Toliko loši da su dobri: Zašto obožavamo gledati grozne filmove?

FILMSKI kritičari su presudili - nova verzija Rata svjetova, u kojoj Ice Cube glumi čovjeka koji mora spasiti čovječanstvo od invazije izvanzemaljaca ne napuštajući svoj stol - je loša. Ali koliko loša? Je li to samo "najgora moguća adaptacija djela H. G. Wellsa"? Je li to "jedan od najgorih filmova ovog desetljeća"? Ili bi to zapravo mogao biti "jedan od najgorih filmova ikad snimljenih"?
Kad su se ovoga tjedna počele pojavljivati recenzije, internet se ubrzo zabavljao podatkom da film ima ocjenu 0% na stranici za prikupljanje recenzija Rotten Tomatoes. Dok su se neki naslađivali ovom kritikom, druge je film zbog toga privukao na platformi Prime Video.
Neki grozni filmovi stekli su kultni status
"Mislim da ovo sada moram pogledati", napisao je glumac iz televizijske serije "The White Lotus" Patrick Schwarzenegger koji je, kao sin slavnog Arnolda, možda već imao iskustva s ponekim loše ocijenjenim filmom. Nije on jedini kojeg privlači filma s pogubnim kritikama - neki su grozni filmovi izgradili kultnu publiku upravo zato što su toliko loši da su zapravo dobri.
Lon Harris, izvršni producent podcasta "This Week in Startups", dodatno je potaknuo raspravu ovoga tjedna kad je objavio: "Pasti ispod, recimo, 5% na Rotten Tomatoesu ima mi gotovo jednaku privlačnost kao i probiti 90%. To je nešto što moram doživjeti."
Film s ocjenom na samom dnu sigurno će biti zanimljiv, kaže Harris za BBC: "Vrlo niska ocjena znači univerzalno slaganje. Ovaj film je loš. Sad želim znati više o tome zašto se svi slažu? Odjednom sam zaintrigiran. Gledam puno filmova, izlazi toliko sadržaja, a većina je blijeda i zaboravljiva."
Harris je bio dovoljno zaintrigiran da pogleda "Rat svjetova", a film je u potpunosti opravdao njegova očekivanja: "Posve blesavo, solo izvedba Ice Cubea, koji samo reagira na stvari na ekranu svog laptopa, ponekad prelazi u parodiju, a tu je i cijela sporedna priča koja uključuje dostave dronovima Amazona i toliko je doslovna da je gotovo nevjerojatno da su je uvrstili."
Pohranjen u skladištu još od pandemije
Film nije suptilan. Vladin agent za nadzor, kojeg glumi Ice Cube, mora spasiti i svijet i svoju obitelj izdaleka, dok na računalu gleda kako se odvija invazija izvanzemaljaca - što je objašnjeno činjenicom da je film sniman tijekom pandemije. Otad je stajao u skladištu, sve do sada.
"Postoji neka draž u gledanju filma koji nije uglađen i ispoliran kao većina drugih, gdje zapravo možete vidjeti ruke umjetnika kako se trude najbolje što mogu prikriti probleme s budžetom i produkcijskim zastojima. To mi je zanimljivije od još jednog 'filma o invaziji izvanzemaljaca'", dodaje Harris.
Jedan se kritičar ipak sažalio nad Ratom svjetova, uživajući u gledanju. "Je li ovaj film stvarno toliko loš?", napisao je Jordan Hoffman iz Entertainment Weeklyja: "Odgovor je... apsolutno ne. Sigurno je glup, ali je i jako zabavan."
Taj je osvrt, koji zaključuje da je ovaj "film kaos, ali urnebesni kaos", Rotten Tomatoes ocijenio pozitivnim, pa se Tomatometer spomenutog filma podigao s 0% na vrtoglavih 4% u trenutku pisanja ovog teksta.
Zaista očajni filmovi bolji su od onih koji su jednostavno zaboravljivi, smatra Timon Singh, koji je osnovao Bristol Bad Film Club prije deset godina: "Gledao sam filmove u kojima kadar uopće nije u fokusu, ekipa ulazi u kadar, perika glumca padne, a opet je to nevjerojatno zabavan film."
Nezaboravno loši filmovi
Blockbustere se može "napuhati" i učiniti "dosadnima", dodaje Singh, navodeći kao primjer Transformers: The Last Knight iz 2017. godine. "U usporedbi s tim, Samurai Cop tehnički je užasan film, ali je 90 minuta čiste zabavne loše glume, groznih scena borbi, i kad ga jednom vidite, nikad ga nećete zaboraviti. Dok ćete Transformers: The Last Knight vjerojatno zaboraviti dok ga još gledate."
Drugi filmovi koji su stekli kultni status uključuju The Room iz 2003. godine, koji je Daily Beast svojedobno opisao kao "smećarsko remek-djelo". No The Room, kojeg je snimio "autor loših filmova" Tommy Wiseau, dovoljno je perverzno zabavan da ima relativno pristojnih 24% na Rotten Tomatoesu.
Katharine Coldiron, autorica knjige Junk Film: Why Bad Movies Matter, kaže da je bolje gledati redatelja poput Wiseaua kako se trudi i ne uspijeva, nego nekoga tko odrađuje posao bez strasti: "Kad je film napravljen iskreno, a ne uspije, to je sjajno za gledati".
Njezin omiljeni grozni film je Staying Alive iz 1983. godine, nastavak disko klasika Saturday Night Fever, koji je režirao Sylvester Stallone, a koji su kritičari pokopali unatoč komercijalnom uspjehu: "Svi osim jednog lika su sociopati, tako da film ne funkcionira ni na jednoj razini. Obožavam ga pustiti i vikati na njega."
(Možda) najgori filmovi svih vremena
Rotten Tomatoes ima vlastiti popis najgorih filmova svih vremena. Popis je sklon filmovima iz posljednjih 25 godina jer ti imaju najviše internetskih recenzija, a naravno, podložan je manama RT ocjena. Ali evo njegovih pet najboljih (tj. najgorih), svi s 0% ocjenom kritičara:
Ballistic: Ecks vs Sever (2002)
Mračni akcijski triler prepun klišeja, ocrnjen zbog scenarija, glume i borbenih scena.
Glume: Lucy Liu, neuvjerljiva kao svojevrsna superjunakinja, i Antonio Banderas kao grubi bivši FBI agent.
Primjer recenzije (Roger Ebert): "Nespretna zbrka, potopljena u kaos, povremeno izranja zbog klišeja."
One Missed Call (2008)
Bljedunjav i besmislen (ali tehnički solidan) remake japanskog horora o tinejdžerima koji dobivaju govorne poruke od svojih budućih ja, točno u trenutku smrti.
Glume: nasumična postava uključujući Shannyn Sossamon, koja je kasnije pristupila američkom bendu Warpaint; Meagan Good, danas supruga glumca Jonathana Majorsa; komičarka Margaret Cho; buduća zvijezda "Moderne obitelji" Ariel Winter; i Ray Wise iz "Twin Peaksa".
Primjer recenzije (The New York Times): "Zlostavljanje djece i traumatiziranje odraslih."
Left Behind (2014)
Mješavina slatkaste Hallmark estetike, biblijski nadahnute nadnaravne misterije i drame avionske katastrofe. I to ne na dobar način.
Glumi: Nicolas Cage, zaglavljen u svojoj postoskarovskoj krizi.
Primjer recenzije (The Washington Post): "Left Behind uzima kraj svijeta i pretvara ga ne u noćnu moru, nego u lijepu dugu drijemku."
A Thousand Words (2012)
Brbljavi književni agent ne smije govoriti jer će inače čarobno drvo umrijeti-– a s njim i on. Iz nekog razloga.
Glumi: Eddie Murphy, pretjeran i ispod očekivanja u isto vrijeme.
Primjer recenzije (Movieline): "Sjećate se Eddieja Murphyja? Nekad je bio urnebesan."
Gotti (2018)
Ovaj mafijaški promašaj kritiziran je, između ostalog, i zbog simpatičnog prikaza stvarnog kriminalnog šefa Johna Gottija.
Glumi: John Travolta, koji je pokazao da nije Marlon Brando. Njegova supruga Kelly Preston glumila je Gottijevu ženu.
Primjer recenzije (The New York Post): "Radije bih se probudio pored odrubljene konjske glave nego opet gledao Gotti."

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati