Je li realan opoziv Milanovića?
DANIMA traje sukob predsjednika Zorana Milanovića i ministra obrane Marija Banožića koji je danas kulminirao Banožićevom izjavom da je vrijeme za opoziv predsjednika.
>>Banožić: Milanović je psihijatrijski slučaj, vrijeme je za opoziv
"Odavno je vrijeme za opoziv predsjednika. Kad pogledate njegovo psihičko stanje, sve vam je jasno", rekao je danas Banožić.
Ovo je drugi put da članovi vlade zazivaju Milanovićev opoziv. Prije pola godine premijer Andrej Plenković izjavio je da se može govoriti o opozivu Milanovića zbog napada na Milorada Pupovca. Plenković je tad izjavio da je svjestan da to neće proći, a mi smo provjerili kolika je realnost da zaista dođe do opoziva predsjednika.
>>Plenković spominje opoziv Milanovića
Evo što je potrebno za opoziv predsjednika u Hrvatskoj
Naime, postupak opoziva hrvatskog predsjednika uređen je člankom 105. Ustava Republike Hrvatske. Osnova za opoziv predsjednika jest povreda Ustava koju počini u obavljanju svojih dužnosti. Dakle, predsjednik se mora ogriješiti o Ustav u sklopu obavljanja svojih dužnosti, a ne u privatnom životu.
Postupak opoziva pokreće sabor dvotrećinskom većinom svih zastupnika. To znači da bi za opoziv predsjednika morao glasati 101 saborski zastupnik. U slučaju da sabor pokrene postupak, odluku o odgovornosti donosi Ustavni sud dvotrećinskom većinom svih sudaca u roku od 30 dana.
Ustav kao pretpostavku za opoziv navodi isključivo povredu Ustava o kojoj odlučuje Ustavni sud.
Predstojnica Katedre za ustavno pravo: To sad ne dolazi u obzir
Sanja Barić, predstojnica Katedre za ustavno pravo Pravnog fakulteta u Rijeci za Index je rekla da to u ovom slučaju ne dolazi u obzir.
"Opoziv predsjednika u RH dolazi u obzir samo ako predsjednik krši Ustav, što treba zatražiti dvotrećinska većina zastupnika u saboru i o čemu odlučuje Ustavni sud. Dakle, 9 ustavnih sudaca i 101 saborski zastupnik trebaju odlučiti. To ne dolazi sad u obzir jer bi se moralo raditi o takvom propustu ili postupanju predsjednika koji bi odgovarao opisu povrede Ustava, a ovo dosad je uglavnom povreda pristojnog i dobrog međuinstitucionalnog ponašanja, funkcioniranja i komuniciranja", istaknula je profesorica Barić.
Navodi kako sve ovo što smo imali prilike čuti i vidjeti posljednjih tjedan dana se ne može smatrati povredom Ustava
Međutim, naglasila je kako sve ovo ima utjecaj na međunarodni ugled Hrvatske.
"Svakako to ima političke reperkusije i u međunarodnom okruženju na ugled RH, na percepciju ozbiljnosti naših institucija jer institucije nisu samo djelovanje sukladno Ustavu i zakonu već i pristojna vladavina, pristojno ponašanje, suradnja, djelotvornost, a mi sad svjedočimo suprotnosti tome", smatra predstojnica Katedre za ustavno pravo.
"Predsjednik ako i raspolaže određenim opravdanim dokazima, to ne čini vidljivim javnosti"
Profesorica Barić istaknula je kako svjedočimo forsiranju osobnih sukoba, osobnih karakternih osobina nasuprot interesu države.
"Jer kad pogledamo, dosad nismo vidjeli pisane dokumente ili stvarne dokaze da se nešto neprihvatljivo događa unutar MORH-a i Oružanih snaga, koliko smo dosad vidjeli imamo samo inzistiranje na sukobu radi sukoba koji zasad izgleda kao da ipak ima kontinuirani uzrok u instituciji predsjednika RH, koji ako i raspolaže određenim opravdanim razlozima i dokazima to ne čini vidljivim javnosti", kazala je za Index profesorica Barić.
Za predsjednika Milanovića navodi da u javnom prostoru opetovano koristi instituciju koju obnaša te ima posve neprihvatljivi jezik, način komunikacije i u konačnici političku taktiku.
"Ovo predstavlja sebično i neodgovorno blokiranje vanjsko političkog/diplomatskog djelovanja RH"
"On stalno radikalizira prostor javnog govora i promovira funkcioniranje po principu niskih ljudskih strasti u javnoj komunikaciji. Tema koja je istaknuta kao povod, a to je počasna bojna, toliko je marginalna da ne može biti marginalnija u sustavu Oružanih snaga, nevjerojatno je i posve neprihvatljivo da je to tema političkog, ustavnopravnog i medijskog prostora u RH. S druge strane, ono za što vidim da ima opravdanog pravnog prostora je ozbiljan i argumentiran razgovor o odnosu između ustavnih i zakonskih odredbi o Oružanim snagama", ističe Barić.
Potom dodaje kako ovakva eskalacija agresije i netrpeljivosti unaprijed onemogućava konstruktivan razgovor o toj temi.
"Sve skupa svakako ne smije dovesti do blokiranja ili zlouporabe Oružanih snaga, niti bi se smjela prelijevati na pitanja vanjske politike, imenovanja veleposlanika u drugim državama. Takvo blokiranje za koje smo sad i čuli u javnom govoru da je i namjerno, pa čak i vrsta odmazde ili ucjene, predstavlja sebično i neodgovorno blokiranje vanjsko-političkog i diplomatskog djelovanja RH", zaključuje Barić.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa, kako bi smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost Indexovih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima, niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati