Poremećaji u globalnim lancima opskrbe su sve gori: "Kupci će vidjeti prazne police"
RAŠIRENA mreža luka, kontejnerskih brodova i transportnih kompanija koje prevoze robu diljem svijeta vrlo je isprepletena, a troškovi dostave vrtoglavo rastu. To je zabrinjavajuća vijest za maloprodaju i blagdanske kupce.
Više cijene i suženi izbor za blagdansku kupovinu
Više od 18 mjeseci od početka pandemije, poremećaji u globalnim opskrbnim lancima postaju sve gori, potičući nestašicu potrošačkih proizvoda i poskupljujući isporuku robe tamo gdje je potrebna. Nerazriješeni zastoji i pojava novih problema, uključujući delta soj koronavirusa, znače da će se kupci ove blagdanske sezone vjerojatno suočiti s višim cijenama i suženim izborom. Kompanije kao što su Adidas, Crocs i Hasbro već upozoravaju na prekide u pripremama za ključno razdoblje na kraju godine, piše CNN.
"Pritisci na globalne opskrbne lance nisu ublaženi i ne očekujemo da će se to uskoro dogoditi", rekao je Bob Biesterfeld, izvršni direktor C. H. Robinsona, jedne od najvećih svjetskih logističkih kompanija.
Najnovija prepreka u Kini zbog covida
Najnovija prepreka je u Kini, gdje je terminal u luci Ningbo-Zhoushan južno od Šangaja zatvoren od 11. kolovoza, nakon što je jedan lučki radnik bio pozitivan na covid-19. Glavne međunarodne brodarske kompanije, među kojima su Maersk, Hapag-Lloyd i CMA CGM prilagodile su svoje rasporede kako bi izbjegle ovu luku i upozoravaju kupce na kašnjenja.
Djelomično zatvaranje treće najprometnije kontejnerske luke na svijetu poremetilo je druge luke u Kini, rastežući opskrbne lance koji su već patili od nedavnih problema u luci Yantian, stalnog nedostatka kontejnera, zatvaranja tvornica zbog koronavirusa u Vijetnamu i dugotrajnih učinaka blokade Sueskog kanala u ožujku. Špediterske kompanije očekuju nastavak globalne krize. To uvelike povećava troškove premještanja tereta i moglo bi povećati pritisak na povećanje potrošačkih cijena.
"Trenutačno očekujemo da se stanje na tržištu neće poboljšati prije prvog tromjesečja 2022. godine", rekao je nedavno izvršni direktor Hapag-Lloyda Rolf Habben Jansen.
Troškovi isporuke robe iz Kine u Sjevernu Ameriku i Europu nastavili su rasti u posljednjih nekoliko mjeseci, nakon skoka početkom godine, pokazuju podaci londonskog Drewry Shippinga. Ova kompanija vodi Svjetski kontejnerski indeks koji pokazuje da su ukupni troškovi isporuke kontejnera od 15 metara na osam glavnih ruta u smjeru istok-zapad u tjednu do 19. kolovoza dosegli 9613 dolara, što je 360 posto više nego prije godinu dana.
"Nema dovoljno kapaciteta"
Najveći skok cijene dogodio se na ruti od Šangaja do Rotterdama u Nizozemskoj, a cijena kontejnera od 15 metara porasla je za 659 posto, na 13.698 dolara. Cijene kontejnerske dostave na rutama od Šangaja do Los Angelesa i New Yorka također su porasle.
"Trenutačne povijesno visoke cijene prijevoza posljedica su činjenice da postoji nezadovoljena potražnja. Jednostavno nema dovoljno kapaciteta", rekao je nedavno Soren Skou, izvršni direktor kontejnerskog diva Maerska.
Zatvaranje terminala u Ningbu pridonijet će zagušenjima koja su nastala zatvaranjem Yantiana, luke udaljene 50 kilometara od Hong Konga, u lipnju ove godine, nakon što su među lučkim radnicima otkrivene koronavirusne infekcije. Iako je Yantian djelomično ponovno otvoren za nekoliko dana, povratak uobičajenom prometu potrajao je gotovo mjesec dana, pa se zagušenje prelilo u druge luke.
Kompanije pokušavaju obnoviti zalihe, ali...
To stvara probleme maloprodajnim trgovcima i kompanijama za robu široke potrošnje koje pokušavaju obnoviti zalihe uoči ključne sezone blagdanskih kupovina na kraju godine. "Zatvaranje u Ningbu sada je posebno problematično, jer bi moglo ograničiti izvoz u špici sezone isporuka u SAD i Europu od rujna do studenoga", navodi kompanija S&P Global Market Intelligence Panjiva.
Drewry Shipping u petak je priopćio kako se zagušenja u obližnjim lukama Šangaju i Hong Kongu povećavaju i šire po drugim dijelovima Azije, kao i po Europi i Sjevernoj Americi, osobito na zapadnoj obali Sjedinjenih Američkih Država. Oko 36 kontejnerskih brodova usidreno je ispred luka Los Angeles i Long Beach, prema izvješću objavljenom u četvrtak. To je najveći broj od veljače, kada je 40 kontejnerskih brodova čekalo istovar. Uobičajeno je da se na sidru nalazi samo jedan ili nijedan kontejnerski brod.
"Gužva u Kaliforniji počinje se širiti gotovo u svaku luku u Sjedinjenim Američkim Državama. Šanse da vaše plovilo stigne na vrijeme su oko 40 posto, dok je prošle godine bilo 80 posto", rekao je Biesterfeld iz C. H. Robinsona za CNN.
Gužve u lukama su samo početak problema
Gužve u lukama imat će za posljedicu gužve u skladištima i nategnuti kapacitet cesta i željeznica. Logističke mreže rade maksimalnim kapacitetima već mjesecima, zahvaljujući poticajnoj potražnji američkih potrošača i povećanju proizvodnje. Nedostatak vozača kamiona u SAD-u i Velikoj Britaniji samo je pogoršao prekide u opskrbi.
"Američki uvoz u ožujku i svibnju premašio je razine zabilježene u listopadu 2020., što je tipično za vrhunac sezone otpreme. To znači da su logistički kapaciteti većinu ljeta bili puni", rekao je Eric Oak, analitičar za istraživanje opskrbnih lanaca opskrbe u S&P Global Panjivi.
Nisu samo luke pod pritiskom. Zračni terminali primaju sve veće količine tereta jer se kompanije okreću alternativnim metodama prijevoza svoje robe. U nekim od većih američkih zračnih luka, poput Chicaga, preuzimanje tereta kasni i po dva tjedna. Napori za suzbijanje covida-19 nedavno su poremetili promet u zračnim lukama Shanghai Pudong i Nanjing u Kini.
"Zavladala je nestašica gotovo svega"
"Zavladala je nestašica gotovo svega, trgovci se bore s nadopunjavanjem zaliha jer se roba brzo prodaje, nemaju se vremena pripremiti za blagdansku sezonu", govori Biesterfeld za CNN.
O opskrbnim lancima raspravljalo se u gotovo dvije trećine od oko 7000 poziva konferencijskih poziva o poslovnim rezultatima kompanija u srpnju, u odnosu na 59 posto poziva u istom mjesecu prošle godine.
Proizvođači robe široke potrošnje poduzimaju drastične korake kako bi zadovoljili potražnju, poput promjene mjesta proizvodnje i transporta avionom umjesto brodom, ali kompanije poput proizvođača obuće Steve Madden kažu da im prodaja trpi jer jednostavno nema dovoljno robe. Kompanija je premjestila polovicu proizvodnje svog ženskog asortimana iz Kine u Meksiko i Brazil, u pokušaju da skrati rokove isporuke.
"Luke su zagušene"
"Mogli bismo cijeli dan pričati o opskrbim lancima. Postoje izazovi diljem svijeta. Luke su zagušene i u SAD-u i u Kini. U tvornicama su se pojavile epidemije covida-19. Postoje izazovi i u nabavci kontejnera. Puno je poteškoća", rekao je izvršni direktor Edward Rosenfeld.
Steve Madden je samo jedan od nekoliko velikih brendova odjeće koji su pogođeni zatvaranjem tvornica u Vijetnamu u posljednjih mjesec dana. Podaci iz S&P Global Panjive pokazuju da je gotovo 40 posto robe uvezene u SAD morskim putem tijekom 12 mjeseci do srpnja ove godine dolazilo iz jugoistočne Azije.
Izvršni direktor Adidasa Kasper Rorsted rekao je da njegova kompanija neće moći u potpunosti zadovoljiti snažnu potražnju za svojim proizvodima u drugoj polovici godine zbog prekida i zastoja u proizvodnji, unatoč prebacivanju u druge regije. Poteškoće u opskrbnim lancima dovele su do značajnih kašnjenja i dodatnih logističkih troškova, posebno jer se sve više koristi zračni prijevoz.
"Morat ćemo se naviknuti"
Andrew Rees, izvršni direktor Crocsa, rekao je da su tranzitna vremena iz Azije na većinu vodećih tržišta njegove kompanije približno dvostruko veća nego prije: "To je već neko vrijeme slučaj i očekujemo da ćemo se na to morati naviknuti".
Kako bi osigurao dostupnost svojih proizvoda tijekom blagdanske sezone, Hasbro, koji proizvodi Monopoly i My Little Pony, rekao je da povećava broj brodarskih prijevoznika s kojima surađuje, koristeći više luka za ubrzavanje isporuka i nabavu više proizvoda iz raznih zemalja.
Za potrošače će krah opskrbnog lanca vjerojatno značiti više cijene. Na primjer, Hasbro povećava cijene kako bi nadoknadio rastuće troškove prijevoza i nabave robe. Kompanija predviđa da će njezini troškovi pomorskog prijevoza ove godine u prosjeku biti četiri puta veći nego prošle, rekla je glavna financijska direktorica Deborah Thomas.
"Kupci će za blagdane vidjeti neke prazne police"
Kupci bi se također trebali pripremiti na rokove isporuke duže od uobičajenih i možda će morati imati na umu nekoliko različitih ideja za darove.
"Kao što smo predviđali već mjesecima, kupci će za blagdane vidjeti neke prazne police. A ako većinu svojih darova kupujete putem interneta, učinite to ranije. Vrijeme isporuke može biti četiri do šest tjedana", zaključio je Biesterfeld.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati