Osnivanje Fiata
FIAT je jedan od najpoznatijih brendova talijanske automobilske industrije, s tradicijom od gotovo 130 godina. Samo ime je skraćenica od "Fabbrica Italiana Automobili di Torino". Kompanija je nastala posredstvom ulagača koji su 1899. godine započeli biznis. Najistaknutiji među njima bio je Giovanni Agnelli koji je već nakon godinu dana otkupio dionice i postao puni vlasnik. Tvrtka je osnovana na današnji dan 1899. godine.
Fiatovi automobili danas su poznati kao ugodna i cjenovno pristupačna vozila koje možemo vidjeti posvuda u Europi. Fiat je isto tako ponos Italije te automobili u očima mnogih predstavljaju talijansku kulturu, modu i otmjenost. Ipak, prvi Fiat bio je sasvim drukčiji. 1890-ih planirao se moderni automobil koji će biti rezerviran samo za najbogatije građane. Model se zvao Fiat 4 HP, a proizvedena su svega 24 automobila u nekoliko godina.
Fiat tijekom Drugog svjetskog rata
Giovanni Agnelli nominalno je podržavao fašiste i Mussolinija. Glavni razlog tomu vjerojatno je činjenica da je osobno poznavao Mussolinija još od perioda Prvog svjetskog rata i njegovim je posredstvom brzo postao član i senator fašističke stranke. Njegovi su razlozi za pridruženje fašistima vrlo vjerojatno motivirani poslovnim i privatnim ambicijama, a ne fašističkom ideologijom.
To potvrđuje i činjenica da se u privatnom životu Agnelli češće družio s lijevo-orijentiranim biznismenima i intelektualcima. Njegovoj djeci predavao je Franco Antonicelli, talijanski književnik istančanog antifašističkog stava. Međutim, kada je trebalo zaraditi novac, ideologija više nije bila bitna.
Tako je tijekom Drugog svjetskog rata Fiat proizvodio talijanske ratne avione CR.42 Falco. Radi se o malim borbenim avionima s kapacitetom za jednog čovjeka. Falco borci uglavnom su obavljali zračne patrole radi zaštite talijanskih gradova tijekom rata. Proizvedeno ih je gotovo 2000, no Drugi svjetski rat preživjelo samo njih 60.
Fiat je također proizvodio avione G.55 koji su bili nešto veći i mogli su letjeti duže i na višim razinama, a bili su vrlo efikasni u sprečavaju bombardera, pa su Fiat pohvalili i sami čelnici Luftwaffea. Agnelli je proizvodio i oklopna vozila te tenkove.
Nakon Drugog svjetskog rata Agnelli napušta tvrtku zbog optužbi o kolaboraciji. Fiat otada vode drugi pojedinci, no tijekom šezdesetih vraća se Giovannijev unuk Gianni te postaje menadžer i direktor. Ostao je zapamćen kao jedan od najbogatijih Talijana tog vremena, držeći u svojoj kontroli 4% talijanske godišnje privrede.
Fiat je danas dio Stellantis grupe te uz Ferrari djeluje kao okosnica talijanske automobilske industrije. Dok Ferrari prednjači po prihodima i luksuznim automobilima, Fiat proizvodi najveći broj automobila i drži najveći broj tvornica.