Je li Spyker neuništiv?

NIZOZEMSKI proizvođač ima više života od mačke.
Nizozemska tvrtka za sportske automobile Spyker, koja već godinama prolazi kroz financijske poteškoće, ponovno je spašena od bankrota. Osnivač tvrtke, Victor Muller, osigurao je prava na intelektualno vlasništvo marke i, prema objavi na društvenim mrežama, sada će se "usredotočiti na proizvodnju ručno izrađenih supersportskih automobila".
Spyker je prvotno oživio upravo Muller 1999. godine, no neuspjela kupnja Saaba desetljeće kasnije (2010.) prisilila je tvrtku na objavu bankrota krajem 2014. godine. Poslovanje je ponovno pokrenuto do kraja 2015., a godinu kasnije na Ženevskom salonu automobila predstavljen je model C8 Preliator.
Ipak, ni to nije dugo potrajalo. Do 2021. ulaganja novih investitora nisu se ostvarila, pa je Muller ponovno bio prisiljen podnijeti zahtjev za bankrot. Uslijedila je dugotrajna pravna bitka između Mullera i vjerovnika, koja je sada konačno okončana.
Prema objavi na društvenim mrežama, sva prava na intelektualno vlasništvo i zaštitne znakove Spykera sada su u potpunosti oslobođena. Muller je poručio kako će uskoro uslijediti detaljnije informacije o planovima za ponovno pokretanje tvrtke, iako zasad nije jasno kakvu će on osobno imati ulogu u njezinoj budućnosti.
Spyker su 1880. godine u Nizozemskoj osnovala braća Jacobus i Hendrik-Jan Spijker. Tvrtka je u početku izrađivala luksuzne konjske kočije, a ubrzo se preusmjerila na automobile, tada novo čudo tehnologije. Braća Spijker također su bila uključena u zrakoplovnu industriju.
Tijekom Prvog svjetskog rata Spyker je proizvodio zrakoplove i avionske motore za nizozemsku vojsku, što je ostavilo trag na budućem dizajnu i filozofiji marke – spoj luksuza, tehnologije i zrakoplovne inspiracije. Unatoč inovacijama, financijski problemi i mala potražnja doveli su do gašenja tvrtke 1926. godine.
Kroz svoju povijest Spyker je izrađivao sve, od automobila do zrakoplova, a upravo je zrakoplovna industrija snažno utjecala na dizajn nove generacije Spyker automobila koje je Muller predstavio početkom 2000-ih. Uostalom, prepoznatljiv je po simbolu propelera, koji odražava zrakoplovno nasljeđe marke. Tvrtka, međutim, nikada nije postigla značajan uspjeh, a već je prije Saabovog posla imala financijskih poteškoća.
Danas se postavlja pitanje je li tržište spremno za još jednog proizvođača luksuznih, ručno rađenih automobila. Na tržištu već postoji velik broj ekskluzivnih modela visoke cijene i performansi koje nude etablirane marke poput Koenigsegga i Paganija. Model C8 Preliator sada je već deset godina star koncept, a ako Spyker želi ponovno privući kupce, morat će ponuditi potpuno novi model.
Spykerov moto kojeg se očito itekako drže glasi: "Nulla tenaci invia est via", odnosno Ništa nije nedostižno upornome.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati