Zbog skandala s britanskom poštom ubilo se najmanje 13 ljudi

NAJMANJE 13 ljudi ubilo se zbog skandala s britanskom poštom u kojem je gotovo 1000 djelatnika nepravedno progonjeno i osuđeno zbog navodne pronevjere, iako su zapravo bili žrtve pogreške računalnog sustava, stoji u izvješću koje je objavio AP, a prenijeli brojni mediji.
Još 59 ljudi razmišljalo je o samoubojstvu zbog tog slučaja, koji se smatra jednom od najvećih pravosudnih nepravdi u modernoj povijesti Ujedinjenog Kraljevstva.
Od otprilike 1999. do 2015. godine, stotine ljudi koji su radili u poslovnicama pošte nepravedno su osuđeni za krađu, prijevaru i lažno knjigovodstvo, na temelju podataka iz neispravnog IT sustava. Neki su završili u zatvoru ili su bankrotirali. Drugi su izgubili dom, zdravlje, brakove ili su postali izopćeni iz svojih zajednica.
Umirovljeni sudac Wyn Williams, koji vodi javnu istragu o skandalu, rekao je u izvješću da se prema tvrdnjama obitelji 13 ljudi ubilo zbog neispravnog računovodstvenog sustava pošte, koji je"pokazivao fiktivne manjkove u poslovanju poslovnica.
Problemi poznati godinama
Iako je pošta u državnom vlasništvu, djeluje kao privatna tvrtka. Problemi s njezinim sustavom bili su poznati godinama, ali razmjeri nepravde postali su jasni tek prošle godine, kad je televizijska drama o tom slučaju dospjela na naslovnice i izazvala val podrške žrtvama.
Glavni krivac bio je softver Horizon, koji je razvila japanska tvrtka Fujitsu, a pošta ga je prije 25 godina uvela u poslovnice kako bi automatizirala prodajno knjigovodstvo. Kad je sustav pokazivao manjkove, pošta je optuživala voditelje poslovnica za pronevjeru i tjerala ih da vrate novac. No, manjkova u stvarnosti nije bilo. Bili su to lažni manjkovi.
Prema izvješću, oko 1000 ljudi bilo je kazneno gonjeno i osuđeno na temelju pogrešnih podataka. Vlada je u međuvremenu predstavila zakon koji poništava presude i obećava odštetu žrtvama.
Odgovornost i posljedice
Williams je rekao da su neki visoki djelatnici pošte znali - ili su morali znati - da je Horizon neispravan. "Pošta je održavala fikciju da su njezini podaci uvijek točni", rekao je.
Jo Hamilton, bivša voditeljica poslovnice i jedna od glavnih aktivistica, rekla je da izvješće pokazuje razmjere užasa koji su im priredili.
Predsjednik uprave pošte obećao je da će žrtve dobiti odštetu.
"Pošta nije slušala voditelje poslovnica i kao organizacija smo ih iznevjerili. Voditelji i njihove obitelji godinama su patili", rekao je Nigel Railton. "Trebalo im je predugo da skinu ljagu sa svog imena i da dobiju pravdu."
Ovo je prvo izvješće iz istrage koju je pokrenula vlada, a koja ima ovlasti tražiti dokaze od svih uključenih strana. Očekuje se i nastavak, koji će se baviti odgovornošću za nadzor nad sustavom i potencijalnim imenovanjem krivaca.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati