Dan mimoza i Nacionalni dan borbe protiv raka vrata maternice u subotu na Cvjetnom trgu u Zagrebu i drugim hrvatskim gradovima
Foto: Ilustracija
DAN MIMOZA i Nacionalni dan borbe protiv raka vrata maternice, pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravlja bit će obilježen u subotu, 18. siječnja, u većini hrvatskih gradova, a u Zagrebu će se već tradicionalno na Cvjetnom trgu po simboličnoj cijeni prodavati mimoze kao potpora Ligi za borbu protiv raka.
Građani će na štandu moći čuti i informacije o prednostima preventivnih programa raka vrata maternice - ginekoloških pregleda za žene od 25 do 65 godina i cijepljenja protiv humanog papiloma virusa (HPV) za djevojčice i mlade žene, rečeno je na konferenciji za novinare u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo (HZJZ).
"U Zagrebu su godišnje osigurana besplatna cjepiva u prosjeku za 400 djevojčica i mladih žena, a tako će biti i ove godine", najavila je pročelnica Gradskog ureda za zdravstvo Mirna Šitum, koja je ujedno predsjednica Hrvatskog dermatovenerološkog društva.
U tu je svrhu iz gradskog proračuna osigurano 844.000 kuna, odnosno 2.110 kuna za tri cijepljenja kaje treba obaviti.
Šitum je navela da prema rezultatima istraživanja 26 posto dječaka i 16,5 posto djevojčica do 14 godina imaju spolno iskustvo pa bi, kaže, bilo dobro da se, osim djevojčica, u program cijepljenja uključe i dječaci.
Iako je HPV najčešći uzrok raka vrata maternice, a o važnosti cijepljenja u Zagrebu se o tome informiralo oko 10.000 roditelja, odaziv na cijepljenje je i dalje skroman, upozorila je Šitum ocjenjujući da su uzrok tome vjerojatno strah i predrasude.
Ravnateljica Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Tamara Poljičanin pohvalila je Zagreb i Rijeku, gradove koji prednjače u programima prevencije, i naglasila da je rak vrata maternice gotovo 100 posto izlječiv ako žena ide redovito na preventivne preglede i ako se koriste drugi načini prevencije, poput cijepljenja.
"U zadnje vrijeme puno radimo na prevenciji, 2012. krenuo je i Nacionalni program ranog otkrivanja raka vrata maternice, no s odazivom nismo zadovoljni i zato je važno senzibilizirati žene od 25 do 65 godina da se odazovu na preventivne preglede", kazala je Poljičanin i dodala da je lani poslano oko 400.000 poziva na Papa test.
Cilj nam je, dodaje, da se kroz osam godina smanji pojava invazivnog raka vrata maternice za 60 posto, a kroz 13 godina smrtnost od te bolesti za 85 posto. Kako bi to postigli dovoljan broj žena se mora odazvati ginekološkom pregledu i Papa testu.
Predsjednica udruge "Zdrav(k)a" Vesna Košec naglasila je da su tri glavne poruke njihove akcije: edukacija, cijepljenje i probir (redoviti Papa test) kao glavni temelji dobre prevencije raka vrata maternice.
Hrvatska je, međutim, još uvijek jedna od zemalja koje nisu uvele nacionalni program cijepljenja protiv HPV-a, a to je jedan od indikatora koji pokazuju efikasnost prevencije u zdravstvenoj skrbi.
O važnosti prevencije govorila je i pomoćnica ministra zdravlja Ljubica Đukanović iznijevši statističke podatke po kojima će u Hrvatskoj samo ovoga tjedna jedna žena oboljeti, a dvije umrijeti od raka vrata maternice, odnosno da se godišnje dijagnosticira 350 novooboljelih.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati