Domaća tvrtka napravila aplikaciju za bolji nadzor nad trošenjem novca u sportu
KADA je prije četiri godine s prijateljem Milanom Gudeljevićem pokrenuo vlastiti biznis, Lorenzo Gašparić vjerojatno nije ni slutio kakva ga promjena u životu čeka.
Do pokretanja svog poduzeća 2016. godine Gašparić je bio zaposlenik u tvrtki VM2, a onda je odlučio prestati raditi za druge i početi raditi za sebe. Rezultat je tvrtka Fortis Labor, u kojoj je danas većinski vlasnik i koja spada među poznatije hrvatske startupe.
Želio je raditi za sebe
"Tvrtku sam pokrenuo jer sam htio nešto napraviti", poručuje Gašparić, 31-godišnji Zagrepčanin.
U osnovi, Gašparić i njegovi suradnici spojili su svoju strast prema nogometu i novim tehnologijama te potražnju na tržištu za digitalizacijom. Najprije su 2017. godine razvili aplikaciju Sustav obavještavanja mailom, ili skraćeno SOM, za mala i srednja poduzeća. Nakon uspjeha prve aplikacije shvatili su da se ona može koristiti i u drugim segmentima društva, a posebno u sportu. Stoga su prošle godine razvili i aplikaciju SOM Sport, koja omogućuje digitalizaciju sportskoga života. Aplikacija je zaživjela početkom ove godine.
"Cijela priča zapravo se svodila na to da digitalizacijom pomognemo sportskim klubovima u vođenju evidencije i naplati članarine. Klubovi imaju velik problem s naplatom članarine, a mnogi od njih evidenciju još uvijek vode ručno. Drugi važan cilj bio je olakšati i klubovima i gradovima nadzor nad trošenjem novca, čime se i jednima i drugima omogućava da u realnom vremenu imaju nadzor nad trošenjem novca poreznih obveznika, budući da su transferi iz gradskih proračuna značajan izvor financiranja klubova", pojašnjava Gašparić.
U svakom trenutku dostupne su im informacije o potrošnji
Pojednostavljeno, primjenom aplikacije SOM Sport i gradovi i klubovi u svakom trenutku mogu vidjeti koliko im je novaca za određenu godinu dodijeljeno, koliko je do određenog trenutka utrošeno i je li i kako potrošnja bila opravdana.
"Aplikacija bilježi svaku komunikaciju između grada i sportske zajednice, ali i sportske zajednice i klubova. Gradovi sada u svakom trenutku mogu vidjeti koliko su dotirali za sport i kako je i koliko sportska zajednica potrošila taj novac. S obzirom na to da znatan dio novaca sportski klubovi troše na, recimo, putovanja, u svakom je trenutku moguće vidjeti gdje je netko od pripadnika kluba putovao i koliko je za taj put potrošio te je li to bilo opravdano", ističe Gašparić.
Aplikacija već u primjeni u pet hrvatskih gradova
Značaj nove aplikacije prepoznali su pojedini hrvatski gradovi pa je već koriste u svakodnevnom radu. Riječ je o Bjelovaru, Sisku, Rovinju, Vodnjanu i Vrbovcu. Pritom valja naglasiti kako se aplikacija može koristiti i u drugim segmentima života, poput kulture, udruga ili vatrogastva: osim što omogućuje bržu i pravovremenu komunikaciju gradova s udrugama i institucijama u tim djelatnostima, osigurava i nadzor nad trošenjem novca. Stoga je Vrbovec njenu primjenu već proširio i na udruge, dok je Bjelovar, ističe, Gašparić, najavio da će do kraja godine njenu primjenu također proširiti na udruge i kulturu.
"Razgovaramo s predstavnicima još nekoliko gradova, a s nekima smo već i blizu kraja pregovora. U narednoj rundi pregovora uključit ćemo i općine, budući da i one sufinanciraju sport. Smatram da je digitalizacija temelj transparentnosti, ona nema cijenu. Ona nije trošak, nego ušteda, i gradonačelnici to prepoznaju", poručuje Gašparić, dodavši kako Fortis Labor aplikaciju isporučuje po modelu "ključ u ruke".
"Digitalna prozivka" je sredstvo i za borbu protiv koronavirusa
SOM Sport je, ističe naš sugovornik, dobar alat za nadzor nad trošenjem novca iz lokalnih proračuna. Međutim, olakšava rad i samim sportskim klubovima. Aplikacija, primjerice, omogućuje klubovima vođenje evidencije tko je od članova u kojem trenutku bio na treningu i s kim je ostvarivao kontakt. Tu je i funkcija "digitalne prozivke", digitalne evidencije dolazaka na treninge koja odmah služi i kao povratna informacija roditeljima djece sportaša. Sve je to, napominje Gašparić, korisno sredstvo i za borbu protiv koronavirusa jer su u svakom trenutku dostupne informacije o tome tko je od igrača i kada bio na treningu i s kim je ostvario kontakte.
Osim toga, klubovi u svakom trenutku dobivaju podatke o tome tko je od članova platio članarinu, a tko je ostao dužan. U slučaju duga, SOM roditeljima i igračima šalje obavijest o dugu i podsjetnik o obvezi plaćanja.
Aplikacija roditelje obavještava ako dijete novac za članarinu potroši na nešto drugo
"Ako su roditelji djetetu dali novac za plaćanje članarine klubu, a dijete je taj novac potrošilo na nešto drugo, aplikacija roditelje obavještava o tome da članarina nije plaćena. Otkako su počeli koristiti aplikaciju, klubovi su povećali naplatu članarine za 60 do 70 posto", objašnjava Gašparić.
Značajnu ulogu aplikacija ima i u području razvoja sportskih talenata na području određenoga grada jer gradovima daje uvid u mlade sportske nade koje žive i treniraju u klubovima na gradskom području. To im, napominje naš sugovornik, olakšava kreiranje i provedbu sportske politike na vlastitom terenu.
Aplikaciju su već prepoznali i izvan Hrvatske pa Gašparić kaže da Fortis Labor surađuje s nizom sveučilišta i institucija u Portugalu, Poljskoj, Cipru i drugim europskim zemljama, i to u sklopu programa Erasmus Europske unije. U toj su je zagrebačkoj tvrtki spremni ponuditi i na tržištima europskih i drugih zemalja.
Ključ uspjeha bili su EU fondovi
Europska unija je i inače bila ključni faktor u razvoju aplikacije SOM. Naime, od oko 1,3 milijuna kuna, koliko je koštao projekt razvoja aplikacije, iz fonda Unije za inovacije malih i srednjih poduzeća povukli su oko 1,1 milijun kuna, ili 85 posto vrijednosti projekta. Ostatak od oko 200.000 kuna sami su osigurali. Financijsku pomoć države, s druge strane, nisu ni tražili.
"Naša tvrtka se razvija organski, vlastitim rastom i razvitkom, i uz pomoć fondova EU. Financiranje iz europskih fondova i inače je dobar način razvoja poduzeća. Uostalom, mi smo sredstvima EU razvili sustav koji je gradovima sada dostupan bez ikakvih dodatnih troškova razvoja. Tko želi transparentnost, ima je na dlanu, samo je treba prigrliti", poručuje Gašparić.
Prošle je godine Fortis Labor imao prihode u iznosu od oko 2,7 milijuna kuna. Za nijansu manji bili su rashodi pa je tvrtka godinu zaključila s minimalnom dobiti - nešto manjom od 30.000 kuna.
"Dobit nam je mala jer sve ulažemo u razvoj", objašnjava Gašparić.
U Hrvatskoj još ima puno posla na digitalizaciji
Tvrtka, koja danas ima četiri suvlasnika, zapošljava sedam djelatnika. Njihove se neto plaće kreću u rasponu od 8000 do 9000 kuna. Sjedište Fortis Labora je u ZICER-u, poduzetničkom inkubatoru na Zagrebačkom velesajmu.
"U Hrvatskoj je ostalo još puno posla u segmentu digitalizacije i tu svakako vidimo svoju šansu. Naše ćemo aplikacije sve više nuditi i na inozemnim tržištima", zaključuje Gašparić.
Njegova je vizija kompanije u budućnosti nastavak spajanja njihovih znanja i interesa s potrebama tržišta. Kako hrvatskog tako i inozemnih.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati