Pet razloga zbog kojih se trebamo upitati želimo li zaista automatik
AUTOMATSKI mjenjač inženjerski je vrlo kompliciran dio pogonskog sklopa automobila, pa stoga i iznimno skup. Nije tu samo riječ o dijelovima od kojih se automatik sastoji - a riječ je zaista o filigranski izrađenim komponentama - nego je izazov napraviti i programirati elektroniku koja će uskladiti rad motora i mjenjača, prilagoditi automatiku karakteristikama motora i riješiti još brojne tehničke detalje kako bi sve funkcioniralo na najbolji mogući način.
Automatik je iznimno poželjen
Naravno da je automatik iznimno poželjan dio opreme. Prije svega, automobil s takvim mjenjačem nemjerljivo je lakše voziti, posebice u gradskim gužvama. Činjenica da ne moraju misliti na složenu sinkronizaciju pokreta obje noge na spojci i gasu, odnosno desne ruke na ručici mjenjača, oduševljava brojne manje entuzijastične vozače.
Na skupim automobilima automatika je fenomenalna stvar. Osjetiti kako Mercedes lako i sigurno prolazi kroz 9 stupnjeva prijenosa ili uživati u sportskoj vožnji s Audijevim Tiptronicom zaista je nešto posebno. Današnji automatici i manje troše od automobila s ručnim mjenjačem jer odabiru uvijek najpovoljniji režim rada motora.
Međutim, nije zlato sve što sja. Postoji - naime - razlog zašto mali automobili, odnosno svi automobili gdje je cijena važna, nemaju automatske mjenjače. Oni su vrlo skupi. I za izradu i za održavanje. Dok se cijena automatika lako “utopi” u konačnoj cijeni nekog automobila visoke klase, to je gotovo nemoguće postići kod jeftinijih vozila.
Pa se logično postavlja pitanje: može li jeftin automobil (odnosno barem razmjerno jeftin, u usporedbi s konkurencijom u svom segmentu) imati vrhunski automatski mjenjač. Odgovor je: teško. Stoga, evo pet razloga zbog koji se valja upitati je li automatik izbor za vas.
1) Samo skup automatski mjenjač je i dobar automatski mjenjač
To je zakon. Nemoguće je u jeftinom automobilu imati vrhunski automatski mjenjač jer takav je jednostavno preskup. Naime, automatika je jedan od rijetkih sklopova koje automobilske kompanije kupuju već potpuno složene, dakle čak ih sami niti ne sklapaju.
One najbolje radi tek mali broj specijaliziranih kompanija: izdvojit ćemo Borg Warner koji opskrbljuje Ford, GM te neke marke grupa Volkswagen i Stellantis, zatim njemački ZF čije vrhunske mjenjače koriste BMW i Audi, dok japanski Aisin svoje automatike radi za Toyotu, Mazdu, Suzuki…
Iznimka je Mercedes koji automatske mjenjače sam razvija i proizvodi u svojoj tvornici. Dakle, ako jeftin automobil ima automatiku, budite uvjereni da je ona stara nekoliko generacija, što nas dovodi do drugog razloga.
2) Lijenost mjenjača će vas izluditi
Pritisnete papučicu gasa, a automobil starta tek nakon tri sekunde. Na uzbrdici, u stalnom tempu, mjenjač sto puta prebaci stupanj prijenosa jer ne zna dobro procijeniti koji je idealan. Imate samo stotinjak metara za zaobići traktor, pritisnete gas do daske i ništa se ne dogodi. Motor možda zaurla, ali prijenos se premišlja...
Vrlo često točke prebacivanja stupnja prijenosa kod elektronički kontroliranog automatskog mjenjača mogu biti potpuno poremećene, što vam može oduzeti potencijalnu snagu koju možete dobiti od motora i pogoršati kvalitetu vožnje automobila.
3) Imat ćete dodatne troškove kod održavanja
Kada imate ručni mjenjač, to znači da je održavanje gotovo nepostojeće. S druge strane, automatski mjenjači zahtijevaju redovite izmjene tekućine i imaju filtar koji je potrebno zamijeniti. To je zato što tradicionalni automatski mjenjač s pretvaračem zakretnog momenta ima relativno visoku radnu temperaturu tekućine pri normalnoj uporabi. Ovo razgrađuje tekućinu mnogo brže nego u ručnom mjenjaču.
4) Zaboravite na potpunu kontrolu
S ručnim mjenjačem sami odlučujete kada ćete mijenjati brzine. Nema računala koje misli da zna bolje od vas o vožnji i mijenjanju brzina. Ne pitate se kada će mjenjač prebaciti u viši stupanj prijenosa ili obrnuto kada mjenjač sam prebaci u viši stupanj prijenosa iako ste ga stavili u “ručni” način rada.
Ako želite motor dovesti do većeg broja okretaja u minuti od uobičajenog, to je vaša povlastica s ručnim mjenjačem. Nikada nećete biti u situaciji da vaš ručni mjenjač sam mijenja stupnjeve prijenosa u nekom trenutku koji je on procijenio kao pogodan, pa čak i ako nije.
5) Zaboravite na zabavu
Mijenjanje brzina daje snažniju, instinktivniju, osobniju vezu s vašim vozilom u usporedbi s automatskim. To je kao da sami pripremate gurmanski obrok umjesto da kupujete generičku brzu hranu. A tu je i izravna veza između radilice i pogonske osovine. Precizan je i postojan; bez pretvarača okretnog momenta ili sličnih detalja.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati