Vlada sve gore laže oko vinjeta
PRIČA s vladinim odbijanjem vinjeta postaje sve sumanutija.
Već se neko vrijeme zna da bi Hrvatska do kraja iduće godine trebala dobiti novi sustav naplate cestarine. Krajem 2024. godine, kako su najavljivali iz vlade, naplatne kućice trebale bi nestati s hrvatskih autocesta, no to će biti ključna promjena. No, prema vladinu planu, cestarina će se i dalje obračunavati na identičan način kao do sada, samo će vam se novac skidati s bankovnog računa ili ENC uređaja bez prolaska kroz kućice.
Dakle, Hrvatska će, po svemu sudeći, propustiti priliku da autoceste učini dostupnijima svojim građanima uvođenjem vremenskih vinjeta kakve imaju Slovenija, Austrija, Mađarska i niz drugih zemalja Europske unije. Upravo vinjete s vremenskim trajanjem već dugo zagovaraju prometni eksperti kako bi se ljude potaklo da što više koriste autoceste kao najsigurniji način cestovnog prijevoza.
Propuštena prilika za građane i turizam
Micanjem naplatnih kućica s autocesta do čega bi napokon trebalo doći za manje od godinu i pol otvara priliku da se Hrvatska okrene takvom sustavu naplate cestarine. Model vinjeta s vremenskim trajanjem građanima bi omogućio da za isti novac puno više koriste autoceste koje ionako skupo plaćaju ne samo kroz cijenu goriva i naknade te druga davanja u proračun. No vlada uporno odbija vinjetama učiniti autoceste dostupnijima građanima.
Vinjete bi koristile i turizmu jer bi ga disperzirale na šire područje i povezale obalni turizam s kontinentalnim. Jasno je da bi takav sustav donio veću mobilnost i domaćih i stranih turista i vrlo izgledno dodatno produžio sezonu te pridonio razvoju kontinentalnog turizma.
Iz vlade o prednostima vinjeta ne žele. Umjesto toga uvode kompliciraniji sustav
No iz vlade ni ne spominju potencijalne prednosti vinjeta. Bez ikakve ozbiljne rasprave na hrvatske se autoceste uvodi od vinjeta kompliciraniji sustav koji će vam za svaku vožnju autocestama skidati novac, a zna se da je kilometar autocesta u Hrvatskoj prilično skup.
Portali koji će biti postavljeni na autocestama automatski će vam očitavati registarske oznake pa vam skidati novac s bankovne kartice koju povežete sa svojim registracijama ili će vam očitavati ENC uređaj i skidati s njega, sve prema prijeđenim kilometrima.
Uvođenje takvog sustava na sve hrvatske autoceste koštat će oko 100 milijuna eura. Možda nešto manje, a možda i znatno više jer su ponude koje su pristigle došle u velikim rasponima, od 80-ak milijuna eura pa sve do 244 milijuna eura, bez PDV-a.
Nema komparativne analize sustava vinjeta i sustava na kojem inzistira vlada
Prema Indexovim informacijama, u HAC-u i vladi nikada nisu napravili ozbiljnu komparativnu analizu sustava vinjeta s vremenskim trajanjem nasuprot naplate po kilometru na kojem toliko inzistiraju u vladi. Građanima slijedom toga nisu ponudili nikakav ozbiljan argument zašto bi se u Hrvatskoj autoceste i dalje trebale naplaćivati po kilometru.
Umjesto toga dobivamo gomilu opravdanja od kojih su neka uvredljiva jer, da budemo jako blagi, iskrivljavaju istinu, i to vjerojatno vrlo svjesno.
Suluda Butkovićeva opravdanja
Resorni ministar Oleg Butković tjednima pokušava opravdati uvođenje upravo ovakvog sustava tankim, površnim, pa i lažnim argumentima i čini se da je svaki novi gori od prethodnog.
Butkovićeva opravdanja počela su tako što je prije mjesec dana kazao da je novi sustav "vid elektroničke vinjete jer vidite da se klasične vinjete napuštaju". Butković, naravno, uopće nije objasnio tko to napušta klasične vinjete i na što točno misli. Naime, zemlje poput Slovenije jesu zamijenile lijepljenje vinjeta na vjetrobranska stakla elektroničkim vinjetama, ali su to i dalje ostale vinjete kojima se vozači voze neograničeno u određenom vremenskom periodu.
No uslijedila je još luđa Butkovićeva izjava. Naime, ministar prometa izjavio je da - Hrvati ne žele vinjete.
Vlada manipulira rezultatima sugestivne ankete u kojoj je sudjelovalo 600 ljudi. Na Indexu glasalo 80.000 ljudi, 89% želi vinjete
"Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model 'plati koliko voziš' umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja", izjavio je ministar Oleg Butković.
Istraživanje koje je spomenuo Butković je anketa na tek 600 ispitanika koju je za vladu i HAC 2019. godine provela agencija Ipsos. Ljudima su bile ponuđene tri opcije - sustav naplate "plati koliko voziš", vinjete i opcija "ne znam", no pitanje je bilo formulirano tako da je ljudima sugerirano da bi se u sustavu vinjeta naplaćivale ne samo autoceste nego i "većina državnih cesta".
Jasno je da je takav sugestivan način postavljanja pitanja vrlo izgledno itekako utjecao na postotak u kojem 70 posto ispitanika odabire model "plati koliko voziš", a vlada rezultatima tako provedene ankete sada manipulira kako bi uvjerila građane da ti isti građani ne žele vinjete. Vlada, dakle, nije ponudila ni jednu studiju o tome da bi vinjete bile u Hrvatskoj financijski neisplative ili dala bilo kakav ozbiljan argument protiv vinjeta. Umjesto toga se poziva na sugestivnu anketu sa 600 ispitanika.
S druge strane, u Indexovoj anketi od ovoga vikenda dosad je glasalo oko 80.000 ljudi. 89 posto ljudi, odnosno oko 70.000, izjasnilo se za elektroničke vinjete s vremenskim trajanjem, poput onih u Sloveniji. 11 posto ljudi izjasnilo se za vladin model elektroničke naplate po prijeđenim kilometrima.
Butković izrekao laž da EU ukida vinjete
I nakon što je u medije izašla vijest o tome da se vlada poziva na manipulativnu anketu, Butković je izjavljivao da "novi sustav podržavaju i građani". No uz to rekao je još jednu neistinu, možda i goru od uvjeravanja građana Hrvatske da građani Hrvatske ne žele vinjete.
Naime Butković je kazao da se "vinjete kao način naplate cestarine na razini cijele Europske unije ukidaju 2027. godine i da je to jedan od razloga zbog čega Hrvatska uvodi novi sustav, kombinaciju ENC-a i automatskog prepoznavanja registarskih pločica".
No to jednostavno nije točno. Naime, prošle godine je EU parlament usvojio novu direktivu o cestarinama, na kojoj se, zbog međusobnih neslaganja članica, radilo od 2017. Usvojena direktiva doista sadrži novo pravilo za naplatu cestarina, no ono se odnosi na - kamione, no čak ni to pravilo nije isključivo.
Što zapravo stoji u EU direktivi
Države članice prema direktivi, naime, i za teška vozila poput kamiona mogu zadržati stari sustav koji se temelji na vremenu, poznat kao vinjete, za neke dionice ceste ako mogu dokazati da bi ukidanje dovelo do velikog pada prihoda. Zemlje koje se odluče za naplatu lakših vozila kao što su osobni automobili i kombiji također mogu odlučiti primijeniti vinjetu koja se temelji na vremenu, stoji u EU direktivi o cestarinama.
Prijedlog da se 2027. godine ukinu vremenske vinjete za sva vozila je doista postojao, no 2017., na početku razgovora o novoj direktivi i nikada nije usvojen. Unatoč tome HDZ-ov ministar javnost pokušava uvjeriti da će se 2027. godine u Europskoj uniji ukinuti vinjete. Bilo da Butkovića netko krivo informira ili da namjerno izgovara neistine, nevjerojatno je da takve laži dolaze od ministra i potpredsjednika vlade.
Slovenska vlada za Index: Nemamo nikakve planove o ukidanju vinjeta i uvođenju naplate po kilometru
Index se obratio i slovenskoj vladi. Pitali smo ih imaju li namjeru u budućim godinama promijeniti sustav naplate cestarine te sustav vinjeta zamijeniti sustavom naplate po kilometru. Dobili smo kratak i kristalno jasan odgovor - nemaju nikakve slične planove.
"Republika Slovenija ne planira nikakve promjene na ovom području", glasi odgovor slovenske vlade na pitanje o eventualnom ukidanju vinjeta.
Treba napomenuti da Slovenija kamionima cestarinu i sada naplaćuje po udaljenosti, a isti takav princip mogla bi usvojiti i Hrvatska. Ono što značajan dio građana želi jest uvođenje vinjeta za automobile i druga lakša vozila.
Butković danas: Ovo što mi uvodimo su zapravo vinjete
Butković je s nevjerojatnim istupima nastavio i jutros. Naime, gostujući u emisiji A sada vlada na Hrvatskom radiju dao je možda i najluđu izjavu do sada. Vladin novi sustav naplate cestarine kojom će se autoceste i dalje plaćati po kilometru prozvao je - vinjetama.
"To će biti elektronička vinjeta. Jedan je način da će kamera očitati registraciju. Račun će se obnavljati putem aplikacije, ali ostat će i modernizirani, bolji ENC. Znači, postojat će mogućnost da se na dva načina plati autocesta", izjavio je ministar.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati