Novi avion CA nije primio sve putnike na letu iz Skoplja. "Temperatura je bila 40°C"
NI MJESEC dana nakon što je svečano predstavljen, novi zrakoplov Croatia Airlinesa Airbus A220-300 nije mogao primiti sve putnike na letu iz glavnog grada Makedonije, Skoplja. Radi se o letu od 12. kolovoza.
Pisao je o slučaju avio-portal Zamaaero. U tekstu tako stoji da CA na let nije primila šestero putnika, kao ni njihovu prtljagu, te se navodi da je avion trebao poletjeti s nižom težinom s obzirom na visoke temperature, konfiguraciju okolnog terena i motor koji je imao nedovoljni potisak.
Iz Croatia Airlinesa su nam potvrdili kako je istina da su morali ostaviti šest putnika u Skoplju te navode kako su svi putnici zbrinuti i da su na kraju došli na svoje odredište. Što se tiče prtljage, navode kako je prevezena kabinska prtljaga, dok je "predana prtljaga ostavljena u Skoplju i u rekordnom roku dostavljena putnicima".
Što bi bilo da je popunjenost bila stopostotna?
Kapacitet ovog zrakoplova je 149 mjesta, a iz CA su nam potvrdili kako je popunjenost bila oko 80%, što sugerira da bi još više putnika bilo skinuto s leta u slučaju veće popunjenosti.
>>FOTO Ovo je novi avion Croatia Airlinesa. Svečano ga dočekao Plenković
Krajem srpnja Croatia Airlines je dočekala ovaj zrakoplov, čime je započela najavljena obnova cjelokupne flote, najvećeg projekta u 35-godišnjoj povijesti kompanije, vrijedna oko 500 milijuna eura. Vrijednost zrakoplova je oko 38 milijuna eura.
Iz CA su nam objasnili kako su od 6. kolovoza do 21. kolovoza (kad smo dobili njihov odgovor) obavljena ukupno 74 leta, među kojima su i oni s gotovo stopostotnom popunjenošću. "Do sada je samo navedeni let imao operativne restrikcije, što statistički gledano iznosi 1.3 posto ukupno obavljenih letova", kažu.
"Ovo je novi avion, sigurnosne margine su veće"
Dodaju da su prilikom uvođenja novog zrakoplova u flotu sigurnosne margine znatno veće nego u redovnoj operaciji, a uz to se moraju uzeti u obzir i novi alati za proračun performansi koji također koriste konzervativnije izračune jer se radi o novom zrakoplovu u floti.
"Sve navedeno, uz ekstremno visoke temperature u Skopju od preko 40°C, rezultiralo je navedenim operativnim restrikcijama, ali unatoč tome u komunikaciji smo i s proizvođačem zrakoplova koji je upoznat sa svim činjenicama te očekujemo da ćemo i od njega dobiti detaljnu analizu konkretnog slučaja.
Dosadašnje detaljne Airbusove analize potvrđuju da zrakoplov A220-300 u konfiguraciji za Croatia Airlines pruža optimalne performanse na mreži letova koje opslužujemo.
Performanse zrakoplova su optimizirane unutar zadanih tehničkih specifikacija, pri čemu su svi ključni parametri usklađeni s najvišim industrijskim standardima, ali kao i uvijek sigurnost naših putnika je na prvom mjestu", odgovor je CA. Pitali smo ih više oko motora, odnosno njegovog potiska kao mogućeg razloga s ovim slučajem.
"Potisak motora se može ručno izmijeniti"
"Ne postoje slabiji ili jači motori za Airbus A220-300, već se na fizički istom motoru softverskom modifikacijom koja traje nekoliko sati može izmijeniti snaga potiska. Ako se pokaže da je to potrebno, Croatia Airlines će to napraviti", stoji u odgovoru. Na novo pitanje je li konkretno stvar u motoru, odgovorili su kako su restrikcije nastale kao kombinacija različitih čimbenika.
"To je primjena veće sigurnosne margine u početku operacije novog tipa zrakoplova u floti (ista će se u suradnji s proizvođačem zrakoplova Airbus Canada tijekom vremena optimizirati), proračun performansi koji koriste konzervativnije izračune za novi zrakoplov, specifičnosti aerodroma (duljina piste, konkretni smjer polijetanja), aktualnog kretanja vjetra te okolne temperature.
Kao što smo naveli, od proizvođača zrakoplova očekujemo analizu koja će dati odgovore i definirati eventualne korektivne mjere", stoji u odgovoru.
Anita Domitrović s Katedre za aerotehniku o mogućim razlozima ovog događaja
Pitali smo dr. sc. tech. Anitu Domitrović, voditeljicu Katedre za aerotehniku Zavoda za aeronautiku na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, više oko funkcioniranja ovog zrakoplova i odgovora Croatia Airlinesa. Govori nam da je Airbus A220-300 opremljen s dva motora PW1500G proizvođača Pratt & Whitney i certificiran za zrakoplovne operacije za koje je namijenjen.
Rekla je da performanse za polijetanje zrakoplova ovise o potisku motora i o maksimalnoj poletnoj masi zrakoplova, nadmorskoj visini aerodroma, duljini piste, smjeru i jačini vjetra, smjeru polijetanja te da se te da se potisak motora za polijetanje smanjuje s povećanjem vanjske temperature..
"Maksimalni potisak za polijetanje motora ugrađenog na zrakoplov postavlja se prema maksimalnoj poletnoj masi zrakoplova, za uobičajene uvjete polijetanja. Moguće je da su u ovom konkretnom slučaju vanjski atmosferski uvjeti bili takvi da su zahtijevali smanjenje mase polijetanja na tom letu zbog maksimalnog potiska polijetanja motora za konkretnu konfiguraciju zrakoplova.
"Poželjan je konzervativan pristup"
Moramo uzeti u obzir da se radi u uvođenju zrakoplova u zrakoplovne operacije zračnog prijevoznika. CA postepeno uvodi zrakoplove na letove na određene destinacije.
U tim uvjetima, postoji 'krivulja' učenja“, odnosno, uobičajeno je da se konzervativno proračunavaju performanse zrakoplova i pažljivo promatra ponašanje zrakoplova i zrakoplovnog motora nakon svakog leta, jer tehnologija omogućava snimanje svih parametara leta i parametara rada motora tijekom leta i naknadno analiziranje.
S obzirom na to da se radi o novom zrakoplovu u floti, o novim motorima ugrađenima u zrakoplov, poželjan je konzervativan pristup i razumljiva potreba za većom sigurnosnom marginom", objasnila je.
"U zrakoplovstvu je sigurnost zrakoplovne operacije uvijek na prvom mjestu"
Napomenula je da ovakva situacija ne znači grešku jer sigurnost zrakoplovne operacije nije bila ugrožena i da se ništa dramatično nije dogodilo izvan uobičajene zrakoplovne prakse.
"Piloti donose odluke na temelju činjenica s kojima raspolažu u tom trenutku. Vjerujem da je prilikom odlučivanja o masi zrakoplova za zakazani let odluka o ne-primanju putnika i prtljage na konkretnom letu u trenutnim uvjetima prouzročila najmanju moguću štetu jer je u zrakoplovstvu sigurnost zrakoplovne operacije uvijek na prvom mjestu", objasnila je.
Što se tiče motora i moguće promjene potiska, odgovorila nam je kako to spada u standardnu operativnu praksu prilikom korištenja motora na zrakoplovu te je uobičajeno je da zračni prijevoznik i proizvođač zrakoplova surađuju u cilju optimiranja performansi zrakoplova, naročito prilikom uvođenja novog zrakoplova u flotu.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati