Serija koju HRT najavljuje kao hit dokaz je da Hrvati snimaju osrednje serije
RUKU na srce, jeste li ikada poželjeli bingeati neku hrvatsku seriju? Ili da u najkraćem mogućem roku pogledate maratonske sezone Stipe u gostima, svih 180 epizoda Zauvijek susjeda ili da ne možete otići do toaleta jer vam to ne da napeta epizoda Generala, Naše male klinike ili Novina? Vaše oštro oko već je uvidjelo da neki naslovi ovdje ne idu jedni uz druge. Odlično, možemo dalje.
U povijesti hrvatskih serija dogodilo se da se nekadašnja produkcija Televizije Zagreb, koja nas je odgajala Našim malim mistom i Smogovcima, sroza do neslućenih nizina. Sapunice (telenovele, ako zvuči bolje) i ostali igrani projekti šklj kategorije nanijeli su neizmjernu štetu mentalnom zdravlju nacije i taj zadatak su jednako uspješno odradile kako komercijalne tako i javna televizija u službi građana. A onda, nakon dugog trovanja (pogledom Žarka Radića i Zijada Gračića ispod obrva) dogodio se novi val kojim se nekim serijama dobacilo do Netflixa i HBO-a.
Svaka hrvatska serija suočava se s tri vrste publike. Onom koja očekuje televizijski poluproizvod i u pravilu ga ne konzumira, onom koja probavlja baš sve i onom publikom koja u svemu što nije Villa Maria vidi remek-djelo. Kao “gorko-slatku seriju autentične lokalne arome” HRT ovih dana pompozno najavljuje svoj najveći jesenji adut, igranu seriju Metropolitanci, koja je premijerno predstavljena na posljednjem Sarajevo Film Festivalu.
HRT ekskluzivno donosi prvi trailer svoje serije
Kreator serije je Dario Vince (Počivali u miru), a prva sezona od ukupno 14 epizoda ima aktualnu priču kojom se reagiralo na temu potresa. Priča nema glavnog lika u klasičnom dramaturškom smislu jer je ovo priča o predgrađu metropole, onako kako je autobus glavni lik u filmu Ko to tamo peva, samo ne tako duhovito.
Svatko tko je prošao golgotu HRT-vih natječaja za nezavisne produkcije poznaje tu malu interesnu grupu koja će vam poslati nepismeno pismo zahvale na sudjelovanju i reći da je vaš projekt već viđen. Serije se financiraju novcem građana (naoružaj se brojačem novca jer čist račun je duga ljubav, to znamo), pa su sada te svoje pretplatnike počastili trailerom. Nije šala, HRT ekskluzivno donosi prvi trailer vlastite serije.
Izmještanje radnje iz velikih gradova u mala mjesta nekako je već postalo izlizan trend hrvatskih serija. U fiktivnom naselju Vrtovec zubar Petar (Rene Bitorajac) i njegova supruga Marija (Dijana Vidušin) vedre i oblače odnosima u naselju. Tko sjedne u zubarsku stolicu, govori i preko tufera u čeljusti, pa glasine putuju brže od svjetlosti.
Mjesto je uznemireno, a odnosi poljuljani izgradnjom bloka zgrada socijalno poticajnog stanovanja. Nakon razornog potresa političari u naselje smještaju dotepence iz glavnog grada, čiji su stanovi i dalje nesigurni za život. Znate ono, crvena naljepnica na vratima haustora zgrada u kojima ljudi u stvarnosti i dalje žive. Babi se srušilo pola Donjeg grada na glavu, ali ona i dalje umire za princip po kojem je granica Zagreba na Kvatriću.
Lokalni moćnik Josip Pavić (Dejan Aćimović) neupotrebljive stanove počinje otkupljivati za bagatelu, i to udružen s korumpiranim političarem (Goran Grgić), dok im se zubar suprotstavlja kao predsjednik mjesnog odbora. Među doseljenicima je i Dunja (Nataša Janjić), bivša Petrova velika ljubav. Životne drame običnih ljudi iz različitih sredina međusobno se prepliću i tvore vibrantni život metropolitanskog predgrađa - glavnog junaka priče.
Uvodna špica serije kreirana je od autentičnih snimaka Zagreba nakon potresa. Ideja priče je zaista lucidna i sastoji se od toga da u jednom naselju s 400 stanova predstavi društvo u kojem će se sudariti ljudi različitog porijekla. Oni će svakodnevno spletkariti, idealisti će se svađati s profiterima, a politika s emocijama.
Režirani reality
U mjestu Vrtovec obični ljudi su reprezentativni uzorak društva izgrađenog na ideji o 200 bogatih obitelji i milijun socijalnih slučajeva. To je neka vrsta režiranog realityja u kojem su sudionici ostavljeni sami na malom prostoru, gdje mogu preživjeti samo ako surađuju. Nije li to slika države danas?
Serija ima 80 govornih uloga i nebrojeno mnogo statista, što nekima može biti teško pratiti. Metropolitancima se mora priznati nepretencioznost, a situacije i replike povremeno imaju bljeskove neke nove televizijske estetike i modernog Čehova. Mora se priznati i da su Rene Bitorajac i Dejan Aćimović još jednom pokazali zašto su najangažiraniji hrvatski glumci.
Međutim, gledatelju danas treba kreativniji zamah javne televizije. Dok papa na HBO-u pije zero cherry coke, a Netflix samo što nam još nije počeo puštati mirise u sobe, mi se uvijek vrtimo oko istih mjesta. Masna praseća glava, krezubi tajkuni, puno priče, isti glumci i pitanja tko je odakle došao.
Glupo je, pomislit ćete, uspoređivati Netflix i HBO s javnom televizijom jedne male zemlje, ali ako njihova mjesečna pretplata iznosi približno isto (s tim da jednu plaćate svojom voljom, a ovo drugo smo prinuđeni plaćati), postavljaju se pitanja o tome tko su ti ljudi koji upravljaju javnim novcem, čitaju scenarije, odlučuju ulupati u Generala 20 milijuna kuna i tako dalje. Naposljetku, ni na HBO-u nisu sve serije urađene kao Černobil, a podsjetimo se da je HBO Adria okončao svoju regionalnu misiju nakon prve hrvatske serije Uspjeh.
Počnu kao Novine, koketiraju sa Zauvijek susjedi
Posebno je zanimljivo kako promocija radi svoje, pa se na osnovu jedne ili nijedne odgledane epizode projekti proglašavaju hitovima. Metropolitanci počnu kao Novine, a krenu koketirati sa Zauvijek susjedima. Gdje će završiti i kako, možda kao Naši i vaši ili Područje bez signala, valja nam pričekati neki ponedjeljak ili utorak u programskoj shemi javne televizije u udarnom terminu, tko ima vremena za to. Gledana ili ne, o gledanosti možda najviše govori jedan usputni podatak. Naime, jedna od najgledanijih serija u Hrvatskoj, ako ne i najgledanija, je bjesomučno reprizirana bosanska serija Lud, zbunjen normalan, zbog koje je Mustafa Nadarević u kolektivnoj svijesti publike otišao na onaj svijet kao Izet Fazlinović, a nažalost ne kao Leone Glembay.
Pa, zašto Hrvati gledaju osrednje serije? Zaključak se nameće sam od sebe: Hrvati gledaju osrednje serije zato što takve snimaju.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati