Zašto poznati glazbenici sve češće otkazuju koncerte i turneje?
NIZ OTKAZIVANJA koncerata i turneja poznatih glazbenika potaknuo je pitanja o tome smiruje li se postpandemijski koncertni bum, budući da se zamor koncertne publike poklopio s visokim cijenama ulaznica.
Krajem svibnja je Jennifer Lopez objavila da otkazuje svoju ovogodišnju turneju, navodeći kao razlog želju da provede više vremena sa svojom obitelji. Nakon nje, rock grupa The Black Keys objavila je da odustaje od stadionske turneje u korist niza koncerata u manjim dvoranama.
Obožavatelji su također primijetili da neki koncerti pop-izvođača Troye Sivan i Charli XCX, kao i benda Wallows, nisu prodali dovoljno ulaznica. Trap izvođač Bad Bunny nedavno je odustao od nastupa u Minneapolisu, navodno zbog slabe prodaje, a čak je Coachella zaostajala ove godine i neki izvođači, suprotno očekivanjima, nisu uspjeli privući publiku, uključujući Cardi B, Justina Timberlakea i Pink.
Nedostatak megaturneja
Iz SeatGeeka, platforme za prodaju ulaznica, za NBC su rekli da je prosječna cijena ulaznice za ljetni koncert u preprodaji pala s 257 dolara, koliko je iznosila prošle godine u ovo vrijeme, na 213 dolara. Tvrtka je sugerirala da bi se dio pada mogao pripisati nedostatku megaturneja u rangu Eras Tour Taylor Swift i Beyoncéine Renaissance turneje od prošle godine.
Za umjetnike čija je popularnost porasla čini se da postoji velika potražnja - i visoke cijene. Prosječna preprodajna cijena za turneju Guts Olivije Rodrigo je 571 dolar, a sljedeća najviša cijena je 409 dolara, koliko ćete platiti ulaznicu za koncert Morgana Wallena, prema podacima SeatGeeka.
Mnoge od tih turneja prodaju se putem Ticketmastera i Live Nationa. I prije nego što se suočio s optužbama za monopol koje poriče, Live Nation je izvijestio o svom najvećem prvom tromjesečju ikada, s prihodima od 3.8 milijardi dolara, a samo poslovanje s koncertima poraslo je za 26%, na 2.9 milijardi dolara.
Ipak, službeni vladini podaci ukazuju na početak povratka na normalniji tempo prodaje koncertnih ulaznica nakon postpandemijskog procvata. Američki ured za statistiku rada izvijestio je prošlog mjeseca da su cijene ulaznica za filmove i koncerte porasle samo 3.4% u odnosu na prošlu godinu do travnja.
Drastično smanjenje zarade od albuma
Dave Clark, urednik Ticket Newsa koji prati industriju zabave uživo, rekao je da se razdoblje eksplozivnog koncertnog rasta glazbe nakon lockdowna može promatrati kao odstupanje: ljudi su jednostavno bili željniji i financijski sposobniji ići na mnoge koncerte nakon mjeseci provedenih u zatvorenom prostoru.
"Dani u kojima je bilo dovoljno potražnje da se rasprodaju arene po najvišoj cijeni jednostavno ne postoje u ovoj ekonomiji događaja uživo, osim za ljude poput Taylor Swift koji mogu prodati što god žele, gdje god žele", rekao je. U vrijeme kada se mnogi potrošači bore s plaćanjem osnovnih potrepština, dodaje, "ljudi vide neke od traženih cijena i samo odbiju kupiti".
Još jedan faktor može biti problem s opskrbom, dodao je Clark: previše izvođača pokušava ići na turneju u isto vrijeme ili previše puta. U eri prije streaminga bendovima su turneje bile način reklamiranja albuma. Ovih je dana, rekao je, situacija obrnuta jer su se zarade od albuma dramatično smanjile. "Sada snimaju ploče kako bi prodali turneju. Ta paradigma ima puno veze s tim. To je samo vrlo preopterećeno tržište", rekao je.
"Prirodno je da će neki izvođači izgubiti"
The Black Keys su upravo izdali novi album, a njihov debitantski singl je u ožujku zauzeo prvo mjesto na Billboardovoj ljestvici Alternative Airplay. Ipak, rock duo najavio je da će otkazati i promijeniti svoje planove za ljetnu turneju, prebacivši se s arena na druga mjesta koja pružaju "intimnije iskustvo", ustvrdio je bend. No oni nisu jedina grupa koja bi mogla postati žrtva skupog koncertnog zamora.
Pop-rock bend 311 objavio je da je otkazao nadolazeće datume europske turneje zbog "rastućih troškova turneje u inozemstvu", zbog čega je završetak određenih dijelova turneje "neizvediv". Druge zvijezde, uključujući Pink i Justina Timberlakea, također su nedavno otkazale određene koncerte, dok su Jonas Brothers nedavno odgodili svoju nadolazeću europsku turneju, iako nitko službeno nije naveo financijske probleme kao razlog za to.
"Mislim da je uz svu tu konkurenciju za novac obožavatelja očito prirodno da će neki izvođači izgubiti", rekao je Bill Werde, direktor Bandier programa za snimanje i industriju zabave Sveučilišta Syracuse.
Za ovo ljeto planirano je još mnogo velikih turneja na koje, za sada se čini, ne utječe slaba potražnja. Hootie & the Blowfish ove godine imaju rezerviranih 48 datuma, dok je Dave Matthews Band rezerviran za 34. Ostali vrhunski izvođači koji dolaze na turneju su Maroon 5, Zac Brown Band, Red Hot Chili Peppers, Kenny Chesney i Chris Stapleton.
Ali stručnjaci kažu da su se nedavni ekonomski trendovi u industriji glazbe uživo pretočili u manji broj dvorana manjih dimenzija. Zbog toga je teže da određeni datum turneje ima financijski smisao za izvođača, dvoranu i promotora.
"Neki koncerti ne mogu si priuštiti pad cijena, ne mogu si priuštiti čekanje da pokušaju rasprodati ostatak dvorane", rekao je Clark. Ako postoji neizvjesnost oko toga hoće li svi dionici moći barem ostvariti rentabilnost, rekao je, koncert bi mogao biti otkazan.
Oprezniji posjetitelji koncerata
Takva koncertna stvarnost sudarila se s opreznijim posjetiteljima koncerata. Brittney D'Mello, 23-godišnja obožavateljica K-popa iz New Jerseyja koja radi u korporativnom marketingu, objavila je na X-u svoje frustracije trenutnim koncertnim okruženjem.
"Ulaznice su preskupe. Postoji samo mala količina ljudi (10%) koji će potrošiti više od 500 dolara na vip/premium ulaznice. Mi ostali imamo budžet i nećemo potrošiti 100 dolara na sjedala koja su najudaljenija od pozornice. Svi su ove godine na turneji, a mi imamo novca samo za maksimalno 2-3 koncerta", rekla je.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati