"Kupujmo hrvatsko": Police domoljuba Todorića pune kanadskog graha i talijanskog mesa
Foto: Index
"KUPUJMO HRVATSKO" dugogodišnja je akcija kojom se želi navesti Hrvate da kupuju domaće i tako potiču rast BDP-a. No, to i nije tako jednostavno kad najveći hrvatski trgovački lanac Konzum, koji se u javnosti propagira kao lanac u kojem se prodaju isključivo domaći proizvodi, na svojim policama nudi nešto drugačiju sliku. Čak i proizvodi njihove robne marke K plus velikim dijelom potječu iz okolnih zemalja.
Iako u Hrvatskoj postoje dvije velike šećerane Viro iz Virovitice i Sladorana iz Županje, na Konzumovim policama veliki dio zauzima i šećer iz Mađarske. Iako imamo jednu od najstarijih solana u ovom dijelu Europe, onu u Stonu te daleko najpoznatiju Pašku solanu, Todorić sol za svoju robnu marku uvozi iz susjedne BiH.
Vlasnik je Zvijezde, no osim Zvijezdinog ulja na policama jednako dominira K plus ulje koje se proizvodi u Mađarskoj. Kao i većina drugih trgovačkih centara i Konzum prodaje grah iz Kanade, češnjak i limun iz Španjolske. Konzumovo meso podrijetlom je iz nekoliko zemalja, osim Pikovog i Vindijinog mesa iz Hrvatske, ostalo stiže iz Italije i Slovenije.
Robnu marku tjestenine osim iz Hrvatske uvoze i iz Italije, dok se K plus toalet papir proizvodi u Srbiji.
Što se tiče hrvatskih brendova koji se nalaze na policama Konzuma i ostalih trgovačkih centara također smo se uvjerili da se velik dio njih ne proizvodi u Hrvatskoj.
Podravka i Ledo uvoze iz Mađarske, Srbije, Belgije, Španjolske
Mnogima je Podravka sinonim za hrvatsko, iz srca Podravine, no u isto vrijeme dok Podravina obiluje neiskorištenim poljoprivrednim zemljištem, Podravka uvozi smrznuto povrće iz Mađarske, a kao primjer navodimo grašak, mrkvu i mahune. Konzerve kukuruza također uvoze iz Mađarske, a slanutka iz Italije baš kao i konzerve pelata i sjeskane rajčice. Masline su iz Španjolske, a kompot od breskve iz Grčke. Dječje kašice Lino proizvode se u Češkoj.
Ledo je također brend koji nas asocira na hrvatske proizvode, no osim sladoleda, većina Ledo proizvoda nije iz Hrvatske. Dok smrznute mahune i grašak uvozi iz susjedne Srbije, carsku mješavinu povrća iz Belgije, Ledo špinat i pomfrit porijeklom su iz Austrije.
Todorićeva Zvijezda unatoč činjenici da Hrvatska proizvodi kvalitetno maslinovo ulje, on svoje ekstra djevičansko maslinovo ulje uvozi iz EU. Na deklaraciji ne piše točno o kojoj se zemlji radi već samo stoji da je iz EU, dok na ostalim maslinovim uljima iz Zvijezde ipak stoji da su iz Hrvatske. Zvijezda kečap u bocama proizvodi u Hrvatskoj, za razliku od malih jednokratnih pakiranja koje dolaze iz Prnjavora u BiH.
K plus konzerve ananasa porijeklom su s Tajlanda dok se konzerve voćnog mixa proizvode u Grčkoj. Konzerve Podravkinog kompota od ananasa i breskve proizvode se također u Grčkoj.
Todorićeva tvrtka Jamnica svoj brend Juicy napitak u prahu također ne proizvodi u Hrvatskoj, već u susjednoj BiH.
Drugi najveći hrvatski lanac supermarketa - Plodine također na svojim policama drži većinu stranih proizvoda. Primjerice limun uvoze iz Južnoafričke republike, češnjak iz Španjolske, a grah iz Kanade.
Hrvatski lanci ni robne marke ne proizvode u Hrvatskoj
Artikle svoje robne marke Plodine uglavnom uvoze pa im je tako smrznuti grašak i miješano povrće iz Belgije i Mađarske, ulje iz Mađarske, maslinovo ulje iz EU, riža iz Italije, tjestenina iz Slovenije, čokolada te čokoladni namaz iz Italije, toalet papir iz BiH.
Toliko o hrvatskim supermarketima koji čak ni svoje robne marke ne proizvode u Hrvatskoj, a kupce pozivaju da kupuju domaće.
Što se tiče stranih trgovačkih lanaca, primjerice Lidla, oni većinu voća i povrća prodaju iz Hrvatske, izuzev limuna iz Španjolske te talijanskog češnjaka.
Meso pak stiže iz Slovenije, sladoled iz Njemačke, toalet papir iz Slovačke, a smrznuto povrće iz Mađarske i Njemačke. Što se Lidlovih robnih marki tiče čokolada im je iz Poljske i Njemačke, čokoladni namaz također iz Njemačke, ulje iz BiH, a maslinovo ulje iz Hrvatske i Italije, dok rižu uvoze iz Indije.
Za razliku od navedenih trgovačkih lanaca Interspar dosta proizvoda svoje robne marke proizvodi u Hrvatskoj, a neka od njih su maslinovo ulje, brašno, sol, tjestenina, mlijeko, jogurt, jaja, sladoled i toalet papir.
S druge strane ulje njihove robne marke proizvodi se u Mađarskoj, rižu nabavljaju iz Italije, kavu iz Njemačke, čokoladni namaz iz Belgije.
Interspar prodaje meso koje porijeklom iz Hrvatske, sve osim teletine koja je iz Nizozemske.
S druge strane povrće poput graha također uvozi iz Kine, no imaju i drugu sortu graha iz Hrvatske. Osim hrvatskog prodaju i krumpir iz Austrije, a češnjak iz Španjolske.
Rižu i banane moramo uvoziti, ali uvozimo i sve ostalo
Kaufland na svojim policama također ima istaknute proizvode koji su porijeklom iz Hrvatske. Što se povrća tiče baš kao i svi lanci i oni grah i češnjak uvoze iz Kine, limun iz Argentine.
I smrznuto povrće njihove robne marke također je iz uvoza pa tako mahune i grašak stižu iz Belgije. Meso (grill i piletina) prodaju iz Hrvatske, dok im je svinjetina iz Nizozemske te puretina iz Italije.
Što se tiče artikala robne marke, kava, brašno, jaja, mlijeko i jogurt su iz Hrvatske, toalet papir iz Češke, maslinovo ulje iz EU, Hrvatske i Italije, riža iz Vijetnama, tjestenina i čokoladni namaz iz Njemačke, sol iz Slovačke, čokolada iz Češke.
Billa se također priključuje centrima koji povrće poput luka, mrkve i krumpira imaju iz Hrvatske, dok su grah i češnjak iz Kine.
Meso u Billi porijeklom je iz Hrvatske i Njemačke, a što se robnih marki tiče brašno, tjestenina, kava, jogurt i jaja su iz Hrvatske, dok je sve ostalo strano. Tako im ulje i maslinovo ulje stiže iz Italije, riža iz Kambodže, čokolada iz Poljske, čokoladni namaz iz Nizozemske, smrznuto povrće iz Belgije, sladoled iz Hrvatske i Slovenije, a toalet papir iz BiH.
Kad napravimo sažetak možemo reći kako trgovački lanci svoje robne marke uglavnom uvoze, a Hrvati upravo najviše i kupuju robne marke jer su cjenovno najpovoljnije.
S druge strane domaći brendovi kao što su Ledo, Podravka, Zvijezda i Jamnica nisu garancija da kupujemo domaće budući da ne proizvode sve svoje proizvode u Hrvatskoj. Tako je gotovo sve smrznuto povrće uvezeno, bilo da je riječ o robnim markama ili Ledu i Podravci. Isti je slučaj i s konzervama.
I dok je jasno da rižu i banane ne možemo saditi u Hrvatskoj, nevjerojatno je da nismo u stanju uzgajati grah i češnjak nego nam to stiže iz Kine i Kanade.
Da marketing nema veze s istinom vrlo je lako provjeriti, dovoljno je samo pročitati porijeklo pojedinog artikla.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati