Kako su smjestili Uberašima: "Opkolili su me naoružani policajci i sve mi oduzeli"
Foto: Goran Kovačić/Pixsell, HIna
INDEX je u subotu pisao o nevjerojatnoj akciji koju je Carinska uprava provela protiv vozača Ubera, koje su presreli u centru Zagreba, a potom ih odvukli do graničnog prijelaza sa Slovenijom na Bregani, gdje su ispitivani nekoliko sati.
> INDEX DOZNAJE Carina presrela vozače Ubera i odvela ih na granicu
Jučer se Indexu javio jedan od vozača Ubera, koji je ispričao kako je izgledala velika organizirana akcija protiv Ubera, koju je po svemu sudeći pokrenuo Radio Taxi Zagreb, sa željom da zadrži monopol na tržištu prijevoza putnika. Kako nam je ispričao vozač Ubera (podaci poznati redakciji), akcija je bila dobro organizirana. Sve je krenulo u petak ujutro, kada je vozača nazvao putnik koji ga je zamolio da ga odveze do određene lokacije gdje su ga dočekali službenici Carinske uprave, naoružani mu opkolivši automobil. Oduzeli su mu ključeve, mobitel i dokumente.
"Sve je krenulo u petak ujutro, a vjerujem kako su se namjerno odlučili akciju provesti za vikend, jer je tada najveća berba. Uberaše su carinici čekali na tri punkta u Zagrebu - kod Hypo centra, na Glavnom kolodvoru i kod zagrebačke Katedrale. Palo nas je četvero.
Kad smo se približili lokaciji, nakon što sam zaustavio automobil, iz vozila je izašlo šestero službenika koji su naoružani opkolili auto. Osjećao sam se kao zadnji kriminalac, vidim uniforme, vidim pištolje...", započeo je priču šokirani Uberovac.
Kako nam je ispričao vozač koji je želio ostati anoniman, oduzeti su mu ključevi automobila, mobitel i dokumenti. Za to su vrijeme službenici Carine zajedno s putnikom kojeg je vozio otišli u kafić kako bi navodno isti dao izjavu. S obzirom da vozači Ubera u aplikaciji imaju imena i prezimena svih putnika koje su vozili, nakon ispitivanja proguglali su njihova imena. Ispostavilo se kako su svi putnici koji su bili u automobilima Uberaša koji su završili na ispitivanju u Bregani, ljudi iz kompanije Taxi Zagreb.
"Tretirani smo kao zadnji kriminalci"
Nakon što su mu oduzeli dokumente i mobitel, vozač je morao voziti sve do Bregane, u društvu carinika na suvozačkom sjedalu. Za vrijeme putovanja pod rotirkama su ih pratili automobili Carinske uprave, baš kao da se radi o kriminalcima. Po dolasku u Carinsku upravu vozač iz naše priče shvatio je da su i druge njegove kolege u istoj situaciji.
Nakon ispitivanja od nekoliko sati, vozači su dobili kazne od 35 tisuća kuna, a automobili su im zaplijenjeni sve dok ne plate kaznu. Sve je to trajalo od 10 do 18 sati.
Kao što smo pisali jučer, Uber će u potpunosti poduprijeti vozače. Kazne će platiti Uber, a dok ne dobiju svoje automobile natrag, bit će im osigurana vozila rent a cara. Vozač koji nam je ispričao detalje organizirane akcije protiv Ubera već jučer je dobio automobil na korištenje i kaže kako ga to nije obeshrabrilo da nastavi voziti, štoviše navodi i kako je potražnja za Uberom još veća nego prije.
Index je još u subotu poslao pismeni upit Carini, a jutros i telefonski kontaktirao Carinu te Ministarstvo financija. Njihove odgovore ćemo objaviti čim ih dobijemo.
Odgovor Carinske uprave
Carinska uprava odgovorila je na upit koji smo im poslali nakon što smo doznali za akciju koja je provedena u petak.
"Sukladno odredbama Zakona o carinskoj službi (NN 68/13 i 30/14) propisan je djelokrug rada i poslovi carinske službe. Tako je člankom 4. predmetnog Zakona između ostaloga propisano da su poslovi carinske službe osobito i otkrivanje, sprječavanje i suzbijanje prekršaja i kaznenih djela te nadzor nad provedbom propisa o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti te otkrivanje i sprječavanje svih oblika nedozvoljene i protuzakonite trgovine.
Obavljajući zakonom propisane poslove ovlašteni carinski službenici na cjelokupnom području Republike Hrvatske imaju ovlasti:
- prikupljanja, procjene, evidentiranja, obrade i korištenja podataka i obavijesti; pregleda dokumentacije te provjere vjerodostojnosti i istinitosti isprava; provjere istovjetnosti osoba; provjere statusa i svojstva robe; pozivanja,; davanja upozorenja i naredbi; privremenog ograničavanja slobode kretanja; pregleda osoba; pregleda robe; praćenja, zaustavljanja, pregleda i pretrage prometnih sredstava; ulaska, pregleda i pretrage poslovnih prostorija, prostora i objekata; privremenog oduzimanja robe i isprava te uporabe sredstava prisile.
U smislu Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (NN 61/11) obavljanjem neregistrirane djelatnosti smatra se:
-kad pravna osoba obavlja djelatnost koja nije upisana u sudski registar ili drugi odgovarajući registar,
-kad pravna osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti,
-kad fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili prijavila poreznim tijelima, kad fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti,
-kad pravna ili fizička osoba obavlja djelatnost unatoč zabrani obavljanja djelatnosti.
Isto tako pravna ili fizička osoba koja omogući obavljanje neregistrirane djelatnosti, jednoj ili većem broju osoba, sudionik je u obavljanju neregistrirane djelatnosti.
Od 2014. godine, od kad je Carinska uprava preuzela poslove nadzora nad obavljanjem neregistrirane djelatnosti, provode se na cjelokupnom području Republike Hrvatske redovite i ciljane mjere nadzora svih oblika nezakonitih postupanja a koje svojim obilježjem ukazuju na počinjenje prekršaja sukladno odredbama Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti. Tako je primjerice tijekom 2014. obavljeno više od 4.000 nadzora neregistrirane djelatnosti, a ukupni iznos obračunatih kazni pri provedbi ovih nadzora bio je viši od 30 milijuna kuna. U 2015. godini od 01.01.2015. do 01.12. 2015 obavljeno je 4470 nadzora, utvrđeno 962 nepravilnosti, naplaćeno 2.242.395.00 kuna kazni te provedeno 106 upravnih mjera pečaćenja.
Između ostalih pojavnih oblika obavljanja neregistrirane djelatnosti, javlja se i obavljanje djelatnosti prijevoza putnika koji nemaju propisane akte za obavljanje takve djelatnosti odnosno koji ne ispunjavaju uvjete i koji nisu registrirani za obavljanje takve djelatnosti. Tako je Carinska uprava bilo samostalnim mjerama nadzora ili provođenjem zajedničkih aktivnosti s drugim tijelima državne uprave (Inspekcijom cestovnog prometa, MUP-om i Poreznom upravom) u 2015. godini provela više ciljanih operativnih akcija nadzora obavljanja djelatnosti prijevoza osoba i to na području grada Zagreba, Zadra, Splita, Novalje otoka Paga te u 25 akcija izdala 85 prekršajnih naloga i 2 optužna prijedloga te izrekla ukupno 560.400,00 kuna novčanih kazni.
U Republici Hrvatskoj prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu reguliran je Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu (NN 82/13) gdje je člankom 4. propisano: »autotaksi prijevoz« je djelatnost prijevoza putnika koja se obavlja osobnim automobilom ako se putnik ili skupina putnika uzima na jednom mjestu, a prijevoz obavlja temeljem jedne narudžbe i uz jedno plaćanje naknade za obavljeni prijevoz. Osim ovog vida prijevoza sukladno navedenom Zakonu imamo i sljedeće vidove prijevoza: prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu obavlja se kao javni linijski prijevoz, posebni linijski prijevoz, shuttle prijevoz, povremeni prijevoz, autotaksi prijevoz i kao posebni oblik prijevoza. Javni linijski prijevoz putnika može se obavljati kao putnički, ekspresni ili direktni linijski prijevoz na međužupanijskim i županijskim linijama te kao lokalni linijski prijevoz putnika. Javni linijski prijevoz putnika može se obavljati samo autobusima. Posebni linijski prijevoz putnika obavlja se u pravilu autobusima, a iznimno se može obavljati i osobnim vozilom (8+1), odnosno specijalnim vozilima, na osnovi sklopljenog pisanog ugovora između naručitelja prijevoza i prijevoznika. Popis putnika obvezatni je sastavni dio ugovora. Tijekom obavljanja posebnoga linijskog prijevoza u vozilu se mora nalaziti ugovor i popis putnika. Zabranjen je prijevoz putnika koji nisu upisani u popis putnika u posebnom linijskom prijevozu.
Prijevoz putnika između zračne luke i središta grada, odnosno hotela može obavljati prijevoznik koji ima licenciju za unutarnji prijevoz putnika ili licenciju Zajednice za prijevoz putnika. Prijevoz se može obavljati autobusima i osobnim vozilima (7+1), odnosno (8+1).
Povremeni prijevoz putnika u cestovnom prometu obavlja se autobusom i osobnim vozilom (7+1 i 8+1). Povremeni prijevoz putnika ne smije sadržavati ponovljene elemente linijskog ni posebnoga linijskog prijevoza, kao što su relacija, vrijeme odlaska i dolaska, te mjesta ulaza i izlaza putnika. Prijevozi su namijenjeni potrebama za jednokratnim prijevozima i nemaju funkciju prijevoza dnevne migracije. Pri obavljanju povremenog prijevoza putnika prijevoznik u vozilu mora imati ugovor o prijevozu sklopljen prije početka obavljanja prijevoza.
Autotaksi prijevoz obavlja se na temelju ovoga Zakona i propisa koji u skladu s ovim Zakonom donosi nadležno tijelo jedne ili više jedinica lokalne samouprave, odnosno Grada Zagreba. Autotaksi prijevoz obavlja se na temelju dozvole, ako je to utvrđeno propisom iz stavka 1. ovoga članka. Dozvolu iz stavka 2. ovoga članka izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave, odnosno Grada Zagreba, pravnoj ili fizičkoj osobi koja ispunjava sljedeće uvjete:
– ima važeću licenciju za obavljanje autotaksi prijevoza,
– ima položen ispit, odnosno zaposlenog vozača s položenim ispitom iz članka 59. ovoga Zakona.
Za sve ove vrste prijevoza vozač i vozilo moraju biti naravno licencirani i osposobljeni za obavljanje određene vrste prijevoza. Način na koji će pojedinac ili više njih naručiti prijevoz kod za to registriranih pravnih ili fizičkih osoba (putem aplikacije, putem call centra, sms-om, mailom, zviždukom i podizanjem ruke na cesti, itd) nije predmet postupanja i nadzora Carinske uprave.
Tako i u konkretnom događaju za koji ste dostavili upit, skrećemo pažnju da predmet postupanja nije bio nadzor korištenja načina narudžbe prijevoza osoba, već nadzor da li osobe koje obavljaju prijevoz osoba imaju za to propisane uvjete i jesu li sukladno pravnoj regulativi u Republici Hrvatskoj za to i registrirane.
S tim u vezi, a temeljem više uzastopnih anonimnih dojava dana 11. prosinca 2015. godine obavljene su mjere nadzora nad vozilima koji obavljaju prijevoz osoba te je zaustavljeno i pregledano više 50 vozila na različitim lokacijama šireg područja Grada Zagreba. Od ukupnog broja zaustavljenih vozila za četiri vozila, odnosno fizičke osobe koji su obavljale prijevoz putnika osobnim vozilom- taksi prijevoz utvrđeno je da iste ne udovoljavaju niti jednom kriteriju za obavljanje taksi prijevoza sukladno Zakonu o cestovnom prijevozu. Navedeno podrazumijeva da isti obavljaju djelatnost za koju nisu registrirani te kao takvi sukladno Zakonu o zabrani i sprečavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti (kad fizička osoba obavlja djelatnost koju nije registrirala kod nadležnog tijela ili prijavila poreznim tijelima, kad fizička osoba nema zakonom propisane akte o ispunjavanju uvjeta za obavljanje registrirane djelatnosti) obavljaju neregistriranu djelatnost što je kažnjivo sukladno prekršajnim odredbama propisanim člankom 10. Zakona o zabrani i sprječavanju neregistrirane djelatnosti.
Temeljem članka 10. stavak 9. Zakona o zabrani i sprečavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti ovlašteni carinski službenik kao zaštitnu mjera može izreći i mjeru oduzimanja predmeta koji su bili namijenjeni za počinjenje prekršaja, u ovom slučaju vozila.
S tim u vezi, a kada okolnosti počinjenja prekršaja na to ukazuju, ovlašteni carinski službenici mogu oduzeti i vozila kojim je prekršaj počinjen, a radi osiguranja uvjeta za detaljan pregled i pretragu takvih vozila te za potrebe čuvanja i skladištenja tako oduzetih vozila Carinska uprava koristi službene prostorije koje se nalaze na GP Bregana. Zbog postojanja osnovane sumnje u počinjenje prekršaja iz Zakona o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti navedenim osobama iz izdani su prekršajni nalozi.
Nastavno na gore navedeno, naglašavamo kako su u Republici Hrvatskoj nadležna tijela državne uprave u čijem djelokrugu rada su i izrada i donošenje propisa zadužena i za tumačenje određenih propisa te davanje pojašnjenja u odnosu na nejasnoće koje proizlaze iz njih.
Stoga i ovim putem upućujemo sve pravne i fizičke osobe koje imaju namjeru obavljati određenu djelatnost da se prije poduzimanja nekih poslovnih aktivnosti informiraju o svim uvjetima i kriterijima koje moraju udovoljiti, a da bi obavljali određenu djelatnost sukladno važećem zakonodavstvu u Republici Hrvatskoj. Stoga, i pravne i fizičke osobe koje želeći poslovati korištenjem aplikacije za prijevoz osoba „UBER“ a žele obavljati prijevoz za svoj račun molimo da kod nadležnih tijela ishode mišljenje pod kojim uvjetima je isto moguće u RH obavljati, kako se ne bi dovele u situaciju da neznanjem obavljaju neregistriranu djelatnost."
Index je upit Carinskoj upravi poslao još u subotu 12. prosinca.
"Isto tako, a nastavno na Vaš objavljeni članak od 13.12.2015. na portalu Indeks, autora Gorana Vojkovića „Seronje iz radio-taksija Zagreb“ kojim implicirate nezakonito postupanje službenika Carinske uprave interpretirajući „kako bi nešto trebalo biti“ a pri tome ne pitajući i Carinsku upravu za pojašnjenje konkretnih mjera nadzora, nanosite štetu ugledu Carinske uprave, pa sukladno odredbama članka 40. i 41. Zakona o medijima (NN 59/04, 84/11 i 81/13), a u cilju točnog i cjelovitog informiranja javnosti, pozivamo vas da objavite naš odgovor u cijelosti.
> Seronje iz Radio-taksija Zagreb
S time u vezi pogrešne interpretacije normi i pravila postupanja kojima se način rada Carinske uprave nastojite prikazati kao arbitrarno, nezakonito i ograničavajuće za poduzetničke slobode što nema osnova ni uporišta u nijednom propisu koji je na snazi u Republici Hrvatskoj, a koji se primjenjuje u okviru postupka nadzora koje provodi Carinska uprava.
S obzirom na navedeno i znatnu kompleksnost materije, a radi objektivnog informiranja javnosti i izbjegavanja jednostranog interpretiranja predmetne tematike, ovim putem pozivamo sve predstavnike zainteresiranih medija, da se neposredno obrate nadležnim tijelima državne uprave u Republici Hrvatskoj, radi davanja pojašnjenja i očitovanja te jasnog interpretiranja predmetnih postupanja kod primjene pojedinih propisa, kako zainteresiranu javnost koju izvještavaju ne bi upućivali na zaključke protivne zakonu, a samim time podržavali obavljanje nezakonitih djelatnosti.
Kako smo uvjereni da je profesionalno pravilo i načelo dobrog novinarstva istraživački obraditi pojedinu temu sa svih aspekata te uzeti u obzir višestrano, cjelovito i mjerodavno očitovanje na postavljene teze, ovim gore navedenim tekstom nadamo se da smo ne samo dali odgovor na upit već i izrazili svoju reakciju već objavljene članke, koji su nažalost posljedično već nanijeli štetu Carinskoj upravi. Naša je zakonska obveza i dužnost provoditi mjere nadzora nad svakim oblikom nezakonitog obavljanja djelatnosti pa tako i prijevoza osoba, što će svakako i ubuduće biti predmet naših postupanja."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati