Frljić: Ne vole svi društvo tako da ga opljačkaju i zapjevaju Ako ne znaš što je bilo

KAZALIŠNI redatelj Oliver Frljić, poznat po svojim kontroverznim predstavama koje izazivaju snažne reakcije u regiji, gostovao je u emisiji na N1 u BiH. Govorio je o svom umjetničkom radu, reakcijama publike, cenzuri, ali i o povezanosti s Bosnom i Hercegovinom, zemljom u kojoj je rođen i koju i danas nosi u svom "unutarnjem svijetu".
Frljić je objasnio da su kontroverze koje prate njegove predstave često posljedica društvenih manipulacija, a ne samog umjetničkog djela. "Paradoksalno je da ja nisam više u Hrvatskoj, ali još uvijek sam problem, ja sam neka vrsta 'crvene krpe' koja se izvlači čim je potreba da se skrene fokus s važnijih tema. Prestao sam se neko vrijeme pojavljivati u medijima jer sam se umorio objašnjavati što radim", rekao je redatelj.
On ističe da kritika koju njegovi radovi izražavaju zapravo može biti izraz brige i ljubavi prema društvu. "Građane Bosne i Hercegovine, Srbije i cijele ove regije trebale bi vrijeđati neke druge stvari: ova društvena stvarnost je grozna, živimo zamrznuti sukob već više od trideset godina i imamo nacionalizme na kojima političke oligarhije parazitiraju", naglasio je Frljić.
"Moj umjetnički rad ostaje snažno povezan s ovim prostorom"
Frljić se prisjetio i svojih dubokih veza s Bosnom i Hercegovinom, iako je iz nje izbjegao početkom rata 1992. godine. "S rodnim Travnikom imam povezanost, sa Sarajevom i Mostarom. Moj duhovni prostor nije samo Bosna, on je mnogo širi, ali je svakako Bosna dio tog prostora. Imam 'unutarnju Bosnu' koja živi u meni i koju ništa ne može ubiti", rekao je redatelj, naglašavajući kako njegov identitet i umjetnički rad ostaju snažno povezani s ovim prostorom.
Tijekom razgovora Frljić je objasnio i proces nastanka svojih predstava. "Kad radim predstavu, reagiram na sredinu u kojoj je radim, na probleme te sredine i onda se na kraju formira scenski jezik", rekao je.
Redatelj se prisjetio nekoliko dramatičnih situacija, uključujući predstavu "Naše nasilje, vaše nasilje" koja je izazvala histeriju u Splitu i zatvaranje predstave "Kletva" u Varšavi zbog kritike Katoličke crkve. Posebno je komentirao nedavno otkazivanje festivala "Nosi se" u Benkovcu zbog protesta ratnih veterana. Na programu se trebala naći i njegova predstava "Mrzim istinu".
Spomenuo je one koji su stali iza njega
"Ima par redatelja koji su, kad je bilo teško, zaista stali iza onog što sam radio. Jedan od njih je Kokan Mladenović koji je izgubio posao zbog mene, ja sam bio kap koja je prelila čašu.
Spomenut ću i varšavskog direktora Pavela Lisaka koji je stao iza moje predstave 'Kletva' koja je bila jako kritična prema Katoličkoj crkvi, na vrhuncu masovne histerije bilo je oko tri tisuće ljudi ispred teatra koji su prosvjedovali. Htjeli su nasilno se probiti unutra, a publika je zbog sigurnosti ulazila na stražnji ulaz", rekao je.
"Da pogledaju moju predstavu, možda bi vidjeli da nisam sotona"
"Također, predstava 'Naše nasilje, vaše nasilje' proizvodila je histeriju: u Splitu je bilo osamsto ljudi u pokušaju da spriječe publiku da pogleda predstavu. I u BiH je bilo otpora, direkcija festivala MESS je odlučila iz sigurnosnih razloga zatvoriti predstavu za javnost, ali dio publike izborio se da pogleda predstavu.
Predivno je to da se ljudi bore za svoje pravo da nešto vide pa onda formiraju svoje mišljenje, za razliku od onih u Benkovcu koji se bore za svoje pravo da ne vide nešto jer bi onda, ne daj Bože, mogli formirati neko drugo mišljenje.
Možda bi vidjeli da nisam sotona, da ne mrzim nikoga i da moj pokušaj da kritički govorim o tom društvu može biti znak da to društvo volim. Ne volimo ga svi tako što smo ga popljačkali u 90-im godinama i zapjevali 'Ako ne znaš što je bilo'", rekao je Oliver Frljić.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati