FILM Bumbarovo ljeto osvojio je Zlatna vrata Pule na 72. Pulskom filmskom festivalu, a film je postigao iznimno visoku prosječnu ocjenu publike čime je nadmašio konkurenciju i potvrdio da su gledatelji očito prepoznali ono što im je redatelj Daniel Kušan želio prenijeti.
U čemu je tajna?
Koncept je zapravo vrlo jednostavan. Film kombinira sve ono što pravi punokrvni dječji film treba imati. Imamo simpatične junake, veliku avanturu i koncept "tog jednog nezaboravnog ljeta", a ispod svega krije se i ozbiljna i suvremena tema.
Ime redatelja Daniela Kušana ključan je faktor u razumijevanju trenutačnog uspjeha Bumbarovog ljeta. Kušan u hrvatsku kinematografiju ulazi ne samo kao redatelj, već kao jamac kvalitete unutar žanra obiteljskog filma, što je reputacija izgrađena na prethodnim uspješnicama Koko i duhovi (2011.) i Ljubav ili smrt (2014.). Ovi filmovi, koji su također adaptacije popularne dječje literature, postigli su iznimnu gledanost i utvrdili Kušana kao redatelja koji razumije senzibilitet mlađe publike i njihovih roditelja.
Dječji film s mračnom tajnom
Bumbarovo ljeto nastavlja se izravno na tu tradiciju. Film je temeljen na romanu Tajanstveni svjetionik autorice Maje Gluščević.
Radnja je smještena na idilični, ali "beskrajno monotoni" jadranski otok Trs, čiju ljetnu svakodnevicu prekida dolazak Karla, "gradskog šminkera bujne mašte". Njegov dolazak pokreće rivalstvo s lokalnim dječakom Matkom, zvanim Bumbar, a misteriozni "bljesak s neba" uočen teleskopom postaje povod za noćnu potragu do napuštenog svjetionika. Svi ovi elementi – otok, rivalstvo, tajna – pripadaju prepoznatljivom "arsenalu" priča o odrastanju.
Međutim, unutar tog sigurnog okvira skriva se misterij koji djeca otkrivaju, a to nije zakopano blago ili duh, već stvarna i opasna situacija. Oni pronalaze Chikua, preplašenog dječaka iz Afrike. Potjera koju vodi zagonetni "Čovjek u crnom" pretvara njihovu igru u misiju spašavanja i razotkrivanja mreže trgovine ljudima.
Jasna poruka klincima na prvom mjestu
U ovakvim situacijama mnogo toga ili barem onaj najbitniji dio počiva na kemiji između klinaca i ako tu stvari zakažu, sve ono što ste zamislili pada u vodu, a ovdje funkcioniraju. U ovom slučaju emocionalni centar Kušanova filma je dinamika između likova, prvenstveno kroz sukob i kasnije savezništvo između pridošlice Karla (Franko Bručić) i lokalnog dječaka Matka "Bumbara" (Jozo Mornar). Njihov odnos započinje Bumbarovom ljubomorom, koja eskalira do točke fizičkog sukoba.
Sam naslov filma, Bumbarovo ljeto, otkriva tko je pravi protagonist priče. Iako Karlo pokreće radnju, a spašavanje Chikua je glavni cilj misije, cijela avantura služi kao iskušenje za Bumbarov karakter. Bumbar je rastrgan između prijatelja i obitelji. Njegov put od ljubomornog i nesigurnog dječaka do hrabrog saveznika koji bira ispravno unatoč osobnom riziku predstavlja tematsku jezgru filma. Upravo je ta unutarnja transformacija, a ne samo vanjska avantura, ono što priči daje emocionalnu težinu i vjerojatno je ključni razlog zašto je publika tako snažno reagirala na film.
Ono što bi moglo kod nekih izazvati podijeljena mišljenja je naivan pristup ozbiljnijim temama. No, gledate dječji film koji se bavi i nekim ozbiljnijim temama, a ne obratno pa je ovaj pristup na neki način i očekivan.
Tema trgovine ljudima iznimno je mračna i složena. Kako bi se takva tema učinila probavljivom za dječju publiku, određena razina pojednostavljenja je neizbježna. Međutim, ta ista urednost može se iz perspektive odraslog gledatelja doimati kao banaliziranje brutalne stvarnosti.
Taj kompromis nije nužno mana filma, već svjesna redateljska odluka. Autori su očito dali prednost isporuci jasne i osnažujuće poruke svojoj primarnoj, mlađoj publici, čak i po cijenu da se odraslima rješenje učini previše optimističnim.
Nešto novo na domaćoj sceni
Zanimljivo je spomenuti i to da je projekt zamišljen kao "transmedijalni" te uključuje i razvoj istoimene videoigre. Ova inicijativa nije bila naknadna ideja, već strateški plan sufinanciran sredstvima iz posebnog poziva HAVC-a za poticanje razvoja videoigara iz 2021. godine.
Drugim riječima, ovdje se radi o izgradnji održivog i interaktivnog intelektualnog vlasništva što je vrlo ambiciozno i holivudski "contentično". Cilj je maksimizirati angažman publike, produžiti životni vijek brenda i stvoriti nove izvore prihoda. Ovaj pristup pokazuje razumijevanje modernih medijskih navika i postavlja Bumbarovo ljeto kao potencijalni ogledni primjer za buduće domaće i regionalne projekte koji teže dugoročnijem kulturnom i komercijalnom utjecaju.
No, to je manje bitno za ovu kritiku.
Sve u svemu, Bumbarovo ljeto je iznenađujuće lijepo snimljen film koji na mnogo razina predstavlja nešto novo na domaćih filmskoj sceni. Ono što je bitno za publiku je to da se radi o filmu koji uspješno spaja generacije, nudeći uzbuđenje i smijeh djeci, a nostalgiju i povod za razgovor odraslima. Publika u Puli rekla je svoje, ostaje vidjeti kako će reagirati ostali.
Film možete pogledati u Cinestaru.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati