Psiholozi otkrivaju zašto volimo ogovarati, objašnjenje bi vas moglo iznenaditi
OGOVARANJE je postalo toliko prisutno da Američka udruga psihologa za njega čak ima vlastitu definiciju. Naime, prema njihovom rječniku, ono se sastoji od svakog razgovora ili komunikacije o informacijama koje su nerijetko neutemeljene, a mogu biti dobronamjerne ili zlonamjerne. Smatra se kako ogovaranje utječe na društveno zbližavanje, a navodno ima i velik utjecaj na prijenos te jačanje kulturnih normi.
"Ljudi ogovaranje često pokušavaju definirati kao negativnu ili zlonamjernu raspravu o drugim ljudima, ali to je samo međusobno dijeljenje društvenih informacija'', objašnjava psiholog David Ludden. On je za portal Everyday Health izjavio da je ogovaranje prema klasifikaciji svaki razgovor koji vodimo o ljudima kad oni nisu prisutni.
Ogovaranje nije nužno negativno
U istraživanju čiji su rezultati objavljeni u časopisu Social and Psychological Personality Science istraživači su odlučili otkriti koga ljudi najviše ogovaraju. Otkrili su da je u skupini od 467 sudionika oko tri četvrtine tračeva bilo neutralno i pomalo dosadno, a ne isključivo pozitivno ili negativno.
"Mi smo društvena bića i moramo znati što se događa u našem društvenom okruženju, pa je ogovaranje u tom slučaju od velike pomoći. Ne moramo se s nekim izravno susresti da bismo imali neku ideju o tome kakav je jer nam drugi ljudi pričaju o svojim iskustvima s njim", kaže Ludden.
Ogovaranje može imati prednosti
Istraživanja sugeriraju da ogovaranje može pomoći u izgradnji društvenih veza i učenju kroz iskustva drugih ljudi. Naime, kada međusobno dijelimo važne informacije o sebi ili drugim ljudima, osjećamo se korisno i to nam može pomoći u izgradnji odnosa s drugima.
''Razmjena tračeva može međusobno povezati ljude te je posebno privlačna upravo onima koji se žele povezati sa svojom okolinom. Upravo ogovaranje potiče komunikaciju i zbližavanje, a nebitno je je li riječ o pozitivnom ili negativnom razgovoru'', naglašava Stephen Benning, profesor psihologije na Sveučilištu u Nevadi.
''Također smo privučeni tračevima iz nekih ne baš sjajnih razloga. Dijeljenje 'sočnih' tračeva, odnosno informacija koje štete ili ocrnjuju osobu o kojoj se govori, također je oblik relacijske agresije jer na neki način direktno napada društveni položaj ljudi'', dodaje Benning.
Postoje različiti motivi za ogovaranje
Studija objavljena u časopisu Frontiers in Psychology potvrđuje upravo to. Znanstvenici koji su se bavili proučavanjem ogovaranja identificirali su šest različitih motiva za ogovaranje. To su prikupljanje i provjera informacija, izgradnja međusobnih odnosa, zaštita samoga sebe, društveni užitak i negativan utjecaj.
I dok je negativan utjecaj, točnije isticanje nečijih loših strana i omalovažavanje, bio jedini motiv nekim ljudima, rezultati su ipak pokazali da je takvih slučaja najmanje. Prikupljanje i potvrđivanje informacija o osobi koju se ogovara bili su najčešći motivi ogovaranja.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati