Dragi turisti, ne vozite se našim skupim autoputevima i ne hranite naše lopove. Evo besplatnih puteva
Foto: Index/123rf/Google Maps/Pixsell/Hrvoje Jelavić
OD 1. jula vožnja ionako skupim hrvatskim autoputevima postaje još skuplja. Umesto da autoputevi budu što jeftiniji i time pristupačniji građanima Hrvatske i mnogobrojnim turistima koji posećuju našu zemlju, one su postale same sebi svrha. U državi kao što je Hrvatska kojoj je turizam najvažnija grana u privredi, podizanje cena autoputevima ima dva efekta: hranjenje lopova koji žive na grbači poreskih obveznika i odbijanje turista koji, za razliku od lopova, doista doprinose celoj državi.
Konkretno, sama izgradnja autoputeva opterećena je nizom korupcijskih afera. Primerice, tuneli su farbani više puta, bez ikakve potrebe, a na to su potrošene stotine miliona kuna.
Pomoću inicijative "Ne damo naše autoceste", građani su svojevremeno odlučili kako ne žele da daju autoputeve u ruke koncesionara, već da žele ida ih zadržaju u vlasništvu države. Na taj način je opterećenje teško nekoliko milijardi kuna, a koje se i dalje nastavlja da se povećava, ostalo na grbači građana.
Jedan od razloga zbog kojih su Hrvatske autoceste (HAC) toliko skupa i neefikasna firma, je i veliki broj ljudi koji se u njoj zaposlio po političkoj liniji. Pare koje odlaze na podmirivanje njihovih plata, dodatno isisavaju pare od poreskih obveznika.
Novi cenovnik
Po novom cenovniku koji se primenjuje od 1. jula 2017., povećanje putarine za 10% odnosi se na sledeće deonice: A1 Zagreb-Dugopolje, A1 Zagreb-Karamatići (Ploče), A1 Zagreb-Karlovac, A1-A6 Zagreb-Rijeka (Grobnik), A4 Zagreb-Goričan, A3 Zagreb-Lipovac, A3-A5 Zagreb- Osijek, A11 Mraclin-Lekenik, Bregana, Tunel Sveti Ilija i Krčki most.
Jedna deonica puta skuplja nego vožnja celu godinu u Evropi
Cene su postale toliko bezobrazno visoke da su na nekim rutama više nego cene godišnjih vinjeta u nekim evropskim zemljama.
Evropske zemlje prepoznaju potencijal koji donosi brzo i efikasno prometovanje pa su, shodno tome, prilagodili i cene svojih puteva. U Rumuniji godišnja vinjeta košta 28 evra. U Švajcarskoj, državi koja je sve osim jeftina, cele godine možete da se vozite autoputem po ceni od 37,42 evra.
U Bugarskoj cena godišnje vožnje kroz celu zemlju iznosi 50 evra, što je slučaj i u Slovačkoj.
Usporedbe radi, cena vožnje od Zagreba do Splita iznosi 26,81 evra. To znači da će nas vožnja od Zagreba do Splita i nazad koštati onoliko koliko Bugare i Slovake košta vožnja svim autoputevima kroz celu zemlju, tokom cele godine.
U Češkoj godišnja vinjeta iznosi 55,51 evro, dok godišnja vinjeta u Austriji stoji 86,40 evra.
Uostalom, nije zanemarljiva ni potrošnja goriva koja je značajno veća na autoputu.
>>IZRAČUNALI SMO Vožnju od Zagreba do Splita i natrag platit ćete koliko u Europi plate cijelu godinu
Poskupljenje putarina opravdano je tvrdnjom da "hrvatski putovni sektor karakteriše visoka zaduženost i nemogućnost otplate kreditnih obaveza". U prevodu - autoputevi su u dugovima pa ćemo da uzimamo pare građanima i stranim turistima.
Alternativne rute i prirodne lepote
Zbog toga smo za sve turiste izvukli alternativne rute na deonicama autoputeva koje su poskupele. Ako vam zatreba pravac kojim ćete dospeti do cilja koji želite, a ne želite to masno da platite, možete ga pronaći u ovom tekstu.
Osim toga, vozeći besplatnim rutama koje vam nudimo, pruža vam se mogućnost da upoznate mnogobrojne hrvatske prirodne lepote. Hrvatska ima osam nacionalnih parkova i 11 parkova prirode. Vožnjom putevima do mora, između ostalog, možete posetiti Plitvička jezera, Paklenicu ili Risnjak (kliknite za uputstva).
Klikom na malu kartu otvara se veća verzija s detaljima rute.
Najčešću rutu, Zagreb - Split, opisaćemo detaljno.
Autocesta A1 Zagreb - Split
Umesto da platite najmanje 200 kuna za vožnju od Lučkog do Dugopolja, na ruti dužine 379 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Preko ceste D1 vozićete otprilike 5 sati i 35 minuta. Dužina rute iznosi 357 kilometara.
U Zagrebu iziđite na Jadransku aveniju. Potom je sledite1,7 kilometara do Brezovičke ceste, Brezovičke ulice, Grančarske ulice, Ulice Kraljevečkih brega i Bregane Pisarovinske kako biste, nakon 24,3 kilometra, došli do Karlovačke ulice u Pisarovini.
Nakon toga, vozite od Donje Kupčine do Blatnice Pokupske 15, 2 kilometra. Nastavite do Cerovca Vukmanići još 17,9 kilometara. Na D1 vozite sledećih 288 kilometara do izlaza za Split.
Autocesta A1 Zagreb - Dubrovnik
Umjesto da platite najmanje 256 kuna za vožnju od Lučkog do Karamatića, na ruti dužine 481 kilometar izaberite alternativnu rutu do Dubrovnika za 0 kuna.
Preko cesta D36, D1 i D8 vozićete otprilike 8 sati i 40 minuta. Dužina rute iznosi 559 kilometara.
U Zagrebu uđite na Jadransku aveniju.
Preko Bregane Pisarovinske uđite na cestu D36. S nje ćete doći na D1. Zatim sledi Cesta Domovinskog rata, a nakon nje nastavljate preko D8 prema izlazu za Dubrovnik. Ovaj deo puta iznosi otprilike 553 kilometra i traje otprilike 8 sati i 22 minuta.
Autocesta A1 Split - Dubrovnik
Cestama D8 i E65/M2 vozićete otprilike 3 sata i 40 minuta. Dužina rute iznosi 214 kilometara.
Umesto da platite najmanje 75 kuna za vožnju od Dugopolja do Karamatića, na ruti dužine 102 kilometra izaberite alternativnu rutu do Dubrovnika za 0 kuna.
U Splitu dođite do Ulice Zbora narodne garde. Potom preko Poljičke ceste dođite na D8. Zatim na E65/M2 i opet na D8. Nakon toga, nastavite voziti ka izlazu za Dubrovnik.
A1-A6 Zagreb-Rijeka (Grobnik)
Umesto da platite najmanje 77 kuna za vožnju od Lučkog do Grobnika, na ruti dužine 149 kilometara izaberite alternativnu rutu do grada Rijeke za 0 kuna.
Cestom D3 vozićete otprilike 3 sata i 31 minut. Dužina rute iznosi 187 kilometara. Ova ruta vodi tačno u Rijeku.
U Zagrebu iziđite na Palmotićevu ulicu. Potom se, nakon nje, prebacite se na Ulicu Andrije Hebranga, a zatim na Savsku cestu. Preko Jadranskog mosta prebacite se na Jadransku aveniju. Ovaj komad rute iznosi 5,5 kilometara.
Nastavite voziti preko Jadranske avenije. Preko Pavučnjaka prebacite se na cestu D1. Zatim preko Zagrebačke ulice pratite cestu D3. Doćićete na Grobničku cestu u Rijeci. Ovaj komad rute iznosi 177 kilometara.
A3 Zagreb - Lipovac
Cestom D2 vozićete otprilike 5 sati i 23 minute. Dužina rute iznosi 336 kilometara.
Umesto da platite najmanje 141 kunu za vožnju od Zagreba do Lipovca, na ruti dužine 265 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Takođe, umesto da platite najmanje 135 kuna za vožnju od Zagreba do Osijeka, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
A4 Zagreb - Goričan
Cestom D3 vozićete otprilike 2 sata i 7 minuta. Dužina rute iznosi 107 kilometara.
Umesto da platite najmanje 47 kuna za vožnju od Zagreba do Goričana, na ruti dužine 76 kilometara izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
Također, umesto da platite najmanje 42 kune za vožnju od Zagreba do Varaždina, odnosno najmanje 53 kune do Čakovca, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
A5 Beli Manastir - Osijek - Svilaj
Umesto da platite najmanje 31 kunu za vožnju od Osijeka do Svilaja, na ruti dužine 90,4 kilometara, izaberite alternativnu rutu do Svilaja za 0 kuna.
Ukupno ruta iznosi 75,4 kilometra.
U Osijeku Drinskom ulicom vozite do ceste E73. Ovaj dio rute traje 2,5 kilometara. Zatim se prebacite na cestu D7. Nastavite preko D7 do Ulice Vladimira Nazora u Velikoj Kopanici. Ovaj deo puta traje 60,4 kilometra.
Dalje nastavite prema Ulici Gorjanci. Ona će vas odvesti prema Divoševcima. Nakon nje pratite put Kupine i Prnjavora. Na kraju ćete stići u Svilaj. Ovaj komad rute iznosi 12,5 kilometara.
A11 Zagreb - Sisak
Cestom D30 vozićete otprilike 1 sat i 10 minuta. Dužina rute iznosi 58,3 kilometara.
Umesto da platite 15 kuna za vožnju od Zagreba do Siska, na ruti dužine 29 kilometara, izaberite alternativnu rutu za 0 kuna.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati