Šef Forda: Europa gura autoindustriju u propast
EUROPSKA automobilska industrija s brigom ponovno gleda prema Bruxellesu, gdje Europska komisija planira predstaviti nova pravila za prijelaz na električna vozila, uključujući i nove ciljeve za emisije ugljika, piše u autorskom tekstu za Financial times Jim Farley, izvršni direktor tvrtke Ford Motor Companyja. Upozorava kako trenutna pravila nalažu prebrz prelazak, dok europski kupci - i pojedinci i tvrtke - jednostavno ne kupuju električna vozila u dovoljnom broju.
U nastavku prenosimo njegov tekst.
Kineska prijetnja i europska stagnacija
Europski kreatori politika tvrde da žele održivu automobilsku industriju. Međutim, postavljanje nerealnih propisa samo da bi se oni prilagođavali na kraju svake godine kada potrošači ne reagiraju, recept je za kaos koji riskira prodati automobilsku budućnost kineskim proizvođačima.
Takav pristup narušava složeni ciklus dizajna proizvoda, inženjeringa i opskrbnih lanaca koji zahtijevaju duga razdoblja pripreme i milijarde ulaganja. Hitno nam je potreban regulatorni okvir za Europu koji pruža realističan i pouzdan desetogodišnji horizont planiranja.
S jedne strane, suočavamo se s najagresivnijim svjetskim mandatima za ugljik, propisima koji zahtijevaju tempo elektrifikacije odvojen od stvarnosti potražnje potrošača. S druge strane, suočeni smo s poplavom državno subvencioniranog uvoza električnih vozila iz Kine, koji su strukturno osmišljeni da potkopaju europsku radnu snagu i proizvodnju.
Kina ima i više nego dovoljno proizvodnih viškova da proda svakom novom kupcu vozila u Europi. Kineski brendovi udvostručili su svoj tržišni udio u regiji u samo 12 mjeseci, dosegnuvši rekordnih 5,5 posto u kolovozu. U međuvremenu, tržišni udio električnih vozila u EU stagnira na oko 16 posto - daleko iza 25 posto potrebnih za ispunjavanje ciljeva Bruxellesa za 2025. godinu.
Gašenje, a ne tranzicija
Proizvodnja vozila u EU sada je 3 milijuna jedinica ispod razine prije Covida. Tvornice se gase. Samo u 2024. godini nestalo je 90.000 radnih mjesta u automobilskoj industriji. To su poslovi koji održavaju europsku socijalnu stabilnost. Ovo nije tranzicija. To je više kao gašenje europske automobilske industrije.
Da budemo jasni, industrija ne traži financijsku pomoć. Ne tražimo protekcionizam kako bismo zaštitili neučinkovitost. U Fordu ćemo nastaviti s teškim radom restrukturiranja. Zatvorili smo stare pogone, smanjili radnu snagu i srezali troškove kako bismo postali agilniji. Uložili smo milijarde u transformaciju naših proizvodnih operacija u Europi i nudimo našim kupcima veći izbor pri prelasku na električno ili hibridno vozilo.
Ali ako Europa želi izbjeći da postane muzej proizvodnje 20. stoljeća, potreban nam je hitan reset i dugoročni plan.
Resetiranje pristupa je nužno
Regulatorni pristup 'nametni pa će kupiti' doživio je neuspjeh. Moramo uskladiti ciljeve za ugljik sa stvarnim prihvaćanjem tržišta i pružiti proizvođačima automobila realističan i pouzdan desetogodišnji horizont. To uključuje davanje potrošačima mogućnosti da duže voze hibridna vozila, čime bi se premostio jaz umjesto da ih se prisiljava na skok prema električnim vozilima za koji još nisu spremni.
Moramo potaknuti ovu tranziciju. Europski proizvođači uložili su stotine milijardi u električna vozila. Vlade moraju uskladiti tu predanost s dosljednim poticajima za njihovu kupnju i infrastrukturom za punjenje koja se proteže izvan bogatih urbanih centara u ruralna područja.
Trenutni pristup komercijalnim vozilima je porez na samu okosnicu europskog gospodarstva. Samo 8 posto novih kombija je električno, a propisi ih tretiraju kao luksuzne limuzine. To su alati za vodoinstalatere, cvjećare i građevinare. Agresivni ciljevi za ugljik na komercijalnim vozilima nepravedno kažnjavaju mala i srednja poduzeća koja generiraju više od 50 posto europskog BDP-a.
Europa na prekretnici
Ford Europu naziva domom više od 100 godina. Želimo biti dio njezine zelene budućnosti i planiramo nastaviti ulagati. Ali Europa je pred binarnim izborom. Može poticati naprednu, konkurentnu automobilsku industriju koja predvodi svijet u zelenoj tehnologiji. Ili se može držati nedostižnih ciljeva i gledati kako njezinim tržištem dominira uvoz, dok njezine vlastite tvornice hrđaju.