CNN: Trumpovo odustajanje od električnih vozila velika je pobjeda za Kinu
NAKON što je predsjednik Donald Trump ukinuo porezni poticaj od 7.500 dolara za kupce, u SAD-u se očekuje pad prodaje električnih vozila. Istovremeno, prodaja električnih vozila kineskih konkurenata u ostatku svijeta snažno raste, piše CNN.
Prije dvije godine, dok se kandidirao za ponovni izbor, Donald Trump je inicijativu predsjednika Joea Bidena za električna vozila ismijavao kao "prijevaru" koju promoviraju "radikalni lijevi fašisti, marksisti i komunisti".
"U roku od 3 godine, svi ovi automobili bit će proizvedeni u Kini", napisao je tada na društvenim mrežama. Ta izjava sada zvuči više kao obećanje nego kao predviđanje.
Otkako se vratio na dužnost, Trump i republikanci u Kongresu preokrenuli su smjer razvoja električnih vozila u Americi. Ukinuli su porezne poticaje od 7.500 dolara koji su privlačili kupce, zamrznuli financiranje infrastrukture za punjenje i eliminirali ciljeve energetske učinkovitosti za proizvođače automobila.
Rezultat je povlačenje SAD-a iz utrke za električna vozila upravo u trenutku kada Kina, njegov glavni ekonomski suparnik, grabi naprijed. Time Kina učvršćuje svoju dominaciju ne samo u globalnoj prodaji električnih vozila, već i u opskrbnim lancima za baterije i ključne rijetke metale koji se koriste u njihovoj proizvodnji.
Nelogična politika
U političkom kontekstu, Trumpov stav protiv električnih vozila je razumljiv – republikanci se dugo protive poticajima koje vode demokrati, dijelom i zato što ih vide kao prijetnju naftnoj i plinskoj industriji. Međutim, u kontekstu Trumpova trgovinskog rata s Kinom, logika povlačenja od električnih vozila postaje nejasna.
Bidenovi su poticaji bili velikim dijelom usmjereni protiv Kine – poticali su gradnju američkih tvornica baterija i kažnjavali tvrtke koje nisu dovoljno proizvodile u SAD-u.
Slijedeći tu logiku, Trump je trebao ići još dalje kako bi potaknuo američke proizvođače i potrošače da prihvate električna vozila. Na pitanje o toj kontradikciji, glasnogovornik Bijele kuće izjavio je da Trump "obnavlja američku energetsku i proizvodnu dominaciju ukidanjem opterećujućih propisa koji su gušili energetsku industriju i vraćanjem poslova u zemlju", kao dio "predanosti administracije da osigura ključnu ulogu američkih proizvođača automobila u sljedećem Zlatnom dobu Amerike".
U gotovo svakom drugom sektoru – od lijekova do umjetne inteligencije i čipova – Trump je jasno dao do znanja da želi proizvodnju na američkom tlu, ne bježeći od izravne intervencije u gospodarstvo kako bi podržao strateški važne industrije poput poluvodiča.
Imajući to na umu, bilo bi logično da Trump čini sve što može kako bi se električni automobili proizvodili u SAD-u, pogotovo jer mnogi stručnjaci tvrde da smo bliže kraju ere automobila na benzin nego početku.
"Eri benzina bliži se kraj, a prepustiti tehnologiju električnih vozila Kini bila bi golema pogreška", rekao je Huibert Mees, umirovljeni inženjer koji je radio za Teslu i Apple. "Mislim da je to ogroman rizik za nacionalnu sigurnost, jer je to budućnost transporta. Želimo li da time dominiraju Kinezi ili bilo tko drugi? Mi bismo trebali biti ti koji razvijaju nove stvari, a mi se udaljavamo od novih stvari."
Američki proizvođači usporavaju
Američki proizvođači automobila nisu potpuno odustali od električnih vozila, ali entuzijazam očito opada jer se očekuje drastičan pad prodaje nakon što je porezni poticaj istekao 30. rujna.
General Motors je objavio da će njegova zarada uključivati gubitak od 1,6 milijardi dolara povezan sa smanjenjem proizvodnje električnih vozila, što nazivaju "strateškim preusmjeravanjem" kao odgovorom na promjene vladine politike. Ford je otkazao ili odgodio neke električne modele, a njegov odjel za električna vozila izgubio je više od dvije milijarde dolara u prvoj polovici godine.
Stellantis, vlasnik Jeepa, Rama i Chryslera, također je smanjio svoje ambicije na američkom tržištu, dok je Honda nedavno prekinula proizvodnju električnog crossovera Acura ZDX u SAD-u. Čak je i Tesla, pionir električnih vozila, sada više usredotočen na umjetnu inteligenciju i robotiku nego na automobile.
Stvari dodatno kompliciraju Trumpove carine od 25 posto na većinu uvezenih automobila i dijelova, čije troškove proizvođači uglavnom apsorbiraju kako bi izbjegli podizanje cijena. "Na nekoj razini, dio ovog povlačenja je posljedica velike neizvjesnosti", rekla je Erin Keating, izvršna analitičarka u Cox Automotiveu.
Kineski proboj
U međuvremenu, kineski proizvođači poput BYD-a i Geelyja snažno osvajaju strana tržišta. Iako ti brendovi Amerikancima možda nisu poznati, oni su sve popularniji i cjenovno pristupačni na tržištima od istočne Azije do Europe i Južne Amerike.
"Nije bilo tako davno da bi se kineski automobili jednostavno potpuno uništili na crash testu", rekao je Mees. "Sada su vodeći i nije im trebalo dugo – idu vratolomnom brzinom i ne usporavaju."
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati