Više od 62 milijuna klikova: Ove snimke s teorijama zavjera velik su problem
YOUTUBE se već neko vrijeme aktivno bori protiv masovnog širenja teorija zavjera na svojoj platformi, ali čini se da neke od njihovih najvećih zvijezda teorije zavjere koriste kako bi privukli klikove.
YouTube zvijezda Logan Paul objavio je trailer za svoj "dokumentarac" koji se bavi ravnozemljašima čiju je konvenciju odlučio posjetiti, a trailer za njegov video pojavio se samo mjesec dana nakon što je još jedna zvijezda, youtuber Shane Dawson, objavio trosatni dvodijelni video u kojem istražuje niz popularnih teorija zavjere kao, primjerice, onu da su požari u Kaliforniji namjerno podmetnuti.
Očekivano, oba videa skupila su milijune pregleda. Jednim dijelom zato što se radi o popularnim kanalima, ali i zato što se radi o budalaštinama u koje sve više ljudi vjeruje. Paulov video u manje od 24 sata skupio je gotovo milijun, a Dawsonovi videi skupili su preko 62 milijuna klikova.
Iako oba autora ni u jednom trenutku konkretno ne iznose svoje mišljenje jesu li teorije koje istražuju stvarne ili najobičnije gluposti, tretiraju ih kao nešto što vrijedi ispitati, iako je više nego očito da se radi o glupostima.
Sve ovo bilo bi očekivano da YouTube prije samo dva mjeseca nije rekao da će ograničiti pristup dezinformacijama kao što su video o tome da je Zemlja ravna. Više je nego očito da u ovom slučaju postoje dvostruka mjerila jer ne samo da su bili nejasni oko toga kako će se postaviti u slučaju Paulova videa već gotovo u potpunosti ignoriraju to da će njihove najveće zvijezde samo popularizirati bavljenje ovakvim temama.
I dok će ravnozemljaši u zabranama YouTubea samo prepoznati potvrdu da je riječ o golemoj zavjeri i pokušaju da se zataška "istina", drugi u tome vide samo nedosljednost platforme koja ne može odlučiti što želi. Dali su do jasno znanja da nemaju problema s reklamama koje su se pojavljivale na Dawsonovom kanalu kada su videi objavljeni.
Istina, nisu se pojavili među trending sadržajima, a izvršna direktorica YouTubea Susan Wojcicki pristala je sjesti s Dawsonom kako bi raspravili o tome kako trending dio funkcionira.
Naime, Dawson i Paul su dio Googleovog AdSense programa što znači da obojica zarađuju na videima koje objavljuju. YouTube je bio oprezan oko toga na kojim videima dopuštaju oglase, ali ovo je očit primjer toga da se smjernice ne primjenjuju ni na oglašivače ni na tvorce sadržaja.
U čemu je problem?
Neki bi se u ovom trenutku mogli zapitati u čemu je problem. Naime, rasprava o nebitnoj temi kao što je "je li Zemlja ravna ili ne" podjednako je besmislena i za one koji su tim problemom ozbiljno bave kao i za one koji u takve stvari ne vjeruju.
Urednik stranice Know Your Meme, Matt Schimkowitz u razgovoru s The Vergeom 2017. je rekao da postoji problem čak i ako se u ovakve stvari upuštate s dozom humora. Prisjetio se ravnozemljaških memeova koji su prvo postali viralna fiksacija na Redditu rekavši da takvi memeovi (ali i dokumentarci poput Paulovog) samo privlače ljude koji vjeruju u ovakve stvari i u njima pronalaze potvrdu u ono što vjeruju.
Postoji opravdan rizik da će korisnik, gledajući seriju takvih videa (koje im YouTube preporučuje), na kraju doći do sličnog sadržaja koji imaju daleko malignije posljedice od toga vjerujete li ili ne da je Zemlja ravna ploha. Primjerice, Paulov video vodi vas do dokumentarca National Geographica o istoj temi (zaključak tog dokumentarca je da je ova teorija besmislena), ali samo vas jedan klik dijeli od sljedećeg videa u kojem se teorija potvrđuje.
Dakako, vraćamo se na priču o tome da je teorija o ravnoj Zemlji sama po sebi bezopasna koliko i besmislena, ali ne treba razmišljati previše da biste došli do zaključka da postoji daleko veći problem, a to je da takvi sadržaji promiču samo jednu stvar - sumnju u stručnjake. Propitivati bilo što nije loša stvar, ali problem koji mnogi imaju je selektivna sumnja. Vrlo su skloni sumnjati u "službeno istinu", ali u isto vrijeme pretjerano popustljivi i nekritični prema onima koji službenu istinu propituju.
Dovoljno je pogledom preletjeti vlastiti newsfeed na Facebooku i vjerojatno ćete i sami naići na gomilu prijatelja i poznanika koji na dnevnoj bazi objavljuju sulude sadržaje koje su iskopali na YouTubeu ili negdje drugdje. Automehaničari odjednom postaju stručnjaci za medicinu, povijest, ekonomiju i bilo što drugo o čemu nemaju pojma, ali dovoljno su bahati da na temelju nekoliko odgledanih videa donose zbrzane zaključke. Zbrzani zaključci dovode do ničim opravdane sumnje u cjepiva, negiranje klimatskih promjena ili pak širenja lažnih videa i vijesti o izbjeglicama ili manjinama.
"Bitno je održati razinu zabrinutosti za teoretičare zavjera. Rade stvari koje štete društvu u cjelini jer negiraju i razvodnjavaju znanstvene činjenice", rekao je Schimkowitz.
YouTube je itekako svjestan da njihov sustav preporuka pridonosi ovom problemu i mnogi su puta ponovili da rade na tome, ali očito je da ista pravila ne vrijede za njihove najveće zvijezde i to je nešto što budi sumnju u ozbiljnost njihovih namjera.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati