Što je uzrok svađe Bjelogrlića i Antonijevića? Dara iz Jasenovca ponovno je u fokusu
MEDIJE u regiji obišla je vijest o fizičkom obračunu između glumca Dragana Bjelogrlića i redatelja Predraga Antonijevića, a to je u fokus ponovno vratilo priču o filmu Dara iz Jasenovca, koja je navodno dijelom i uzrok ovog okršaja.
Naime, kao što mediji pišu, glumac je tijekom napada neprestano govorio "jebala te Dara iz Jasenovca".
I dok Antonijević tvrdi da je razlog za napad navodni pokušaj korupcije koju je razotkrio, dodaje i da je Bjelogrlića zasmetao i njegov film, za koji je govorio da "nikada nije trebao biti ni snimljen".
>>Bjelogrlić nakon napada na Antonijevića: Reagirao sam na njegove grozne provokacije
Što je o svemu rekao "neprijatelj srpskog naroda"
A radi se o filmu koji je izazvao mnoge negativne reakcije u regiji, ali i svijetu. Osim domaćih kritičara, koji su ga mahom popljuvali (ili pak u pitanje doveli ne nužno antihrvatske sentimente, već motive da ga se poveže s Olujom i Kosovom te tako omalovaži jasenovačke žrtve), svoj osvrt na srpski film dao je i Jay Weissberg, kritičar Varietyja, jednog od najutjecajnijih filmskih magazina na svijetu.
Nisu mu posebno bili naklonjeni ni ostali strani kritičari, koji su film okarakterizirali kao jeftinu srpsku propagandu koja Holokaust koristi kao ispriku za poticanje mržnje prema Hrvatima.
"Dokaz kukavičluka Holokaust-industrije jest to da je Dara iz Jasenovca Petera (Predraga) Antonijevića, neprikriveni primjer srpske nacionalističke propagande, pronašao distributere izvan domovine. Još manje iznenađuje to da je prijavljen kao kandidat za Oscara", započeo je Weissberg, da bi kasnije daleko oštrije iznio najveće probleme filma: "Problem s ovim filmom je dvojak: neprikriveno je protuhrvatski, antikatolički nativizam je osmišljen kao oružje u trenutnom razdoru između Srbije i njenih susjeda, a istovremeno uživaju u prikazivanju sadizma koji stoji nasuprot dječjoj nevinost i na stranu guraju svako promišljanje o opasnostima nacionalizma, ubilačkog rasizma i genocida te zamjenjuju to jeftinim senzacionalizmom i sentimentalnošću."
Naravno, kad netko ovako zgazi režimski podoban film, režim reagira, i to burno, a Antonijeviću je u obranu od napada "neprijatelja srpskog naroda" stao i ministar unutarnjih poslova Aleksandar Vulin, koji je izjavio da je Weissberg "loš čovjek vrijedan prezira čija pakost otvara i zagađuje grobove zaklanih Židova i Roma". U obranu filma stali su i mnogi građani koji su u komentarima optužili Weissberga da je nacist. Dakako, promakao im je detalj da je Weissberg Židov.
Međutim, film je izazvao podjele i u Srbiji, gdje su se na film negativno osvrnuli mnogi iz umjetničkih krugova, dok su čak i gledatelji zamjerili više nego očito režimsko uplitanje i nimalo diskretno poticanje mržnje.
Režirao: Režim
Drugim riječima, ovo je Antonijevićev Četverored. Režimski trash čiji je cilj pobuditi najniže strasti kod manje inteligentnijeg dijela gledatelja.
I dok je dio srpskih umjetnika šutio, predstavnici vlade servirali su spinove pa se Vulinu pridružila i ministrica kulture Maja Gojković, koja je rekla da ovo nije kritika filma, već pokušaj da se ponovno zataška istina o Jasenovcu.
Sve je zapravo zvučalo kao jeka izjava samog redatelja, koji je za Novu.rs izjavio: "To nije bila kritika, već isključivo političko mišljenje koje nije negiralo Jasenovac kao takav, a film je doveo u neku perverznu vezu sa Srbijom devedesetih godina. Tvrdili su da Jasenovac koristimo kao izgovor za ono što je Srbija radila devedesetih godina. To vam je kao kad bi Židovima netko rekao da ne mogu snimati Schindlerovu listu."
Hrabre usporedbe sa Schindlerovom listom na stranu, teško je ne registrirati da je za "perverznu vezu" odgovoran upravo on. Naime, kao što je kritičar Varietyja primijetio: "Srpski nacionalisti Jasenovac koriste kao bojni poklič... Povjesničar Jovan Byford opisao je da je srpska patnja često povezivana s Holokaustom kako bi tako dobili međunarodnu naklonost i legitimitet teritorijalne ekspanzije skupa s rasističkom politikom, a Dara radi upravo to. Kao dodatak, obiteljski dom Ilićevih je u Mirkovcima, a to je crvena krpa za antihrvatske brigade jer riječ je o mjestu koje je prijeporna točka hrvatsko-srpskih sukoba. Film o Holokaustu čija bi namjera bila probuditi animozitet prema Nijemcima danas bi bio jednoglasno osuđen, a ne prepoznati isti problem u ovom filmu je namjerno gledanje kroz prste."
Paralele s Četveroredom ne staju samo na trash estetici već i što se tiče termina na državnoj televiziji, gdje je postigao rekordnu gledanost, ali i niz pozitivnih reakcija.
Naravno, uz pozitivne stizale su i negativne reakcije onih koji su podsjetili na ogroman iznos koji je vlada isplatila preko Filmskog centra Srbije, a on je i deset puta veći od uobičajenih koje podržani filmovi dobivaju.
Dara II: Oluja u Jasenovcu
I to nije sve jer Antonijevićeve ambicije samo su dodatno osnažene ovim vrtlogom podrške, pokuda i kontroverzi, a svaki "pravi hit" treba i nastavak.
Naravno, redatelj ga već priprema.
Kada su ga upitali je li ovo posljednji put da priča o Jasenovcu, redatelj je odgovorio da priprema nastavak priče o Dari: "To će biti kompletiranje jedne tragične priče i tragične epopeje srpskog naroda na teritoriju Hrvatske koja je započeta u Prvom svjetskom ratu pa se nastavila u Drugom svjetskom ratu, a nažalost završena je Olujom. Za to etničko čišćenje nema nikakvog opravdanja. Neka američkim i europskim mentorima služi na čast to što su dali Hrvatskoj pravo da Olujom provedu takav egzodus, a naša i moja dužnost je da se o tome sazna istina."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati