Brodosplit u krizi: "Svaka čast kulenu, ali brodogradnja je najautohtoniji hrvatski proizvod"
Foto: Ante Čizmić/Cropix
SPLITSKI gradonačelnik Željko Kerum okupio je danas u Vili Dalmaciji gradsko vijeće, sindikalce, saborske zastupnike i čelne ljude Brodosplita. Tema je kako pomoći Brodosplitu, tvrtki sa 3.500 zaposlenih i gubitkom od 3,2 milijardi kuna poviše temeljnog kapitala. Ministar gospodarstva Đuro Popijač nije se udostojio doći, tako da je više-manje cijela rasprava deklarativnog karaktera.
Čitav je niz problema. Nema novih poslova, Bruxelles je to zabranio dok se ne obavi restrukturiranje. Više od milijarde kuna obaveza platilo je Ministarstvo financija, jer Brodosplit nije bio u stanju.
Prezadužena hrvatska država sama bi trebala financirati domaću brodogradnju?!
"Posla nema, za mjesec, dva, 500 ljudi ide na čekanje", iznio je crnu prognozu Vedran Dragičević iz Sindikata metalaca.
Brzo je replicirao Srđan Kovač, direktor Brodosplita. "U tijeku su pregovori s Vladom oko naručivanja četiri bulk carriera, čime bi premostili vrijeme do druge polovice 2011. godine", smirio je tenzije Kovač.
Najbolje bi bilo graditi brodove za domaće potrebe, slaže se i Kerum, kojem se privatizacija škverova ne čini izglednom. "Danas svatko spašava svoju glavu", iskusan je splitski gradonačelnik, čiji biznis u posljednje vrijeme također sve lošije stoji. Nije samo jasno odakle će prezadužena država izvući tolika sredstva da sama financira domaću brodogradnju.
"Dosta su nas banke i fondovi pljačkali. Neka nam sad pomognu", nije mnogo okolišao Roko Markovina, šef katedre za brodogradnju na splitskom FESB-u. Teško će pomoći, ako ga čuju kako govori.
Nijedan direktor nije isporučio brod koji je ugovorio
"Najveći je problem što proces privatizacije traje već godinu dana. Cilj je restrukturiranje na manje poslovne subjekte, jer u ovakvoj situaciji jednostavno nismo u stanju konkurirati za poslove van brodogradnje. U zadnjih deset godina izmijenilo se četiri, pet uprava. Dosta je reći da nijedan direktor splitskog škvera nije isporučio brod koji je ugovorio", upozorio je Kovač, koji je godinama u Brodosplitu bio financijski direktor, a na čelo splitskog škvera doveden je nakon katastrofalne blamaže sa aferom Wessels, koja je stajala glave bivšeg direktora Gorana Vukasovića i člana Uprave Ante Luetića.
Protiv njih dvojice već godinama se na splitskom sudu vodi istraga zbog sumnjivog transfera 4,7 milijuna dolara. Mladen Bajić bio je toliko korektan da je istog dana poveo istragu i protiv prethodne SDP-ove garniture direktora na čelu s Predragom Čudinom.
Nijedno europsko brodogradilište ne posluje pozitivno
Škverani imaju problema i s financiranjem. Domaće banke ne žele ulaziti u poslove brodogradnje, a novac je prilično skup na svjetskim tržištima. Imaju problema i s ugovaranjem brodova, ali i samom realizacijom. U prosjeku brodove grade s gubicima od nekoliko milijuna dolara.
Ne cvjetaju ni drugima ruže. U Europi, kaže Kovač, nema brodogradilišta koje pozitivno posluje, a mnogi su i bankrotirali. Brodosplit će ove godine isporučiti sedam brodova. Što dalje, nitko ne zna.
Marin Jurjević predložio je da u Saboru formiraju nadstranački klub koji će štiti interese splitskog škvera. "Svaka čast kulenu, ali brodogradnja je najautohtoniji hrvatski proizvod. Mora opstati. Pa čak i po cijenu da se ne prihvati diktat iz Bruxellesa", kazao je Jurjević.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati