TZ platio HDZ-ovki da za njih zakupi medije, ona zakupila vlastiti web
TURISTIČKA zajednica HDZ-ove Splitsko-dalmatinske županije bez javnog natječaja je angažirala HDZ-ovku Maju Zlokić da za njih kontaktira hrvatske i inozemne medije kako bi dogovorila zakup oglasnog prostora jer njihovih 10 zaposlenika to ne mogu sami. Za tu namjenu otišlo je milijun i pol kuna - dio za proviziju i dio za same oglase.
>> Maja Zlokić: Društva i udruge u kojima sam radila nikad nisu poslovali nezakonito
>> Reagiranje Joška Stelle na članak o TZ-u na Indexu
U 11 godina poslovanja s TZ-om Zlokić je od domaćih medija zakupljivala jedino oglasni prostor na vlastitom web portalu i pratećem turističkom vodiču naziva HotSpots, gdje objavljuje članke sa svoje web stranice, popraćene fotografijama i materijalima koje mahom dobiva od turističkih zajednica koje se ondje masovno oglašavaju.
Turističkoj zajednici Splitsko-dalmatinske županije naplatila je i oglašavanje u svom mediju i proviziju za to što je uspješno dogovorila posao između njih i sebe, odnosno HotSpotsa.
Prema javno dostupnim podacima, jedina je stalno zaposlena u obrtima koji upravljaju HotSpotsom. To su isti obrti preko kojih radi posao zakupa medija za Turističku zajednicu.
U 11 godina ni jedan drugi domaći medij nije zakupila osim svog
TZ je bez ikakvog natječaja, ponovimo, odabrao baš nju da procijeni koji su najbolji mediji za oglašavanje i da dogovori povoljnije uvjete zakupa oglasnog prostora, a ona je uporno, svake godine, odlučivala da je njen medij u cijeloj državi, od svih lokalnih i nacionalnih, najbolji.
Cjenovno i kvalitetom. Idealan da se njemu plati da se ondje objave oglasi TZ-a i da to privuče brojne turiste na ljetovanje u ovu županiju.
Dio fotografija objavljenih u njenom mediju dolazi od turističkih zajednica
Zanimljiv je detalj i da dio fotografija koje HotSpots koristi dolaze iz arhive turističkih zajednica. Piše to jasno na drugoj stranici istoimenog časopisa, koji je zbirka objava s portala. Osim što je, dakle, TZ platio oglasni prostor i proviziju za ugovaranje oglasa, istoj osobi turističke zajednice još su dale i dobar dio materijala da se ovaj njen proizvod realizira.
Podsjetimo, Zlokić je ranije ovo ljeto za istu turističku zajednicu Splitsko-dalmatinske županije, opet bez natječaja, pomogla organizirati Međunarodni skup influencera na kojem su sudionici mahom bili iz Hrvatske, a organizaciju je naplatila 20.000 kuna preko svoje neprofitne udruge - koja ostvaruje lijep profit. U Dalmaciji su tom prilikom, pisali smo, boravili brojni influenceri iz dalekog Splita, Makarske i Imotskog.
>>Turistička zajednica dala 200.000 kuna da u Dalmaciji borave influenceri iz Dalmacije
Ranije je HDZ-ovka organizirala skup influencera za TZ HDZ-ove županije
Pitali smo Turističku zajednicu je li se ikad dogodilo, svih ovih godina, da je Zlokić, kojoj su platili da za njih zakupljuje medije, angažirala neki drugi hrvatski medij. Potvrdili su nam da je isključivo HotSpots bio biran.
"Što se tiče domaćeg oglašavanja, ono se odnosi na zakup oglasnog prostora u časopisu HotSpots", ponavljali su iz TZ-a.
A o iznosima su rekli:
"Navedeni iznosi su iznosi koji su plaćani za najam oglasnog prostora, a unutar njih je provizija. Znači navedeni iznosi nisu isplaćivani za posredovanje već za najam oglasnog prostora", logika je županijske turističke zajednice.
TZ je ukupno isplatio preko milijun i pol kuna na račune dva obrta s istom djelatnošću, u vlasništvu ove HDZ-ovke. Teško je reći koliko je točno otišlo na njen portal jer su podaci dobro zakamuflirani. Ono što se sigurno zna jest da je najmanje 332.439 kuna oglasa zakupljeno na HotSpotsu od nje kao agencije koja zastupa TZ.
HDZ-ovki isplaćene 1.590.123 kune bez natječaja
Turistička zajednica podatke nam je dostavila u trima kategorijama: udruženo oglašavanje, tuzemno oglašavanje i inozemno oglašavanje, od čega tuzemno očito u potpunosti otpada na portal HotSpots. Problem je što se ne zna točno na što su, u konačnici, odlazile stavke iz udruženog oglašavanja u kojem su najveći iznosi - nisu pojasnili gdje je otišlo ukupno 667.387 kuna - a ni s kime se to županijska turistička zajednica u tom oglašavanju udruživala.
Pitali smo - nije sa Županijom, nije s krovnim HTZ-om, nije ni s gradskim TZ-om, a nije ni sa susjednom dubrovačko-neretvanskom turističkom zajednicom.
Turistička zajednica HDZ-ove Splitsko-dalmatinske županije i njen donedavni direktor, a sadašnji zamjenik, HDZ-u blizak Joško Stella teško da se mogu opravdavati kako za ovo nisu znali.
Stella je uporno gostovao na brojnim konferencijama i skupovima koje je Zlokić organizirala, a Stellin županijski TZ joj je bio pokrovitelj. Sve bi se to uredno objavljivalo na medijskom promotoru - portalu HotSpots, a nerijetko je ondje govornik bio i donedavni direktor TZ-a Stella koji je ove isplate, ugovorene bez natječaja, odobravao.
Agencija za zakup oglasa je HotSpots Studio, a portal na kojem su kupljeni oglasi HotSpots
Jedan od dva obrta Maje Zlokić, istih djelatnosti s istim sjedištem, preko kojih ona za TZ posluje i zakupljuje oglase, zove se gotovo jednako kao i njen portal - HotSpots Studio. Njemu je od 2017. godine do danas TZ isplatio 1.000.736 kuna i 12 lipa, od čega 573.187,50 kuna za to nejasno udruženo oglašavanje, zatim 67.252 kune za tuzemno oglašavanje, što je svakako išlo na oglašavanje na portalu HDZ-ovke, te 360.296,62 kune za inozemno oglašavanje.
Njenom drugom obrtu, Magoo studiju, Turistička zajednica isplaćivala je novac od 2011. godine. Isplaćeno je 589.387,50 kuna, od čega 265.187,50 kuna za tuzemno oglašavanje, 94.200 kuna za udruženo oglašavanje, 170.000 za internetsko oglašavanje i 60.000 kuna za PR.
Zakupila je minimalno 332.439 kuna oglasa na svom portalu i naplatila proviziju za zakupljivanje
Budući da je HotSpots po definiciji internetski portal, nije poznato je li iz kategorije "internet oglašavanje" išta išlo za tu svrhu, a nepoznanica je i koliko je iz udruženog oglašavanja preusmjeravano na stranicu HDZ-ovke. Kad se zbroji samo oglašavanje u domaćim medijima, ispada da je najmanje 332.439 kuna oglasa ugovorila na svom portalu za Turističku zajednicu kao agencija za zakup medija turističke zajednice.
Od Turističke zajednice jedva smo dobili podatak da je portal HDZ-ovke uopće angažiran. Naime, iako smo izričito tražili da nam navedu koje domaće medije su obrti Maje Zlokić za njih zakupljivali, odgovor nismo dobili, pa smo ga morali naknadno tražiti.
Prvotno su nam dostavili samo popis stranih medija. Njih je Zlokić zakupljivala tako da je angažirala, pazite sad, agenciju koja se bavi zakupom medija da obavi taj posao. Iako je TZ već angažirao nju kao agenciju da zakupi medije. Na popisu zakupljenih medija su Escapsim magazine UK, Conde Naste Spain, Conde Naste US, National Geographic UK, National Geographic France, National Geographic Traveller, Lonely Planet UK i Travel digest Češka.
Naplaćuje usluge TZ-u i preko neprofitne udruge, dobila 20.000 kuna za susret influencera
Osim preko dva obrta, Zlokić s Turističkom zajednicom posluje i preko svoje udruge, koja je po statutu neprofitna, ali ostvaruje profit i do 250 tisuća kuna godišnje. Recimo, preko te udruge je bez natječaja ugovoreno da baš ona pomogne TZ-u u organizaciji spomenutog trodnevnog susreta influencera za 20.000 kuna honorara.
Dosad je Zlokićkinoj udruzi Dalmatia Event Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije isplatila 99.000 kuna.
Ovaj biznis je procvjetao kad je Joško Stella došao na čelo Turističke zajednice
Isplate su počele 2013. godine. Poslovanje s obrtima koji zakupljuju medije i organiziraju konferencije počelo je 2011., ali se intenziviralo 2014. godine, kad bilježi dvostruko veće prihode od TZ-a i dalje od tad samo raste.
Joško Stella postao je direktorom Turističke zajednice 2012. godine. Mediji su pisali da je na tu dužnost izabran većinom glasova Turističkog vijeća na sjednici kojom je predsjedavao tadašnji HDZ-ov župan Ante Sanader i da je Stella ranije bio voditelj Odsjeka za turizam u HDZ-ovoj županiji. Iako se ne zna je li formalno član stranke, ono što se sa sigurnošću može reći jest da je posao HDZ-ovke, uporno ugovaran bez javnih natječaja, počeo rapidno rasti njegovim dolaskom na čelo županijske turističke zajednice, a on je rado viđen gost i sudionik gotovo svih njenih priredbi.
Stella je funkciju direktora napustio 30. lipnja, kad mu je istekao mandat i sada je zamjenik direktora TZ-a. Trenutni predsjednik Turističke zajednice je HDZ-ov župan Blaženko Boban. Maja Zlokić bila je HDZ-ova kandidatkinja za načelnicu Vele Luke na prošlim lokalnim izborima.
Nakon što njoj plati TZ, Zlokić angažira strane agencije da zakupe strane medije
Sad kad smo razlučili kako su angažirani domaći mediji u ovih 11 godina u poslovanju između Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije i tvrtki HDZ-ovke, pozabavimo se time kako su angažirani strani mediji. Više o tome otkrila nam je sama Maja Zlokić.
Strane medije angažirala je tako da je novcem koji joj je dao TZ angažirala druge agencije da zakupe oglasni prostor.
"Navedena suradnja u bitnom je bila vezana za zakup oglasnog prostora u domaćim i stranim medijima, za koje mi kao agencija naplaćujemo samo proviziju, a veći do iznosa uplaćujemo stranim agencijama", poručila je Zlokić.
Iz TZ-a se pravdaju: Gospođica ovako surađuje s 30 turističkih zajednica
Od Turističke zajednice zatražili smo da nam detaljno pojasne stavke udruženo, inozemno i tuzemno oglašavanje. Zanimalo nas je da to konkretiziraju, no nismo baš dobili što smo tražili.
"Vezano uz detaljno pojašnjenje navedenih stavki, dotična gospođica je obavljala usluge oglašavanja za Turističku zajednicu Splitsko-dalmatinske županije, te smo Vam sve vrste oglašavanja rasporedili temeljem kategorija, inozemno, tuzemno, udruženo oglašavanje. Nadalje govoreći o kompleksnosti pojedine vrste oglašavanja, ista se provode temeljem unaprijed određenog programa rada Turističke zajednice za svaku pojedinu godinu", poručili su neodređeno iz TZ-a, ne otkrivajući što se krije iza udruženog oglašavanja.
Napominju kako oni nisu jedini TZ koji radi s Majom Zlokić.
"Moramo napomenuti kako gospođica Maja Zlokić preko svojih firmi aktivno surađuje s preko 30 turističkih zajednica, a što se tiče troškova naspram spomenute odnose se na zakupe stranih i domaćih medija što čini uobičajenu praksu prilikom provođenja aktivnosti oglašavanja", dodaju iz županijskog TZ-a.
Svi poslovi sklopljeni su bez natječaja, pa kako su je onda odabrali?
Pitali smo TZ je li išta od ovoga obavljeno putem javnog natječaja i, ako nije bio nikakvog natječaja, kako su odabrali upravo obrte HDZ-ovke da s njima posluju. Nisu odgovorili kako su ih odabrali, ali iz odgovora se da zaključiti da nije bilo natječaja.
"Sustav turističkih zajednica ne spada pod obveznike Zakona o javnoj nabavi", napisali su iz TZ-a dodajući da se oni vode internim pravilnicima pri odabiru poslovne suradnje.
Zlokić: Nemojte iznositi neistine u svrhu senzacionalizma
Suradnju s brojnim drugim TZ-ovima navela je i sama Maja Zlokić. Osim gore citirane rečenice o zakupu stranih agencija, poslala nam je cijeli odgovor na upit, i to posredstvom odvjetnika. Nakon uvodnih napomena koje podsjećaju na prijetnju tužbom, pojasnila je kako posluje s TZ-om.
Uz zamolbu da "predmetni tekst napišemo sukladno lako provjerljivim činjenicama i da u svrhu senzacionalizma ne iznosimo neistine koje mogu štetiti njenom ugledu".
U odgovoru na upit iznenađujuće precizno spominje brojku od 1.5 milijuna kuna kao iznos koji je TZ isplatio prema njenim obrtima. Mi taj iznos u pitanjima nismo spomenuli, ali smo ga dobili u odgovoru Turističke zajednice. Poslali smo i upit Jošku Stelli koji je sve ove isplate odobravao i od njega smo zatražili da nam prokomentira zbog čega je TZ u posljednjih pet godina isplatio preko milijun kuna na oglašavanje Maji Zlokić. Stella nije odgovorio, ali je odgovor Maje Zlokić stigao svega dva sata nakon što smo od Stelle zatražili očitovanje.
"Suradnja je vezana za zakup oglasnog prostora u domaćim i stranim medijima"
I evo što je, osim naputka da ne pišemo neistine, Zlokić poručila.
"S Turističkom zajednicom Splitsko-dalmatinske županije putem svoje tvrtke surađujem već dugi niz godina, te smo surađivali na nekoliko vrlo uspješnih projekata koji su se odnosili na promociju turizma Splitsko-dalmatinske županije u inozemstvu. Navedena suradnja u bitnom je bila vezana za zakup oglasnog prostora u domaćim i stranim medijima, za koje mi kao agencija naplaćujemo samo proviziju, a veći do iznosa uplaćujemo stranim agencijama, dok smo pored toga organizirali i prigodne edukacije i konferencije za koje smo mi podmirivali troškove prostora, predavača, medijskih objava i sl.", kaže Zlokić koja je, iako govori u množini, prema javno dostupnim podacima jedina stalno zaposlena u svojim obrtima.
Osim oglašavanja, organizirala je i sastanke koje je financirao TZ
O organizaciji konferencija i sastanaka iznajmljivača pisali smo u ranijim člancima. Također su održani bez natječaja. Pokrovitelji su bili TZ, županija, ponekad i Turistička zajednica Grada Splita, a vrlo često na njima je sudjelovao i Stella.
Zlokić dalje u odgovoru dodaje da je predmetna suradnja s TZ-om realizirana putem obrta Magoo i obrta HotSpots.
"U odnosu na financijski aspekt navedene suradnje napominjem kako je obrtu i društvu u mojem vlasništvu u proteklih 12 (dvanaest) godina za ispostavljene usluge isplaćeno ukupno cca 1.5 milijuna kuna. Svi poslovi rađeni su zakonito i transparentno, a što je lako provjerljivo kod nadležnih tijela. Na koncu napominjem da u iste svrhe surađujem i s više turističkih zajednica te s udrugama u Republici Hrvatskoj u cilju promoviranja kulturnih i tradicijskih vrijednosti u turizmu", dodaje Zlokić.
Što na poslu radi 10 zaposlenika TZ-a ako ne mogu dogovoriti ni objavu oglasa u novinama?
Logično je sada se zapitati zašto netko od 10 djelatnika Turističke zajednice nije u stanju dogovoriti zakup oglasnog prostora u nekom od medija.
Iz njihova godišnjeg programskog plana da se zaključiti kako je dogovaranje objave oglasa u medijima nešto što zaposlenici mogu raditi u sklopu svakodnevnih aktivnosti:
"TZ Splitsko-dalmatinske županije kroz suradnju s najznačajnijim hrvatskim i lokalnim medijima osigurava aktivno praćenje svog rada i djelovanja s ciljem informiranja javnosti (...) Također u suradnji s domaćim medijima, zakupljuju se oglasi, rade posebni advertorijali temeljem ugovorno regulirane medijske suradnje i sl.", navodi se u planu rada objavljenom na webu TZ-a.
Upitali smo Turističku zajednicu što zaposlenici rade kad su na poslu.
Turistička zajednica: Imamo djelatnike zadužene za oglašavanje
"Što se tiče zakupa medijskog prostora, djelatnici zaduženi za oglašavanje provode zakup medijskog prostora samostalno ili posredstvom ovlaštenih agencija ovisno o povoljnijoj cijeni zakupa (agencije imaju povlaštenije cijene najma oglasnog prostora). Opis poslova djelatnika definiran je internim dokumentima u skladu s zakonskim odredbama", odgovorili su iz TZ-a.
Je li moguće da je Zlokić educiranija za narudžbu oglasa u domaćim i stranim medijima od nekog zaposlenika Turističke zajednice koji tamo godinama radi, i to u sektoru za oglašavanje? Prošle godine portal Direktno.hr objavio je njenu biografiju jer se kandidirala na izborima.
Napisali su tada da je rođena 21. travnja 1981. godine, da je prvostupnica na Pravnom fakultetu u Splitu i da studira međunarodni menadžment u hotelijerstvu i turizmu pri Visokoj školi Aspira.
Zlokić je završila pravo, studira menadžment u hotelijerstvu i turizmu
Spominju i da je od 2015. godine partner Splitsko-dalmatinskoj županiji za medijsko oglašavanje na stranim tržištima. Portal Direktno predstavio ju je kao predsjednicu Udruge Dalmatia Event koja se bavi organizacijom poslovnih skupova, konferencija i edukacija.
"Organizirala je niz poslovnih konferencija na temu Digitalni marketing i turizam u partnerstvu sa Splitsko-dalmatinskom županijom, Turističkom zajednicom Splitsko-dalmatinske županije, Turističkom zajednicom grada Splita, Hrvatskom gospodarskom komorom i Razvojnom agencijom grada Zagreba", napisali su.
HDZ-ovka tvrdi da na ovaj način surađuje s brojnim turističkim zajednicama
U intervjuu danom Dalmatinskom portalu 2020. godine Maja Zlokić istaknula je da njen projekt Croatia Hot Spots Magazin, na kojem su objavljeni podaci oba ova obrta, surađuje sa 70 turističkih zajednica.
"U veoma kratkom vremenskom roku digitalna inačica Croatia Hot Spotsa prometnula se u lidera među portalima te tematike, što je prepoznalo više od 70 lokalnih i 10 županijskih turističkih zajednica, mahom najpopularnijih hrvatskih odredišta, koje su se uključile u projekt. Uz vlastiti medij profilirali smo se za zakup medija i planiranje na stranom tržištu", navela je Zlokić tada.
Prihod županijskog TZ-a dolazi od nameta, a od EU fondova ubrali jedva 20.000 kuna
Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije ove godine je za svojih 10 zaposlenika na plaće predvidjela potrošiti 1.951.000 kuna, u što su ubrojili regres, dar djeci, topli obrok, jubilarne nagrade za dvoje zaposlenika, otpremninu prilikom odlaska u mirovinu te pomoć prilikom smrtnog slučaja u obitelji. Materijalni troškovi ureda su još 450.000 kuna i tu ulaze hrana i piće, trošak parkinga, uredski materijal i slično.
Dodajmo da su prihodi iz EU fondova ove Turističke zajednice za 2022. godinu predviđeni na 20.000 kuna. Prihodi od turističke pristojbe su 11.850.000 kuna do 13 milijuna kuna, dok se prihodi od članarina kreću oko 3 milijuna kuna.
I HDZ-ova županija plaća joj za oglašavanje na portalu te organizaciju konferencija i evenata
Vođeni rečenicom iz članka s portala Direktno.hr koji je objavio njenu biografiju, gdje je pisalo da zakupljuje strane medije i za Županiju, poslali smo upit toj instituciji da doznamo kakva su se sve poslovanja ondje odvijala. Nisu dostavili podatak da za njih zakupljuje bilo kakve medije. Ali jesu da se Županija oglašava na njenom portalu HotSpots i da sufinanciraju organizaciju konferencija i događanja, slično kao i županijska turistička zajednica.
"Magoo studio, obrt za usluge ostvario je financiranje putem narudžbenice u 2022. godini u iznosu od 18.600 kuna za promociju kulinarske baštine na portalu Croatia Hotspot", poručili su iz Županije.
U odgovoru još navode:
"Splitsko-dalmatinska županija – Upravni odjel za turizam i pomorstvo kontinuirano provodi Program za financiranje projekata udruga i turističkih zajednica iz područja razvoja i promoviranja turizma SDŽ. Sukladno usvojenom proračunu sredstva se raspodjeljuju putem Javnog poziva. Udruga Dalmatia event je ostvarila sufinanciranja prijavljenih projekata putem Javnog poziva kako slijedi; 2012. godine manifestacija Eko-etno Dalmacija 8.000 kuna, 2013. godine manifestacija Dalmacija od antike do danas 10.000 kuna, 2014. godine Prezentacija projekata tematskih staza i eko-etno sela 5.500 kuna, 2014. godine manifestacija Tragom prošlosti Dalmacije 9.000 kuna".
Dodaju da su 2017., 2018. i 2019. godine sufinancirali međunarodne konferencije turizam, poduzetništvo i digitalne tehnologije jednom prilikom s 10, a u dva navrata s 5 tisuća kuna.
TZ Grada Splita također je surađivao s HDZ-ovkom
Turistička zajednica Grada Splita također je poslovala s Majom Zlokić. Radili su s njom od 2014. do 2018. godine. Gradonačelnik Splita 2014. godine bio je SDP-ov Ivo Baldasar, a u lipnju 2017. godine došao je HDZ. Iz TZ-a odgovaraju kako je tekla suradnja.
"Nije bilo isplata prema pravnoj osobi HOT SPOT STUDIO. U periodu od 2014., 2015., 2016., 2017. i 2018. godine, izvršene su uplate prema pravnoj osobi MAGOO STUDIO po modelu Udruženog oglašavanja u suradnji s Turističkom zajednicom Splitsko-dalmatinske županije i Hrvatskom turističkom zajednicom. TZ Grada Splita je plaćala 7.500 kuna godišnje, svrha uplata je pisanje objava, osmišljavanje kampanja, postavljanje banera", odgovaraju iz gradske Turističke zajednice.
Na pitanje je li bio raspisan javni natječaj, odgovaraju da je suradnja ostvarena temeljem Javnog poziva HTZ-a za projekt Udruženo oglašavanje. Ako su pet godina plaćali po 7500 kuna, to je ukupno 37.500 kuna.
HTZ isplatio 80.000 kuna za oglašavanje
Upit o poslovanju poslali smo i Hrvatskoj turističkoj zajednici. Kažu da su poslovali s obrtom Magoo studio.
"Uvidom u evidenciju pronalazimo podatak prema kojem je u 2015. godini Hrvatska turistička isplatila 80.000 kuna za udruženo oglašavanje koje je HTZ tada provodio s partnerima, odnosno turističkim zajednicama koje su se javljale na raspisani Javni poziv koji je HTZ tada, sukladno zakonskim zadaćama, svake godine objavljivao. Temeljem raspisanog Javnog poziva, HTZ je nositeljima oglašavanja - partneru/turističkoj zajednici/ili promotivnoj agenciji koja je provodila zajedničko oglašavanje isplatila svoj dio sredstava s kojim je sudjelovala u udruženoj kampanji", poručili su iz HTZ-a.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati