Je li zračenje u električnim automobilima opasno? Stručnjaci imaju jasan odgovor
NOVA njemačka studija razbila je jedan od najčešćih mitova o električnim automobilima.
Unatoč uvriježenom strahu da bi velike baterije i visokonaponski sustavi mogli stvarati opasno elektromagnetsko zračenje, najnoviji podaci Saveznog ureda za zaštitu od zračenja i ADAC-a pokazuju potpuno suprotno. Na projektu je ADAC surađivao s relevantnim subjektima kao što su Istraživački centar za elektromagnetsku kompatibilnost s okolišem (Femu), Sveučilišna bolnica RWTH Aachen i tvrtka Seibersdorf Labor GmbH.
Električna vozila nisu "komore za zračenje"
Stručnjaci su testirali jedanaest električnih automobila, dva plug-in hibrida i jedan benzinski model. Lutke opremljene senzorima postavljene su na različite položaje sjedala, a mjerenja su provođena tijekom vožnje, ubrzanja, kočenja i punjenja vozila. Rezultat je jasan: elektromagnetska polja u kabini nisu ni približno dovoljna da bi bila zdravstveno rizična.
Štoviše, u mnogim situacijama električni automobili stvaraju manje elektromagnetskih smetnji od vozila s klasičnim motorima.
Kratki skokovi nisu opasni
Tijekom testiranja zabilježena su kratka povećanja jačine magnetskog polja, najčešće pri snažnom ubrzanju ili uključivanju električnih komponenti. Takvi skokovi normalni su za sve sustave koji rade na visokom naponu, no stručnjaci ističu da ne traju dugo i ostaju daleko ispod sigurnosnih granica. Dodatno, ni u jednom trenutku ne predstavljaju rizik ni za osobe s pejsmejkerom.
Najveće vrijednosti uočene su u podnožju vozača i suvozača, dok su glava i trup izloženi izrazito niskim razinama.
Grijana sjedala donose maksimalno zračenje
Zanimljivo je da su grijana sjedala stvarala najviše elektromagnetskih vrijednosti među svim testiranim komponentama. Ovo vrijedi za električne automobile, hibride, ali i za jedini benzinski model u studiji.
Unatoč tome, i te vrijednosti i dalje su višestruko niže od bilo kakvog zdravstvenog rizika.
Punjenje vozila ne povećava izloženost
Punjenje automobila, bilo AC sporim punjenjem ili DC brzim punjenjem, nije značajno utjecalo na jačinu polja u kabini.
AC punjenje stvara nešto jača polja oko utikača u trenutku početka punjenja, no i ona ostaju sigurno ispod svih dopuštenih granica.
DC brzo punjenje iznenađujuće je stvorilo još slabija polja od sporijeg AC punjenja.
Prema rezultatima studije, strah od zračenja u električnim automobilima nije utemeljen. Izloženost putnika ostaje niska pri svim uvjetima vožnje i punjenja, a elektromagnetska polja daleko su ispod bilo kakvih zdravstvenih rizika.