Hrvatski influenceri u krizi zbog korone: "Gubitak će biti 80%, snižavat ću cijene"
PANDEMIJA koronavirusa snažno će utjecati na ekonomiju u svim državama svijeta i gotovo ne postoji djelatnost koja neće biti oštećena. Gotovo 40 dana karantene je iza građana Hrvatske, propadaju male firme i dijele se otkazi, a snažan gubitak osjećaju i hrvatski influenceri.
Posao influencera, jedan od najpoželjnijih među mladom populacijom, trenutno stagnira - putovanja su onemogućena, proizvodnja je stala, a velike kompanije režu budžete za marketing.
Index je razgovarao s troje hrvatskih influencera koji su po broju pratitelja, ali i suradnji, među najjačima. Nika Ilčić, Davor Gerbus i Lorin Nukić ispričali su nam kako početak ekonomske krize izgleda u svijetu influencera.
Na pitanje osjeća li već da proteklih 40 dana u Hrvatskoj nije radilo gotovo ništa, Nika Ilčić kaže da će to uvidjeti tek u narednom periodu.
"Iskreno, osjetit ću za mjesec-dva jer srećom još mi sjedaju novci od prošlogodišnjih kampanji te kampanji koji sam odradila početkom ove godine. Definitivno će rupa od corona lock downa biti pozamašna", kaže nam najpoznatija hrvatska youtuberica.
Ipak, kaže, sponzori joj nisu otkazali kampanje.
"Na sreću kod mene nije bilo otkazivanja, no dosta kampanja je stavljeno na stand by. Svi čekamo rasplet situacije i kombiniramo i kalkuliramo kako najbolje nastaviti s radom jer moramo priznati da nepromišljene kampanje mogu imati kontra efekt, a čak bih se usudila reći da bi se mogle prozvati i korona-profiterstvom. No s popuštanjem mjera počeli su se javljati klijenti koji bi nastavili raditi i neki novi koji me izuzetno vesele", kaže Nika.
Priznaje da će zbog karantene i koronavirusa na kraju, ipak, imati velike gubitke u poslovanju.
"Gubitak u posljednjih 40 dana će biti oko 80 posto, no usudit ću se reći da će i dalje biti negativan trend, jer svjesni smo da se brendovima prvo reže budžet za marketing, koliko god to bilo krivo, tako da ćemo morati modificirati malo naše cijene i prilagoditi ih novonastaloj situaciji na tržištu", dodaje mlada influencerica.
Nika kaže da joj u budućnosti neće biti problem sama kontaktirati brendove koji su se u prošlosti njoj javljali prvi.
"Influencer je posao kao i svaki drugi, to sam u nekoliko navrata navodila, trudimo se i radimo kao i u svakom drugom poslu. Ok, neću nas uspoređivati s doktorima, profesorima i znanstvenicima, no ako želimo živjeti od toga, moramo se truditi, biti kreativni, inovativni, odgovorni i profesionalni. U današnje doba internet daje svima iste mogućnosti te svatko može pokušati biti influencer ako misli da je to jednostavno i lako, samo neka upali kameru, snima i baci u eter svoj sadržaj i neka ne odustaje ni nakon 5 godina ako mu nitko ne ponudi ni jednu kunu za suradnju. Nekoliko puta sam naglasila, naš uspjeh preko noći je trajao barem 4 do 5 godina. Osobno sam imala dobro iskustvo s brendovima te su me uglavnom oni kontaktirali, no mislim da će se to promijeniti i da ću ja biti slobodna ih podsjetiti na moje postojanje", priznaje.
Zanimalo nas je i postoji li sadržaj koji je publici trenutno zanimljiv i od kojeg se ipak može zaraditi.
"Postoji sadržaj, no teško je procijeniti koliko to naše pratitelje zanima, mnogi recikliraju svoje stare postove, bacaju #TB slike s raznih ljetovanja ili zimovanja, što je bilo interesantno prvih par dana izolacije, no ipak je trebalo malo promijeniti sadržaj i prilagoditi ga situaciji koja baš i nije dobra, lijepa i ugodna. Osobno sam prošerala na storyjima sve OPG -ove koji su mi se javili, a imali su dostavu svoje domaće robe, voća, povrća, mesa, ribe, meda i slično."
"Time sam htjela svojim pratiteljima pokazati koliko je bitno podržati mala poduzeća, domaće poljoprivrednike te koliko je bitno konzumirati zdravu i domaću hranu. Naravno da nikome nisam ništa naplatila jer bi bilo stvarno neukusno tražiti novac za takve stvari, a i inače nikada ne naplaćujem ništa što je za dobrobit zajednice, humanitarno i što smatram da je korisno za zajednicu", kaže Nika.
Pitali smo je i za plan B.
"Plan B imam već nekoliko mjeseci unazad, no nikako da ga aktiviram. Radim na pjesmi i počela sam učiti malo više o muzici, bitovima i svemu što bi mi mogla biti druga staza kojom bih voljela kročiti uz ovu influencersku", zaključuje.
Hrvatski influencer Davor Gerbus, kako smo jučer pisali, zaglavio je na Baliju gdje se nalazi već 45 dana. Budući da je jedan od influencera koji zarađuje objavama s putovanja, mnogi poslovi su upitni.
"Planirano je bilo da se 1. svibnja ide u Istanbul, a na ljeto u Maroko, no to sada nije bitno jer mi je za sada najbitnije putovanje ono prema svojoj domovini", priznaje Davor koji ovih dana čeka odobrenje za let za Hrvatsku.
"Istina je da su neki sponzori otkazali dogovorene angažmane, no velika je većina samo odgodila suradnju za svibanj ili lipanj", iskreno kaže Davor i dodaje da je zbog 40 dana karantene trenutno na gubitku.
"S obzirom na primanja na koja sam navikao, rekao bih da sam u gubitku oko 65% i taj postotak raste svakim danom."
Davor Gerbus kaže da radi na autorski ugovor i ne računa na pomoć države. Zanimalo nas je hoće li patiti i influenceri iz inozemstva.
"Mislim da je svima koji rade online trenutno jednako. Prema onome što mogu vidjeti od kolega iz inozemstva zaključujem da je možda njima i lakše, ali možda se i varam", kaže Davor koji priznaje da nema plan B te da trenutno razmišlja samo o tome da se vrati u domovinu.
I Lorin Nakić kaže da se osjećaju posljedice karantene, ali kod nje situacija, kaže, nije strašna.
"Istina je da neki brendovi stopiraju i otkazuju odgovorene suradnje. Meni nisu zato što su mi neke suradnje i ugovori taman završili ili bili pred kraj kada je tek počela cijela ova situacija s covidom-19 , ali znam od svojih kolegica da dosta toga što je bilo dogovoreno je trenutno otkazano. Nema ni evenata, a bilo je nekoliko njih koji su se trebali održati", kaže influencerica.
Ni ona, kao ni Gerbus, ne računa na pomoć države jer radi preko autorskog ugovora koji influencerima koji nemaju otvoren obrt omogućava poslovanje.
"Mislim da većina već zna kako funkcionira posao influencera. Raditi možemo gdje god da jesmo, kod kuće, na putovanju... Mi smo jedna vrsta medija preko kojeg brend približava svoje proizvode ljudima koji nas prate i na taj način dolaze do njih. Razlika između nas i klasičnog medija je što smo mi kao pojedinci bliži ljudima koji nas prate i plasiramo im proizvode i brendove koje i sami osobno koristimo i dijelimo s njima naša iskustva. Ono što je meni ova situacija stopirala trenutno je otvaranje obrta, tako da čim sve ovo malo popusti otvaram obrt. Preko obrta većina influencera radi ili na autorski ugovor. Ja trenutno sve odrađujem preko autorskog ugovora dok ne otvorim obrt koji je već trebao biti otvoren, ali što je tu je. Tako da ne računam na pomoć države", kaže Lorin.
Lorin smatra da se na YouTubeu i dalje može dobro zarađivati.
"Postoje i dalje sadržaji na kojima se zarađuje na Instagramu i YouTubeu i u ovoj situaciji. Postoje i brendovi koji imaju vrlo dobro razvijenu online prodaju, rade najnormalnije pa tako i ulažu u marketing. Čak sam se iznenadila da sam i neke poslove i kampanje dogovorila i u ovoj situaciji. I dalje posla ima u svijetu influencera, samo ne u jednakim količinama kao prije cijele ove situacije", zaključuje.
Influencerica koju na Instagramu prati gotovo 76 tisuća ljudi ne razmišlja o putovanjima.
"Što se putovanja tiče, ne smeta mi da ostanu stopirana, nemam u planu čim otvore granice putovati, malo ću pričekati da se sve ovo slegne. Nigdje nam neće pobjeći ništa. Stignemo sve nadoknaditi. Jedino što mi je u planu otići na naše more kada nam dođe ljeto. A o planu B za sada ne razmišljam", kazala nam je.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati