Bitka za kineske čipove trese svjetsku autoindustriju. "Mogu držati Zapad taocem"
KRAJEM rujna nizozemska vlada posegnula je za izvanrednim mjerama iz vremena Hladnog rata kako bi preuzela kontrolu nad kineskom tvrtkom za proizvodnju čipova koja posluje u zemlji.
Taj je potez izazvao lanac događaja koji su odjeknuli diljem svjetske automobilske industrije, već pogođene američkim carinama i kineskim ograničenjima izvoza rijetkih metala, prenosi BBC.
U izjavi parlamentu, nizozemska ministrica gospodarstva navela je da su “u Nexperiji utvrđeni ozbiljni problemi u upravljanju i postupci koji predstavljaju prijetnju”. “Mjera je krajnje iznimna i usmjerena isključivo na očuvanje kontinuiteta opskrbe i zaštitu kritičnih tehnologija za nizozemsko i europsko gospodarstvo”, stajalo je u priopćenju.
Spor Nizozemske i Kine
Peking je burno reagirao, optuživši Nizozemsku za političko uplitanje. Kao odgovor, kineske su vlasti uvele izvozne kontrole i zaustavile isporuke Nexperijinih čipova iz Kine prema Europi, dok je nizozemska vlada blokirala pošiljke ključnih sirovina potrebnih za njihovu proizvodnju u Kini.
Ometanje opskrbe pokazalo je veliku slabost u globalnom lancu isporuke čipova koji su ključni za proizvodnju automobila te otvorilo novo poglavlje u tehnološkom nadmetanju između SAD-a i Kine.
Kineska vlada u međuvremenu je dopustila izvoz čipova za “civilne namjene”, ali nije objasnila što točno podrazumijeva pod tim pojmom. Ipak, i dalje zahtijeva od Nizozemske da povuče odluku o preuzimanju Nexperije. “Kina pozdravlja napore EU-a da iskoristi svoj utjecaj i potakne Nizozemsku da što prije ispravi svoje pogrešne postupke”, poručilo je kinesko ministarstvo trgovine.
Opskrbni lanci kao oružje
U središtu spora nalazi se ključni dio svjetskog sustava čipova. Nexperia proizvodi takozvane “legacy” ili “osnovne” poluvodiče koji su neophodni za sve, od servoupravljača i zračnih jastuka do sustava za centralno zaključavanje. Iako nisu najmoderniji, ti čipovi ostaju nezamjenjivi.
Jedan automobil može sadržavati stotine takvih čipova, a Nexperia ih isporučuje vodećim proizvođačima vozila diljem svijeta. Oko 70 do 80 posto njihove proizvodnje odlazi u Kinu na daljnju obradu, testiranje i pakiranje, što je ovisnost koja je proizvođače automobila učinila ranjivima na kinesku kontrolu nad opskrbnim lancima.
“Proizvođači automobila koji su zatečeni situacijom s Nexperijom trebali bi zaposliti nove menadžere za opskrbne lance, očito ništa nisu naučili iz Covida ni iz pretjeranog oslanjanja na kineske dobavne lance”, poručio je analitičar Bill Bishop u biltenu Sinocism. To, dodaje, pokazuje kinesku sposobnost da “uguši” globalne opskrbne lance, kao što je to činila i s izvozom rijetkih metala.
"Kina može držati Zapad taocem"
Prema Billu Echiksonu iz Centra za analizu europske politike, Kina sada može “držati Zapad taocem” čak i putem tvrtke poput Nexperije, koja naizgled ne djeluje strateški važna, ali jest. “Ovdje je riječ jednako o digitalnom suverenitetu koliko i o poluvodičima”, istaknuo je.
No Peking se sada suočava s dilemom. Predstavlja se kao pouzdan partner u odnosu na trgovinski kaos koji je izazvao predsjednik SAD-a Donald Trump, ali prekid isporuka ključnih proizvoda podriva tu poruku.
“Priča je bila da, otkako je Trump izazvao poremećaje, možda postoji prilika da Kina i EU surađuju bliže”, rekao je Tom Nunlist iz konzultantske kuće Trivium China. “No, nestašica rijetkih metala pokazala je koliko je Europa zarobljena između SAD-a i Kine.”
Uz preuzimanje, nizozemski sud suspendirao je bivšeg izvršnog direktora Nexperije, Zhang Xuezena, osnivača Wingtecha, zbog lošeg upravljanja.
Amerika pritisnula Nizozemsku?
Wingtech je djelomično u vlasništvu kineske države, kotira na burzi u Šangaju i 2024. je stavljen na američku “crnu listu” poduzeća koja predstavljaju sigurnosni rizik. U rujnu 2025. popis je proširen na sve tvrtke u kojima takva poduzeća imaju najmanje 50-postotni udio.
Prema sudskim dokumentima koje je objavila nizozemska vlada, američke su vlasti još ranije izrazile zabrinutost zbog kineskog vlasništva nad Nexperijom. U dopisima je navedeno da bi tvrtka mogla dobiti izuzeće s američke liste ako promijeni vodstvo, jer je “kineski vlasnik problematičan”.
Haag, međutim, poriče da je odluka o preuzimanju Nexperije donesena pod američkim pritiskom, no navodi da postoje dokazi kako je izvršni direktor prebacivao proizvodne kapacitete, financijska sredstva i intelektualno vlasništvo iz Nizozemske u Kinu.
Automobilska industrija na rubu
Stručnjaci upozoravaju da je ovo primjer kako “odvajanje” gospodarstava Zapada i Kine izgleda u praksi i koliko je skupo. “Ovo je ono što ‘decoupling’ zapravo znači na korporativnoj razini, potpuni kaos”, rekao je Nunlist.
Europski dobavljači automobilske industrije traže pojašnjenja oko izvoznih izuzeća i upozoravaju na dodatnu birokraciju u već neizvjesnom poslovnom okruženju.
Iako je tehnički moguće prijeći na druge proizvođače čipova poput Infineona, NXP-a ili Texasa, promjena nije jednostavna. “Opskrbni lanci nisu precizno isplanirani, oni se organski razvijaju, a komponente su često izrađene posebno za određene automobile”, objašnjava Nunlist. “Tvrtke ne mogu promijeniti smjer preko noći, promjene su izuzetno složene i skupe.”
Spor izbijao u trenutku kada su predsjednik SAD-a Donald Trump i kineski predsjednik Xi Jinping postigli jednogodišnje trgovinsko primirje kojim su suspendirane neke zabrane izvoza i ograničenja rijetkih metala.
Pregovori Bruxellesa i Pekinga
No slučaj Nexperia pokazuje koliko je to primirje krhko. “SAD neće srušiti dogovor, ali Europa ima vrlo malo utjecaja u ovoj igri korištenja opskrbnih lanaca kao oružja”, kaže Nunlist. “Za obje je strane politički osjetljivo, a za Europu posebno jer ne želi da proizvodnja čipova napusti kontinent.”
Prema njegovim riječima, čelnici u Bruxellesu nisu bili unaprijed obaviješteni o nizozemskoj odluci i nisu bili zadovoljni načinom na koji je provedena.
Kina i EU sada vode hitne pregovore o ukidanju izvoznih ograničenja na čipove i rijetke metale. “Razgovori s Kinom traju s ciljem uspostave stabilnog i predvidljivog okvira koji će osigurati puni povratak protoka poluvodiča”, poručio je europski povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič na platformi X.
Ipak, cijeli je slučaj razotkrio ranjivosti ključnih opskrbnih lanaca, a odnosi između Kine, Nizozemske i ostatka Europske unije ostat će pod pritiskom sve dok se ne riješi pitanje vlasništva i kontrole nad Nexperijom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati