih letjelica na daljinsko upravljanje, što je 63% više nego 2014. godine.
Iako su neki proizvođači ovih igračaka na zabrinutost oko ovog problema odgovorili dodavanjem softvera koji automatski zabranjuje približavanje zračnim lukama, svaki iti malo sposobniji vlasnik ove igračke lako će pronaći način da tu zabranu premosti, piše The Washington Post
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati