Crni petak više nije što je nekad bio
BLACK Friday (ili Crni petak) nekoć je bio zaštitni znak proslave američkog konzumerizma. U posljednje je vrijeme izgubio na privlačnosti. Istina je da kupci koji traže velike popuste još uvijek mogu rano ujutro stati u red u nekim trgovinama, u nadi da će ostvariti povoljnu kupnju, ali mnogi su već prije toga pronašli prave ponude, piše The New York Times.
Ako provjerite svoj inbox, e-mailovi koji nude "najbolje cijene u godini" stižu danima ili tjednima prije Black Fridaya dok trgovci pokušavaju jedni druge preduhitriti u utrci prema vašem novčaniku.
"Kada razmišljate o Black Fridayu, konkurentsko okruženje se stvarno pomaknulo na ponude prije samog Black Fridaya", rekao je izvršni direktor Macy'sa Jeffrey Gennette ulagačima tijekom nedavnog konferencijskog poziva dok je objašnjavao zašto kompanija širi svoje promocije. "Mi smo usred toga zajedno s našim konkurentima."
To ne znači da je Black Friday izgubio svaki smisao. Dani kada su deseci kupaca kampirali ispred trgovina ili gazili jedni druge u pomami za jeftinim televizorima možda su prošli, ali Black Friday je još uvijek skraćenica za šoping-ludnicu koja zahvaća ponajprije Amerikance, ali i mnoge druge kupce diljem svijeta, u ovo doba svake godine.
>> VIDEO Ovo je red na Crni petak u Americi ispred trgovine u kojoj uopće nema popusta
"To je još uvijek kulturalni događaj, ali nije ono što je bio prije nekoliko godina. Nije više kao što je nekad bilo", rekao je Craig Johnson, osnivač maloprodajne konzultantske tvrtke Customer Growth Partners.
Kako je nastao Black Friday?
Izraz "Crni petak" skovali su 60-ih godina policijski službenici u Philadelphiji. Dan nakon Dana zahvalnosti i prije tradicionalne subotnje nogometne utakmice američke vojske i mornarice turisti bi nagrnuli na trgovine u gradu, a policija bi jedva kontrolirala gužve.
Trgovci su prihvatili ovaj interes, ali izvorno značenje je izgubljeno. Mnogi ljudi su pomislili da je "crno" referenca na profit trgovaca (nasuprot crvenoj boji koja označava gubitke).
Tijekom desetljeća, zahvaljujući promocijama u maloprodaji, postao je prepoznatljiv datum u nacionalnom kalendaru, definiran dugačkim redovima, gužvama i povremenim žrtvama. Dok su se trgovine nastojale natjecati za kupce, produljile su svoje radno vrijeme - prvo od zore u petak, zatim do ponoći, pa od noći na Dan zahvalnosti.
Taj se trend, suočen s reakcijom maloprodajnih radnika, počeo preokretati prije nekoliko godina. Mnoge maloprodaje sada su zatvorene na Dan zahvalnosti.
U posljednjih 20-ak godina rasprodaje na Black Friday također su se proširile u inozemstvu, ističe Dale Rogers, profesor biznisa na Sveučilištu Arizona State: "Počelo je kao mala američka stvar. Sada je stvarno globalno."
Rasprodaje sada počinju puno prije petka
Trgovci su polako uvodili rasprodaje ranije, a sada se ponude mogu naći već u listopadu, naglašava Johnson, konzultant za maloprodaju: "Ako ste maloprodajni trgovac, ne želite poticati potražnju spuštanjem cijena toliko nisko da budete na gubitku. Način na koji većina potiče potražnju jest rano promoviranje ponuda."
>> FOTO Ovako je izgledao Zagreb na Crni petak
Online kupci su potrošili pet posto više u prvih 20 dana studenog nego u istom razdoblju prošle godine, prema Adobe Analyticsu.
Mnogi maloprodajni trgovci kažu da je potrošnja u danima uoči Božića važnija jer ljudi žure pronaći darove u zadnji čas.
Barnes&Noble, na primjer, proda više od 20 milijuna knjiga samo u prosincu, pri čemu sedam dana prije Božića donosi 20 puta veću prodaju od prosječnog tjedna. U 2022. godini Badnjak i subota prije Božića bili su najbolji dani za američku maloprodaju.
Johnson je rekao da njegova tvrtka predviđa da će Black Friday biti treći najprometniji dan za trgovce ove godine, odmah iza 23. prosinca i 16. prosinca, posljednje dvije subote prije Božića.
Što trgovci kažu o blagdanskoj kupnji?
Tvrtke su provele veći dio prošle godine slaveći iznenađujuće stabilan interes potrošača koji su nastavili trošiti unatoč inflaciji i rastućim kamatama. Ali postoje znakovi da se to počinje mijenjati. U prošlom kvartalu mnogi su direktori rekli analitičarima da su se kupci počeli povlačiti.
Federalne rezerve brzo su podizale kamatne stope od ožujka 2022. u nastojanju da uspore gospodarstvo i obuzdaju inflaciju. Iako je stopa kojom cijene rastu znatno smanjena, ukupni porast cijena počinje opterećivati potrošače, ograničavajući količinu diskrecijskog prihoda koji im je na raspolaganju.
"Potrošači osjećaju težinu višestrukih ekonomskih pritisaka, a diskrecijska maloprodaja snosi najveći teret ove težine kroz mnoga tromjesečja", rekla je Christina Hennington, direktorica rasta robne kuće Target. To ne znači nužno da potrošači neće doći u trgovine, ali vjerojatnije je da će iskoristiti promocije i manje je vjerojatno da će obavljati velike kupnje poput namještaja ili određene elektronike.
Corie Barry, izvršna direktorica Best Buya, rekla je analitičarima u utorak da se tvrtka "priprema za kupca koji je vrlo usredotočen na popuste" i očekuje da će se prodaja koncentrirati na dane poput Black Fridaya, Cyber Mondaya i dane neposredno prije Božića.
Nacionalna maloprodajna federacija predviđa da će se blagdanska prodaja povećati za tri do četiri posto u odnosu na prošlu godinu, što je u skladu s razinama prije pandemije, ali ne tako visoko kao u posljednje dvije godine. Blagdanska prodaja porasla je 5.3 posto u 2022. i 12.7 posto u 2021. godini, zaključuje The New York Times.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati