"To je moderni Facebook": Omiljena aplikacija generacije Z ima 28 mil. preuzimanja
"INSTAGRAME, molim te, prestani pokušavati biti TikTok." Korisnici ovih aplikacija, među njima i Kim Kardashian i Kylie Jenner, podijelili su ovu molbu prošlog mjeseca kada je Instagram isprobao promjene koje su preplavile korisničke feedove kratkim videozapisima koji se zovu "reels" i sadržajem koji su raširile druge osobe. Bila je to reakcija na pokušaj Instagrama da otrgne pripadnike Gen Z od TikToka oponašanjem nekih značajki ove aplikacije.
Rane platforme društvenih medija, kao što su MySpace i Facebook, izgrađene su na neobičnom pojmu "prijatelja", koji odražava društvenu mrežu svake osobe u stvarnom životu. Ali nemilosrdna dinamika ekonomije pozornosti znači da su platforme koje su danas najpopularnije među mladima, Instagram i TikTok, ujedno i globalne arene za pokretanje karijera influencera. Sadržaj - a ne veza - je presudan, a algoritamski optimizirana viralnost metrika je koja određuje ono što vidite, piše The Guardian.
Upravo ovakav dizajn aplikacija znači da cijeli svijet može pratiti evoluciju iznimno popularnog trenda šminkanja ili se pridružiti kampanji protiv 20-godišnjeg dizajnera namještaja iz Brooklyna koji se ružno ponio prema djevojkama na Tinderu.
"TikTok je kao televizija moje generacije", kaže 23-godišnja Deborah Mackenzie iz Aberdeena. Ona i njezini prijatelji sami ne objavljuju mnogo; radi se više o pregledavanju tuđeg sadržaja kako bi se ispunilo vrijeme.
"Ukus generacije Z pomiče se prema dubljim i personaliziranijim iskustvima"
Kako razmjeri Instagrama i TikToka postaju sve bezličniji i manje osobni (treba biti pošten i reći da je potonji uvijek inzistirao na tome da je riječ o aplikaciji za zabavu, a ne društvenom mediju), nova generacija društvenih medija, uključujući BeReal, Locket Widget, Yubo i Poparazzi, uočila je priliku za davanje prioriteta intimnosti nad zloglasnosti.
"Ono što sada vidimo je da se ukus Gen Z pomiče prema dubljim i personaliziranijim iskustvima", kaže Matt Moss, osnivač Locketa, aplikacije koja je ogoljena do maksimuma i omogućuje bliskim prijateljima i obitelji da dijele fotografije koje se pojavljuju kao uvećani widget na početnom zaslonu druge osobe.
Moss je izvorno izradio aplikaciju kako bi ostao u kontaktu sa svojom djevojkom na daljinu dok ne završi fakultet, ali kaže da je do kraja srpnja na njoj podijeljeno milijardu fotografija. Do ove eksplozije došlo je nakon viralnog trenutka na TikToku krajem prošle godine.
Još jedna aplikacija koja ima priličan udio viralnih trenutaka je BeReal, koju su 2019. pokrenuli francuski poduzetnici Alexis Barreyat i Kévin Perreau. Aplikacija traži od korisnika da snime simultanu sliku prednje i stražnje kamere svaki dan u određeno vrijeme, u razdoblju od dvije minute.
28 milijuna preuzimanja
Korisnici mogu snimati i kasnije, ali ne mogu vidjeti sadržaj svojih prijatelja dok sami ne objave snimke. Ovo bi trebalo osigurati da korisnici snime ono što u to vrijeme rade - bez obzira na to koliko neglamurozno bilo - upareno sa selfiejem, bez obzira na to koliko neuređen bio - kako bi promovirali autentičniji odnos s prijateljima na mreži.
BeReal, trenutačno aplikacija broj 1 za društveno umrežavanje u Apple App Storeu u SAD-u, brzo raste. Velika većina od 28 milijuna preuzimanja dogodila se ove godine, prema Business of Apps. Njegova popularnost širi se izvan granica studentske populacije koja se prva uključila, dijelom zahvaljujući programu ambasadora i plaćanju za prijavu.
Uz TikTok i Instagram, koji se šire izvan izvornog dosega društvenih medija, 20-godišnja Kristin Merrilees iz New Yorka kaže da BeReal ispunjava nezadovoljenu potrebu za povezivanjem s prijateljima tijekom dana. "Volim vidjeti što moji prijatelji rade, posebno tijekom ljeta, kada nismo na istom mjestu i nema nastave", kaže Kristin.
Osim olakšavanja smislenih veza s prijateljima, novi val platformi društvenih medija tvrdi da rješava još jedan problem - sve veći pritisak da se učinkovito istupa, poveća broj sljedbenika i postane utjecajna osoba na TikToku i Instagramu.
Olivia Bamford (23) iz engleske pokrajine Derbyshire kaže da je prestala koristiti Instagram jer je osjećala da će tuđi sadržaj uvijek biti bolji od njezina. Merrilees i Mackenzie kažu da još uvijek koriste Instagram za dijeljenje sadržaja s prijateljima, ali njegova je osnovna svrha prikazati glavne događaje ili fotografije koje zaokružuju najvažnije događaje u mjesecu.
Aplikacija bi uskoro mogla vrijediti više od 600 milijuna dolara
Instagram je svoje nedavne promjene opravdao time što želi pomoći svojim kreatorima da dopru do šire publike. Nasuprot tome, BeReal kaže kako ne želi pomoći ljudima da postanu influenceri. "To baš i nije platforma na kojoj možete povećati broj sljedbenika, ali to je baš i poanta", kaže Merrilees za The Guardian. Locket ide toliko daleko da ograničava broj ljudi koje možete dodati - to je ideja zbog koje bi Instagram oblio hladan znoj.
Brzo je uslijedila neizbježna reakcija protiv BeRealovih tvrdnji o neuljepšanoj autentičnosti. "Razlika između BeReala i divova društvenih medija nije u odnosu BeReala prema istini, već u veličini i opsegu njegovih obmana", napisao je RE Hawley u New Yorkeru.
Štoviše, hoće li razmišljanje u malim okvirima ikada dovesti do velikih rezultata? Većina spomenutih aplikacija kaže da su se u potpunosti isključile iz ekonomije pozornosti, rekavši da će izbjegavati oglase za alternativne poslovne modele. Ovo nije zaustavilo gomilanje velikih podupiratelja.
Locket je upravo dobio investiciju vrijednu 12.5 milijuna dolara koju vodi Sam Altman iz OpenAI-ja. BeReal je navodno na putu da osigura financiranje koje će učetverostručiti njegovu vrijednost na više od 600 milijuna dolara.
Drugo je pitanje prate li te aplikacije generacijsku smjenu ili jednostavno iskorištavaju očiglednu istinu koju ljudi vole dijeliti s prijateljima na internetu. Trenutačno većina čak ni ne namjerava zamijeniti Instagram i TikTok. "Volimo Instagram i TikTok, ali oni nisu prava konkurencija u našem prostoru", kaže suosnivač Poparazzija Alex Ma.
"To je neka vrsta modernog Facebooka"
To odražava veću fragmentaciju tržišta aplikacija za društvene medije, gdje korisnici posjećuju različite aplikacije radi različitih iskustava. "Instagram je nekada bio aplikacija za sve", kaže Merrilees, ali to se sada promijenilo.
Teško je predvidjeti hoće li ove nove aplikacije društvenih medija preživjeti, a kamoli donijeti velike promjene u industriji. Društvene aplikacije kao što je Clubhouse privukle su ogroman broj korisnika u audio chat sobe na vrhuncu pandemije, da bi potom pale u zaborav. Uzgred, Clubhouse se također okreće prema "malim okvirima" pokretanjem značajke "Kuće" za grupe bliskih prijatelja.
Poticajne značajke koje korisnici u početku smatraju kompulzivnima, poput BeRealovih svakodnevnih poticaja za snimanje fotografije, također bi mogle biti ono zbog čega bi se korisnici umorili od aplikacije.
No, bez obzira na to hoće li te aplikacije zaživjeti ili ne, možda su u pravu u vezi praznine koju žele popuniti. Mackenzie se opirala preuzimanju BeReala, unatoč tome što ga većina njezinih prijateljica koristi: "To je samo još jedna stvar koja te stalno podsjeća da se javiš."
Unatoč tome, ona vidi određenu privlačnost: "To je neka vrsta modernog Facebooka ili tako nešto, gdje ljudi samo objavljuju svoje svakodnevne misli i stvari koje rade."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati