Dolazi AI generacija ljudi: U potpunosti se mijenjaju radni uvjeti?
ARTIFICIAL INTELLIGENCE, skraćeno AI ili u prijevodu umjetna inteligencija. Pojam je to koji je zasigurno donio mnoga pitanja o poslovnom i privatnom svijetu, ali i budućnosti. Ne može se ni pretpostaviti koliko danas postoji dostupnih alata s umjetnom inteligencijom, ali sasvim je sigurno da njihov broj svakim danom eksponencijalno raste.
Tako uz samo par naredbi na internetu AI već može ubrzati procese rada ili generirati djela poput vrhunske fotografije. Može napraviti internetsku stranicu, napisati esej, novinski članak, ali i diplomski rad. Ovdje su uključene i zahtjevnije forme sadržaja poput generiranja videoformata, a uz dobre naredbe čak i glazbe.
Novi poslovi, ali i ekonomski rast
Prema Sortlistovoj studiji, već sad 72 posto menadžera smatra da je ChatGPT kao program umjetne inteligencije 500 puta moćniji od svojih prethodnika. Naime, u samo pet dana svog postojanja ChatGPT premašio je milijun aktivnih korisnika, a prema istraživanjima koriste ga najviše osobe od 25 do 34 godine.
Do 2030. godine digitalna ekonomija mogla bi činiti 15 posto hrvatskog BDP-a, pokazalo je McKinseyjevo recentno istraživanje. S obzirom na ove podatke, sve se više smatra da nova generacija zaposlenika, generacija Z, treba drukčije kompetencije koje će promijeniti trenutnu listu traženih poslova na tržištu rada.
Statistički podaci pokazuju i da će pojavom umjetne inteligencije nestati 83 milijuna radnih mjesta, ali će zato nastati 69 milijuna novih. Podaci koje je objavio Svjetski ekonomski forum u izvještaju Future of Jobs Report 2023 potvrđuju da će se dogoditi transformacija globalnog tržišta.
Konkretna predviđanja odnose se na razdoblje do 2027. godine, i to pod utjecajem AI i smart tehnologije. Naime, bankovni i poštanski službenici, radnici na šalterima, blagajnici i specijalisti za prijenos podataka s papira na računala bit će među zanimanjima koja će najbrže nestajati, a smanjit će se barem za trećinu.
S druge strane, među vodećim zanimanjima budućnosti bit će primjerice specijalist za umjetnu inteligenciju, analitičar podataka, specijalist za digitalnu transformaciju te inženjer robotike.
A1 Hrvatska je s partnerima (STEMI škola budućnosti, Algebra, Infobip i grupa SELECTIO) i 30 stručnjaka analizirao ove ključne vještine i poslove koji će definirati i transformirati tržište rada, a sve pod utjecajem umjetne inteligencije.
Napravio je prvu hrvatsku interaktivnu mapu sa 100 poslova budućnosti i više od 3 tisuće potrebnih vještina koje će zahvatiti generaciju Z. Projekt interaktivne mape poslova i vještina budućnosti A1 Hrvatska pokrenuo je kao dio programa održivosti kroz koje se zalaže za napredno digitalno društvo i cjeloživotno obrazovanje uz odgovorno korištenje tehnologija. Mapa je ujedno i središnji hub u Hrvatskoj za vještine i poslove budućnosti te donosi detaljan izvještaj o promjenama na tržištu rada kad je u pitanju AI revolucija te o potrebama generacije Z.
Pokazalo se kako tehnološki napredak doista daje genzerima nove alate. Od budućih radnika tako se očekuju ključne vještine kao što su kreativno i analitičko razmišljanje te želja za cjeloživotnim obrazovanjem, a među važnijim vještinama bit će i tehnološka pismenost. Bitno je i da budu prilagodljivi te mogu analizirati velike podatke. No važne su i meke vještine poput motivacije, samosvjesnosti, empatije i svjesnosti društvenog utjecaja.
Na tržište dolazi ''Me'' generacija
Generacija Z točno zna po kojim kriterijima bira i zadržava svog poslodavca, a mijenjanje poslova ne vidi kao problem. Naime, potvrđeno je i kako kompanije novim generacijama trebaju nuditi daleko više.
To potvrđuje i 12. Deloitteovo istraživanje generacije Z i milenijalaca u 2023. godini. Na globalnoj razini ispitano je preko 22.000 pripadnika najmlađih generacija te je zaključeno kako su prepoznati pomaci poslodavaca nabolje i zadovoljniji su balansom privatnog i poslovnog.
A1 Hrvatska je u suradnji s HumanActom, agencijom za bihevioralni dizajn, detaljno analizirao i navike generacije Z na poslovima. Ispitali su 426 pripadnika koristeći kvantitativne metode i fokus grupe. Pokazalo se da na prvo mjesto u svom odabiru posla mlade generacije stavljaju zadovoljstvo i lojalnost među zaposlenicima, i to njih 85 posto. Žele raditi u okruženju koje ih motivira i pruža im mogućnost dodatne edukacije, što je izjavilo 83 posto ispitanika. 82 posto ispitanika kaže da im je važno da se kompanije u budućnosti fokusiraju na njih i njihov osobni razvoj, a uz sve to motivira ih rad s naprednom tehnologijom i alatima, kako tvrdi njih 81 posto.
Poslovi koje donosi umjetna inteligencija
O tome koliko će AI revolucija i vještine budućnosti doista utjecati na tržište rada i što to znači za najmlađu generaciju raspravljalo se na panel-raspravi u Algebri. U njoj su sudjelovali Ivan Skender iz A1 Hrvatska, Hrvoje Josip Balen iz Algebre, Dario Bojanjac s FER-a, Marin Trošelj iz STEMI-ja, Ana Burica iz Infobipa te Nikola Dujmović iz Spana. Zaključili su kako se tehnologija brzo mijenja i ne mogu ni idejno pretpostaviti koje će poslove raditi nove generacije, ali je hitno potreban obrazovni sustav koji je u koraku s vremenom.
Neka od zanimanja budućnosti danas još uvijek nisu javnosti toliko poznata, no pretpostavlja se da će biti tražena na tržištu rada, prema A1 mapi poslova.
Među njih stotinu u deset kategorija za koje se pretpostavlja da će definirati budućnost postoji i solidna lista poslova iz područja umjetne inteligencije koji su već u 2023. godini vrlo traženi.
U prvom redu tu je AI produkt menadžer. To je osoba koja će proizvode i usluge prilagoditi umjetnoj inteligenciji, a bit će joj potrebno iskustvo projektnog menadžmenta. Njegov zadatak bit će prilagodba mogućnosti umjetne inteligencije kako bi se uz njenu pomoć klijentima mogli dostaviti vrhunski proizvodi.
S produkt menadžerima će surađivati AI direktori prodaje, čiji će zadatak biti te usluge prodati klijentima i pokazati njihove prednosti. Za to će im biti potrebne vještine u marketingu i prodaji. Direktori prodaje, ali i menadžeri trebat će osobu koja će im davati savjete o tome kako unaprijediti usluge umjetne inteligencije i integrirati poslovanje u nove trendove. Bit će to AI konzultanti, od kojih se traži kreativno razmišljanje.
Iako se uz umjetnu inteligenciju već sada može dizajnirati mnogo proizvoda, zanimanja poput grafičara, dizajnera i kreativaca bit će prijeko potrebna. Upravo ti stručnjaci radit će na razvoju korisničkog iskustva, odnosno unapređenju AI aplikacija i softwarea. Lingvisti će dobro doći na tržištu u budućnosti jer se mogu usmjeriti ka NLP specijalistima. NLP je kratica za Natural Language Processing, a oni će učiti umjetnu inteligenciju da razumije prirodan, ljudski jezik u smislu izvršavanja naredbi i lakše komunikacije s naprednim tehnologijama.
Naposljetku, uvijek će biti potrebni programeri, odnosno AI software inženjeri koji će graditi umjetnu inteligenciju da bude efikasnija, brža i dostupnija, a za takva istraživanja pobrinut će se AI istraživački znanstvenici.
Sadržaj donose Index i A1 Hrvatska u skladu s najvišim profesionalnim standardima.
bi Vas mogao zanimati
Uvjetima korištenja i Pravilima o privatnosti