Europski sud danas odlučuje o autorskim pravima na oblik Kit Kata
KIT KAT je vafl preliven čokoladom čiji oblik je poznat širom svijeta - tabla od četiri reda. Ali puno je manje poznato da i Norveška ima svoju poslasticu, nazvanu Kvikk Lunsj (eng. quick lunch) koja postoji već osamdeset godina.
Europski sud pravde danas će donijeti odluku koja bi mogla okončati zaštićeni status Kit Kata u Europi i otvoriti put brojnim imitacijama, piše BBC. Naime, švicarski Nestle, vlasnik Kit Kata, već godinama pokušava na sudu dobiti autorska prava, odnosno zaštitni znak (eng. trademark) ne samo na logo već i na oblik Kit Kat čokoladice.
Ali njegov suparnik, britanski Cadbury, pokušava osporiti takvu ekskluzivu na oblik, a glavni argument mu je upravo Kvikk Lunsj.
Norveška čokoladica istog oblika postoji već 80 godina
Iako većina Europljana ili Amerikanaca nije ni čula za Kvikk Lunsj, Norvežani se ponose svojom čokoladicom koja ima imidž zakuske za skandinavske planinare. Kvikk Lunsj ima drukčiji okus, sličan Milki, brendu istog vlasnika, tvrtke Mondelez, koja ima i brendove Cadbury, Oreo i Toblerone.
Kvikk Lunsj postoji još od 1937. Dvije čokoladice istog oblika živjele su u harmoniji sve do 2002. kad je Nestle krenuo u ofenzivu i prijavio trademark u Europi za Kit Kat. No osim same čokoladice, koja ima prepoznatljivi Kit Kat logo, Nestle je prijavio i njen oblik: "četiri trapezoidne štangice spojene na pravokutnoj bazi", kako ga je opisao visoki pravni savjetnik EU-a.
EU je nakon četiri godine natezanja odobrio trademark Nestleu, ali Mondelez ga je ubrzo osporio i prava borba je tek počela. Osim Kvikk Lunsja, Mondelez je vlasnik Leo čokoladica, koje također imaju isti oblik.
Britanski sud donio presudu od 16 tisuća stranica
Europski sud pravde mora donijeti odluku na temelju presude iz 2016. kad je sud odlučio da Nestle mora dokazati da je Kit Kat prepoznatljiv po svom obliku u svakoj zemlji EU-a. Nestle još uvijek nije pružio takve dokaze za Belgiju, Irsku, Grčku i Portugal.
Nestle se žalio na odluku koja, kako tvrdi, postavlja kriterij koji nijedna tvrtka ne može zadovoljiti, tražeći od proizvođača da dokaže svoju profiliranost u svakoj pojedinoj zemlji članici.
Isti zahtjev koji je Nestle podnio u Velikoj Britaniji, rezultirao je presudom na nevjerojatnih 16.000 stranica u kojoj se zaključuje da Kit Kat "nema inherentnu profiliranost" u odnosu na konkurenciju.
Sam Mondelez ima trademark na oblik Tobleronea
Koliko god se ovaj slučaj činio bizarnim, nije prvi takav - sam Cadbury je izgubio svoju borbu za trademark na određenu nijansu ljubičaste u ambalaži.
2006. se još jedan takav slučaj vodio o čokoladnim uskrsnim zečevima zlatne boje s crvenom vrpcom koje proizvodi švicarski Lindt. Ali njemačka tvrtka Riegelein također proizvodi takve zečeve i Lindt je na kraju izgubio spor.
Ironično je da Mondelez, koji sada osporava trademark na Kit Kat, sam ima trademark na oblik nadaleko poznate čokoladice Toblerone i drži ga još od 1998.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati