Srušen Maslenički most
MASLENIČKI most, smješten na najužem dijelu Novskog ždrila, bio je od izgradnje početkom 1960-ih ključna prometna točka koja je povezivala sjevernu Dalmaciju s ostatkom Hrvatske. Njegova visina, luk od čelika i položaj iznad burnog ždrila činili su ga jednim od najupečatljivijih mostova na jadranskoj obali. No, u jesen 1991. godine, usred intenzivnih ratnih sukoba, most je postao i strateški objekt čija je sudbina izravno utjecala na obranu područja oko Zadra.
Most kao strateška točka
Zbog smještaja na važnom prometnom pravcu, Maslenički most bio je presudan u kontroli prilaza Zadru. U to vrijeme podijeljeni teritorij Hrvatske značio je da su cestovne veze bile pod stalnom prijetnjom. Svaki prelazak preko Novskog ždrila mogao je otvoriti put napredovanju neprijateljskih snaga prema jadranskoj obali. Upravo zato most je, osim infrastrukturne vrijednosti, dobio i vojno značenje.
Događaji koji su prethodili rušenju
Tijekom jeseni 1991. borbe oko Zadra i šireg zaleđa bile su žestoke. Hrvatska vojska i obrambene snage nastojale su stabilizirati linije obrane, svjesne da bi gubitak kontrole nad prometnicama mogao imati dalekosežne posljedice. U takvim okolnostima donesena je teška i simbolički snažna odluka: minirati most kako bi se onemogućio prodor napadača.
Rušenje 21. studenoga 1991.
U ranim satima 21. studenoga 1991. most je miniran i eksplozijom srušen u more. Time je prekinuta jedna od najvažnijih poveznica Dalmacije sa sjeverom zemlje. Rušenje je bilo taktička mjera, žrtva infrastrukture radi očuvanja obrane na tlu. Unatoč gubitku, ta je odluka pridonijela usporavanju i otežavanju kretanja neprijateljskih postrojbi i dala hrvatskim snagama dodatno vrijeme za konsolidaciju položaja.
Život bez mosta i privremena rješenja
Nakon rušenja, promet između dvaju dijelova Hrvatske bio je drastično otežan. Tek početkom 1993., u sklopu Operacije Maslenica, izgrađen je pontonski most koji je privremeno omogućio promet ljudi i robe. Taj improvizirani prijelaz postao je simbol povratka kontrole nad tim područjem, iako su uvjeti prelaska često bili zahtjevni zbog vremenskih prilika.
Obnova i povratak simbola
Novi Maslenički most izgrađen je početkom 2000-ih, s modernijom konstrukcijom i većim kapacitetom. Pušten je u promet 2005. godine kao trajna zamjena za srušeni most, ali i kao snažan simbol oporavka i povezivanja Hrvatske nakon razaranja. Danas služi kao važna prometna alternativa, osobito u trenucima kada autocesta i novi Maslenički most na autocesti zbog jake bure moraju biti zatvoreni.