Zašto ne možemo prestati refreshati feed i skrolati unedogled
SVI SMO se našli u toj situaciji: pregledavamo vlastite Instagram priče ili TikTok profil više puta nego što će to itko drugi ikada učiniti, brinemo se izgleda li naša objava dovoljno estetski, a onda je napokon objavimo. Nekoliko sekundi kasnije stiže prvi lajk. Zatim još jedan. Pa komentar. Osvježavamo stranicu i čekamo nove reakcije, čime započinje začarani krug.
Slično je i s besciljnim skrolanjem - sjednemo na pet minuta, a prođu sati dok smo upijali najrazličitije sadržaje s interneta.
Zašto lajkovi i beskrajno skrolanje imaju toliku moć nad nama?
Osjećaj je dobar, gotovo predobar. No, zašto lajkovi, dijeljenja, komentari i beskrajno skrolanje imaju toliku moć nad nama? Stručnjak za digitalni PR Rob Phelps objašnjava da je naša žudnja za lajkovima ukorijenjena u biologiji i dubokoj ljudskoj potrebi za priznanjem. Društvene mreže su tu potrebu za potvrdom samo pojačale - sada je možemo dobiti na dohvat ruke, bilo gdje i bilo kada. Iako taj trenutni osjećaj zadovoljstva može stvoriti ovisnost, on sa sobom nosi i mračniju stranu.
Dopaminska zamka
Kada primimo lajk ili komentar, naš mozak oslobađa dopamin, kemikaliju koja nas nagrađuje za ugodna iskustva. To je isti biološki ushit koji osjećamo kada kupimo nešto novo, pojedemo slatkiš ili nam se javi simpatija. Međutim, te su nagrade uglavnom predvidive, dok potvrda s društvenih mreža nije.
Ponekad objava dobije hrpu lajkova, a već sljedeći dan samo nekoliko - nikad ne znamo što očekivati. Upravo ta nepredvidivost stvara ovisnost. Iščekivanje je često jednako snažno kao i sama nagrada, što nas drži prikovanima za telefone, neprestano osvježavajući feedove u potrazi za novom dozom dopamina.
Potvrda kao društvena valuta
"Lajkovi i komentari postali su nova valuta društvenog dokaza", objašnjava Rob. "Ne radi se samo o tome da se nekome sviđa vaš sadržaj; to djeluje kao javna ljestvica utjecaja, vrijednosti i pripadnosti. Zato mnogi od nas osjećaju potrebu obrisati objave ako ne 'prođu dobro' ili uživaju u porastu samopouzdanja kada neki video ili fotografija dobije više reakcija." Budući da su lajkovi i komentari svima vidljivi, to nosi dodatnu težinu jer i drugi mogu vidjeti kakvu potvrdu dobivate.
Zamka uspoređivanja
Tamna strana traženja potvrde je uspoređivanje s onima za koje mislimo da su 'bolji'. Istraživanja pokazuju da uspoređivanje razine angažmana na internetu povećava osjećaje tjeskobe i niskog samopoštovanja.
"Možete objaviti sliku koju volite i ona dobije 20 lajkova. Ali vaš prijatelj objavi sličnu sliku i ona dobije 200 lajkova. Vaš mozak zna da je to samo broj na ekranu. Međutim, emocionalno, to se može osjećati kao odbijanje", objašnjava Rob. Osjećaj vlastite vrijednosti brzo se smanjuje jer je netko drugi dobio vidljivo više pažnje. Ova zamka ne pogađa samo tinejdžere, već utječe na sve koji koriste digitalne platforme.
Paralela sa svijetom marketinga
Potreba za potvrdom nije ograničena samo na pojedince - brendovi su jednako "krivi" za to. Digitalni PR izgrađen je na istoj psihologiji: potrazi za kredibilitetom, priznanjem i vidljivošću. "Međutim, umjesto lajkova i komentara, brendovi jure za spominjanjima u nacionalnim medijima, pokrivenošću u cijenjenim medijima i viralnim kampanjama", kaže Rob. "Ne radi se samo o izloženosti kada kampanja postane viralna; radi se o legitimnosti. I ljudi i organizacije dijele istu žudnju: da budu saslušani, viđeni i cijenjeni."
Kako prekinuti začarani krug
Stručnjak nudi pet jednostavnih savjeta koji vam mogu pomoći da se riješite ove navike.
Isključite obavijesti
Stalni zvučni signali osmišljeni su da vas drže prikovanima. Njihovim isključivanjem vraćate kontrolu. Bez stalnih podsjetnika, uskoro ćete shvatiti koliko manje osjećate potrebu posegnuti za telefonom.
Redefinirajte pojam uspjeha
Pokušajte cijeniti smislene interakcije - i online i u stvarnom životu - više od lajkova. "Jedan iskreni komentar vrijedi više od stotinu bezumnih lajkova", podsjeća Rob. "To prebacuje fokus s kvantitete na kvalitetu, čineći vaše vrijeme na internetu ispunjenijim."
Postavite granice
Odredite jedan dan u tjednu kao dan bez provjeravanja obavijesti. To će odvojiti vaš osjećaj vlastite vrijednosti od brze navale angažmana i smanjiti emocionalni utjecaj uspona i padova koji dolaze s osvježavanjem telefona.
Tražite potvrdu u stvarnom svijetu
Uložite u stvarne pobjede poput uživanja u novom hobiju, završavanja projekta ili povezivanja s voljenima. Samopouzdanje raste kroz djelovanje, a ne kroz odobravanje. "Postignuća izvan mreže su stvarna, trajna i imuna na algoritme", kaže Rob.
Razmišljajte kao stručnjak za odnose s javnošću
Brendovi mjere uspjeh dugoročnim utjecajem, a ne kratkim skokovima. "Primijenite isto na svoj život: kakav dojam ostavljate? Kada se fokusirate na sebe umjesto na lajkove, izgradit ćete samopouzdanje koje ne nestaje preko noći."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati