Ferrari ima ozbiljan problem. Sudar u Brazilu više je od "blesavog incidenta"
TREBALO je proći 20 utrka, ali Ferrariju se ono neizbježno dogodilo na Velikoj nagradi Brazila. Njihovi vozači Charles Leclerc i Sebastian Vettel su se sudarili, ispali iz utrke i ostavili momčad s prilično velikim problemima. "Blesav" je riječ kojom je šef momčadi Mattia Binotto opisao incident. Na njegov cool i suzdržan način nije htio prebacivati krivnju ni na koga i rekao kako će se ovaj tjedan u tvornici u Maranellu ponovno sastati s Vettelom i Leclercom te analizirati što se dogodilo. Potom će odlučiti o sljedećim koracima, piše BBC.
Binotto se sad nalazi pred odlukom što učiniti sljedeće i kako ubuduće upravljati najenergičnijim vozačkim dvojcem u Formuli 1. Ne toliko zbog jedne preostale utrke u sezoni, nego da bi spriječio da unutarnji sukob naruši sezonu 2020.
Što se dogodilo?
Sudar se dogodio u 66. krugu frenetične utrke, odnosno pet krugova prije kraja, kad su se dva Ferrarijeva vozača našla iza kolone bolida koju je zadržavao Mercedes Lewisa Hamiltona iza Red Bulla Maxa Verstappena, na mnogo istrošenijim gumama nego što su imali bolidi iza njega. Ispred njih, a iza Hamiltona, bio je Alexander Albon iz Red Bulla koji je pokušavao prestići Mercedes i istodobno zadržati Vettela, iza kojeg je bio Leclerc.
Leclerc je vidio priliku i pokušao proći s Vettelove unutrašnje strane u prvoj zavoju. Bio je to smion potez, dosta agresivan, ali apsolutno čist. Međutim, Vettel ga nije dočekao skrštenih ruku. Njemački je vozač iskoristio DRS za pomoć pri pretjecanju tijekom vožnje prema četvrtom zavoju i Leclerc se premjestio prema unutra da obrani svoju poziciju. S vanjske strane ostavio je taman dovoljno prostora za Vettela i ni centimetar više.
Približavajući se uglu, Vettel je prešao ispred svog momčadskog kolege, njegova stražnja lijeva guma dodirnula je Leclercovu prednju desnu. Iako je kontakt bio lagan, Leclercov je ovjes polomljen, a guma otkinuta s naplatka. Vettelov je bolid zadobio pukotinu sa stražnje desne strane.
Oba vozila povukla su se iz utrke, a na stazu je izašlo sigurnosno vozilo i izazvalo ludilo u posljednja dva kruga. Mercedes je pritom napravio ono što je tehnički direktor James Allison nazvao "običnom glupošću". Hamilton je bio u boksu zbog novih guma, a potom se sudario s Albonom kojem je propalo prvo postolje u karijeri, a drugo mjesto posve je neočekivano pripalo Pierreu Gaslyju iz Toro Rossa.
Što su rekli Ferrarijevi vozači?
Vettel je činio ono što uvijek radi u kontroverznim situacijama. U javnosti je bio vrlo suzdržan i u svim intervjuima je ponavljao istih nekoliko rečenica.
Tko je kriv?
"Sada to nije važno. Obojica nismo završili utrku, što je loše i za nas i za momčad", rekao je Vettel.
Što se dogodilo?
"Nema se mnogo toga reći, mislim da je sve prilično jasno. Očito je gorko i sramotno za momčad izgubiti oba bolida. Nisam imao puno prostora na desnoj strani. Bolje sam izašao iz šikane i pokušao sam proći naprijed i tada smo se dodirnuli."
Leclerc je bio ponešto susretljiviji.
"Morat ćemo malo bolje analizirati sudar. Prestigao sam ga u prvom zavoju, a onda sam u četvrtom zatvorio vrata. Bio sam svjestan da se on nalazi s vanjske strane. Ostavio sam malo prostora, ali dovoljno za njega. Mislim da me pokušao izgurati prema unutrašnjoj strani, bili smo vrlo blizu, pa smo se odmah dodirnuli. Vrlo je razočaravajuće završiti utrku na taj način".
Dužnosnici utrke, na iznenađenje nekih, s obzirom na to da je Vettel očito promijenio liniju kretanja i izazvao sudar, presudili su da se radi o nezgodi i nisu poduzeli nikakve dalje akcije.
Kako se to dogodilo?
Priča o tome kako su se dvojica Ferrarijevih vozača sudarila počela je mnogo prije prošlog vikenda. Mnogi promatrači smatraju da je bilo samo pitanje vremena kad će se ovakvo nešto dogoditi. Pritisak unutar Ferrarija rastao je cijele godine, jer se Leclerc nametao kao zvijezda i prijetio, a možda i uzurpirao Vettelovu vodeću poziciju u momčadi. Istodobno, Vettel je ponosan čovjek koji je za volanom tvrdoglav kad je u pitanju zaštita njegova položaja.
Binotto je tijekom cijele godine činio sve što je mogao kako bi upravljao neizbježno napetom situacijom. Ferrari je sezonu započeo tako što je Binotto rekao Vettelu, kao starijem vozaču, da će imati prednost u svim situacijama 50-50. U prvih nekoliko utrka bilo je više momčadskih zapovijedi, od kojih je većina bila u korist Vettela.
Leclerc je rekao kako prihvaća takvu situaciju, ali i da će dati sve do sebe da to promijeni. Već u drugoj utrci u Bahreinu bio je dominantan Vettelu i svima ostalima i bio je na putu prema briljantnoj pobjedi kad mu se dogodio kvar na motoru.
Tenzije su se smirile nakon prvih utrka, jer je postalo jasno da Ferrari nema potencijal da se upusti u borbu za titulu. Vettel je pritom izborio prednost, jer su Leclercove šanse kompromitirane s nekoliko pogrešaka u kvalifikacijama, koje je uglavnom počinio sam, ali ponekad i momčad. Međutim, na Velikoj nagradi Francuske u lipnju, Leclerc je preokrenuo stvari i započeo seriju od devet utrka u kojima je tijekom kvalifikacija bio bolji od Vettela, a njemački vozač je pod pritiskom nastavio činiti pogreške, koje su obilježile njegove posljednje tri sezone u Ferrariju.
Leclerc je pobijedio u Belgiji i Italiji, a Ferrari je odlično krenuo u drugi dio sezone. U Monzi se dogodila kontroverza kad je Leclerc propustio učiniti svoj dio posla u unaprijed dogovorenoj momčadskoj strategiji da se pomažu u kvalifikacijama, što je razljutilo Vettela.
Vettel je potom pobijedio u Singapuru, ali tek nakon što je momčad nehotice dovela ispred Leclerca, koji je vodio od pole positiona, tako što su mu prvome naložili da pokuša zaobići Hamiltona. Potom je u Rusiji Vettel otvoreno odbio slijediti momčadske zapovijedi da propusti Leclerca, što je bilo unaprijed dogovoreno nakon što je Leclerc, koji je ponovno bio na pole positionu, propustio Vettela na prvom zavoju kako bi oba Ferrarija mogla biti ispred Hamiltona.
Nakon toga je Vettel bio ponešto bolji, našao se ispred Leclerca u kvalifikacijama za posljednje dvije utrke, pa je utrka za primat u Ferrariju dobila novi obrat. A sad se dogodilo ovo u Brazilu.
Što je sljedeće?
Nije teško ustanoviti što se ovdje dogodilo. Vettel nije želio prihvatiti da ga momčadski kolega prestiže. Potom je izveo ono što će mnogi smatrati pogrešnom prosudbom, pokušavajući vratiti poziciju, te je agresivno prošao preko Leclerca. Kako je rekao sam Leclerc: "Rezultat je bila velika katastrofa, ali sam incident svodi se na lagani dodir. To je nesreća".
Vettel ima povijest takvih događaja. Oni s boljom memorijom sjetit će se Velike nagrade Turske 2010. godine, kad je pokušavao prestići momčadskog kolegu iz Red Bulla Marka Webbera. Bio je preblizu i došlo je do dodira. Zahvaljujući tome Lewis Hamilton i Jenson Button donijeli su McLarenu dvostruku pobjedu.
U prošle dvije godine, Vettel je postao ozloglašen zbog niza pogrešaka. Mnogi će ovo vidjeti samo kao posljednji primjer.
Nakon Rusije, dva Ferrarijeva vozača bila su na sastanku s Binottom kako bi raspravila situaciju. Problem za Ferrari je to što se u prošlosti uvijek iznova pokazivalo da je Vettelom teško upravljati, osim ako situacija nije u njegovu korist.
Što će Binotto s ovim aspektom svog nekadašnjeg vozača broj jedan? "Nije stvar u upravljanju, nego u prepoznavanju postupaka i pogrešaka. Bilo da ste vozač ili inženjer ili nešto treće, prepoznavanje pogrešaka je važno zato što vas to može samo učiniti boljim. Nije na meni da ih okrivljujem, nego na njima da to prepoznaju".
S druge strane, iako je Vettel nesumnjivo izazvao incident, Leclerc je imao svoj stav o njihovu psihološkom i vozačkom obračunu te je mogao zaključiti da guranjem svoga momčadskog kolege prema travi sebe čini ranjivim upravo prema potezu koji je Vettel izveo.
"Moramo unutar momčadi razjasniti što je blesavo, a što nije i gdje su granice. Ali kad se dogodi sudar, nešto je bez ikakve sumnje pogrešno. Kad se borite, na vozačima je odluka koliko će rizika preuzeti, no danas rizik nije bio potreban", rekao je Binotto.
Potencijalne posljedice
U Brazilu su dvojica Ferrarijevih vozača imala slobodne ruke u utrci zato što je momčad osigurala drugo mjesto u redoslijedu konstruktora i preostala je samo odluka tko će završiti ispred u redoslijedu vozača. Uoči Brazila, Leclerc je bio treći u redoslijedu vozača, ispred Maxa Verstappena iz Red Bulla i Vettela. Verstappenova fantastična pobjeda u Interlagosu, uz odustajanje Ferrarijevih vozača, dovela je Nizozemca na treće mjesto. Sad ima 11 bodova više od monegaškog vozača, što neće biti lako nadoknaditi u posljednjoj utrci sezone 1. prosinca u Abu Dhabiju.
Ono što je za Binotta važnije je kako će se nositi sa suparništvom Vettela i Leclerca u 2020. godini. Iako je Vettel u sezonu ušao s dominantne pozicije, Leclerc će vjerojatno završiti sezonu ispred Nijemca u broju bodova, pobjeda i pole positiona te međusobnih rezultata u kvalifikacijama. U svojoj prvoj sezoni u Ferrariju i tek drugoj uopće u Formuli 1, bolji je od četverostrukog svjetskog prvaka s 53 pobjede.
Zbog svega toga, Leclerc je sada vodeći Ferrarijev vozač i Binotto ne može ući u sljedeću sezonu dajući prednost Vettelu. Ali Vettel neće prihvatiti da Leclerc bude glavni vozač. On jednostavno nije takav. On vjeruje da zaslužuje više zbog svog statusa u ovom sportu.
Što se tiče Binotta, on je više puta ove sezone činjenicu da ima dvojicu podjednako dobrih i kompetitivnih vozača opisivao kao "luksuz". Razmišlja li tako i dalje?
"Još sam uvjeren da je to luksuz, zato što su obojica vrlo dobri vozači. Obojica su si međusobno postavljala mjerila i napredovala tijekom sezone. Vettel je u drugom dijelu sezone bio vrlo brz. Za ono što se danas dogodilo, moglo bi se čak reći da je bolje da se dogodilo sada, jer imamo priliku to razjasniti kako se ne bi dogodilo sljedeće sezone. Trenutačno su oni u dobrim odnosima i dobro se slažu. Svakako da ne pomaže ovo što se danas dogodilo. Ali mislim da uopće nema drame i vidim ovo kao priliku da za sljedeću godinu razjasnimo sve što treba", zaključio je Binotto.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati