Cijene kave su najveća prevara u hrvatskom ugostiteljstvu, evo i zašto
VELIKE ugostiteljske i hotelske grupe trenutno nabavljaju kavu srednje kvalitete za espresso po cijenama između 19.80 i 21.50 eura za kilogram. Kod nekih se distributera kava za espresso poznatih brendova na akcijskoj prodaji može dobiti već za petnaestak eura.
Standardna Franckova "zelena" kava za espresso košta 27.50 eura, ali Franck na tu cijenu odobrava popuste koji vrijede i za male ugostitelje. Postoje, naravno, i mnogo skuplje kave, bilo da je riječ o specialty kavama ili o najskupljim brendovima velikih proizvođača, kao što postoje i jeftinije, loše kave za espresso. No, recimo da je srednja cijena kave za ugostiteljstvo 25 eura (premda je, ponovimo, za veće potrošače definitivno niža).
Normativ za espresso iznosi 7 grama. To znači da bi se od kilograma kave moralo dobiti barem 130 šalica. Ako podijelimo 25 eura sa 130 šalica, dolazimo do brojke od 0.192. Toliko prosječno u nabavi košta šalica espressa. Manje od 20 centi. Kako je onda moguće da šalica espressa ili capuccina u ne tako malom broju kafića na moru i ponegdje u Zagrebu košta 4 ili 5 eura?
Divljačke marže
Skok od 20 centi do 4 ili 5 eura na jednoj šalici kave posljedica je divljačkih marži. Poznato je da kava oduvijek ugostiteljima donosi najveće pojedinačne marže, jer je riječ o jeftinom proizvodu.
Dosad su se marže kretale od puta pet do puta deset na nabavnu cijenu. U zadnje dvije godine marže na kavu u pojedinim su kafićima narasle na puta 20 do puta 25 u odnosu na nabavnu cijenu. Jer, ako je nabavna cijena nešto manja od 20 centi ili 0,20 eura a izlazna 4 ili 5 eura, to je 20 ili 25 puta više od nabavne cijene. Radi se, dakle, o maržama of 2000 do 2500 posto.
Kad bi se, primjerice, škampi prodavali uz maržu od 2000 posto, kilogram velikih škampa, koji u nabavi koštaju 40 eura u restoranu bi koštao 800 eura! Kad bi se Malvazija Omo prodavala po marži od 2000 posto, ona bi u restoranu koštala oko 600 eura za jednu bocu!
U zadnje vrijeme sve se više potrošača žali na previsoke cijene kave. Na društvenim mrežama i u medijima objavljuju račune koji pokazuju da se uzduž cijele obale espresso i capuccino ponegdje doista prodaju za četiri ili pet eura. Potrošači su u ovom slučaju apsolutno u pravu. Napuhane cijene kave trenutno su najgora prevara u hrvatskom ugostiteljstvu.
Tekst je, uz dozvolu, u cijelosti prenesen s portala Kult Plave Kamenice.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati