Rimac do prosinca mora pokazati 60 prototipova. O njima ovisi 900 milijuna eura iz EU
TVRTKA Mate Rimca, Project 3 Mobility, koja je korisnica bespovratne potpore od 179 milijuna eura iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), dosad je verificirala 10 prototipova robotaksija. Kako nam je potvrđeno iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, do prosinca, koji je krajnji rok, tvrtka Mate Rimca mora imati još 50 verifikacijskih prototipova.
"S današnjim datumom verificirano je 10 prototipova te pregledano još 12 prototipova, čija se verifikacija očekuje u narednim danima. Za preostale prototipove kontinuirano se vrše testiranja i verifikacije", kažu nam iz Ministarstva.
Više puta pomaknut rok za verifikaciju 60 prototipova
Podsjetimo, prvotno je Rimac morao imati 60 verifikacijskih prototipova robotaksija i to u prvom kvartalu prošle 2024. godine, zatim je dobio odgodu pa je rok pomaknut na prvi kvartal, odnosno do 1. travnja ove godine. Kada je došao 1. travnja, saznali smo da je rok za verifikacijske prototipove pomaknut do slanja osmog zahtjeva za isplatu Europskoj komisiji od strane Republike Hrvatske.
Uvjet isplate 900 milijuna eura iz NPOO-a su prototipovi robotaksija
Ta osma "tranša" predviđena je u drugoj polovici ove godine. Kako su nam rekli iz Ministarstva financija, predviđa se da bi taj osmi zahtjev trebao ići tek krajem godine, odnosno u prosincu.
Iz ministarstva HDZ-ovog Olega Butkovića potvrđeno nam je kako je jedan od uvjeta za slanje tog osmog zahtjeva za plaćanje upravo "dovršena proizvodnja i testiranje 60 verifikacijskih prototipova". To nam je potvrdilo i Ministarstvo financija kada smo ih pitali čekaju li se prototipovi za slanje osme tranše.
"Do kraja tekuće godine Hrvatska planira poslati i osmi zahtjev za plaćanje, u iznosu od gotovo 900 milijuna eura, na temelju ispunjenih svih 17 predviđenih pokazatelja, od kojih se jedan od njih odnosi i na dovršenu proizvodnju i testiranje 60 verifikacijskih prototipova", rečeno nam je u odgovoru.
Reformski i investicijski kriteriji u okviru NPOO-a, odnose se na strukturne promjene, kao što je donošenje određenih zakona na koje se Hrvatska obvezala u sklopu NPOO-a i na konkretna ulaganja u projekte koji su prihvaćeni u sklopu NPOO-a.
Isplate nisu automatske, već Europska komisija mora prvo procijeniti je li Hrvatska u zadovoljavajućoj mjeri ostvarila relevantne ključne etape. Ako pokazatelji nisu ispunjeni, isplata se odgađa ili ne odobrava. Ključna etapa u projektu robotaksija jest verifikacija 60 prototipova.
Najbolji primjer je šesta tranša koja je kasnila šest mjeseci jer Hrvatska nije na vrijeme donijela Zakon o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske, a koji je bio jedan od uvjeta za šestu tranšu. Krajnji rok za provedbu svih reformi i investicija u skopu NPOO-a je 31. kolovoza 2026. godine.
Rimac u veljači: Verifikacija je u tijeku
Kako su nam objasnili iz Ministarstva financija, tijekom godine moguće je podnijeti najviše dva zahtjeva za plaćanje Europskoj komisiji na temelju ispunjenih pokazatelja. U srpnju ove godine poslan je sedmi zahtjev za isplatu 1,1 milijardi eura na temelju ispunjenja 53 investicijska pokazatelja.
Tranše su postupni obroci isplate sredstava iz EU-a koji se dodjeljuju Hrvatskoj po uspješnom ispunjenju unaprijed definiranih reformskih i investicijskih kriterija u okviru NPOO-a.
Prema Operativnom sporazumu za provedbu NPOO-a, projekt robotaksija trebao bi biti gotov do kraja ove godine, pa bi prva vozila trebala voziti Zagrebom početkom sljedeće godine. I to njih 50 do 100 kako su najavljivali čelni ljudi Rimčeve tvrtke zadužene za robotaksije.
Tvrtka Project 3 Mobility Mate Rimca u veljači ove godine odgovorila nam je kako su u procesu izrade verifikacijskih prototipova kao i da se proces odobrenja provodi "prema uvjetima koji su definirani u Nacionalnom planu za oporavak i otpornost".
Bez natječaja kao jedina privatna tvrtka dobili bespovratne milijune
"Svaki pojedini prototip namijenjen je validaciji jednog ili više sustava unutar vozila te svih sustava integriranih u cjelinu. Nakon potvrde određenog sustava, izrađuju se preostali prototipovi za druge vrste testiranja", rekli su nam prije devet mjeseci. Do danas su ih verificirali 10.
Tvrtka P3M, iza koje stoji Mate Rimac, jedina je privatna tvrtka koja je bez natječaja dobila bespovratnu potporu od 179.5 milijuna eura iz NPOO-a. NPOO je ključni dokument koji omogućuje Hrvatskoj korištenje europskih sredstava za gospodarski oporavak nakon pandemije COVID-19 i dugoročno jačanje otpornosti ekonomije i društva na buduće krize.
Tvrtka je taj novac dobila za razvoj potpuno autonomnog električnog vozila pete razine autonomije. U svijetu trenutačno ne postoji nijedno vozilo pete razine autonomije, a i najoptimističnije procjene predviđaju da bi takvo vozilo moglo nastati tek krajem desetljeća.
Obećana je peta razina
Prema SAE klasifikaciji, najmanja ili nulta razina je ona u kojoj je vozač zadužen za sve vozačke aktivnosti, dok je peta, posljednja razina potpuno automatizirana, a jedini čovjekov zadatak je određivanje odredišta.
Razlika između četvrte i pete razine autonomije je znatna. Naime, vozila četvrte razine autonomije mogu voziti potpuno samostalno na unaprijed utvrđenom području i u posebnim okolnostima. Tu spadaju "lokalni taksiji bez vozača", a automobili mogu, ali i ne moraju imati volan i papučice.
Četvrta razina podrazumijeva da automobili voze u ograničenim uvjetima i ne mogu biti u funkciji ako nisu ispunjeni svi uvjeti za vožnju.
Robotaksi je na pozornicu trebao dovesti čovjek s joystickom, ali se nije pomaknuo
Peta razina ima sve što i četvrta, no ne postoje nikakva ograničenja vezana uz okolnosti i ti automobili mogu voziti u svim uvjetima i svugdje. Ukratko, peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište.
Prema opisu Mate Rimca koji kaže da zagrebački robotaksiji neće moći doći na svaku adresu već će imati točke na kojima će se zaustavljati, to ne bi trebala biti obećana peta razina.
Valja podsjetiti i da je u lipnju prošle godine Rimac predstavio projekt robotaksija. Na predstavljanje su došli i premijer Plenković te ministar prometa Butković. Iako je Rimac obećao da će pokazati robotaksi, toga dana nismo ga vidjeli kako vozi.
Tijekom predstavljanja Rimac je dvaput pokušao pozvati robotaksi na pozornicu preko aplikacije, ali auto nije nijednom došao. Nekoliko dana kasnije su iz Rimčeve tvrtke priznali da je robotaksi na pozornicu trebao dovesti čovjek s joystickom.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati
