Jedan od najčudnijih automobila ikad. Ružan, ali genijalan
U SVIJETU automobila postoji mnogo modela koji su zaboravljeni jer nisu bili ni posebni ni značajni. No Fiat Multipla nije jedan od njih. Unatoč tome što je bio dizajnerski promašaj, ostao je upamćen kao jedan od najčudnijih automobila svih vremena. Njegova jedinstvenost bila je i njegov najveći adut – i njegova najveća kazna.
Kada se 1998. godine Multipla pojavila na tržištu, mnogi su pomislili da gledaju konceptni automobil koji nikada neće ući u serijsku proizvodnju. Izgledala je poput nekog čudnog eksperimenta, kao da su se dva različita automobila sudarila i spojila u nešto... neobjašnjivo.
Ipak, Fiat je bio ozbiljan u vezi s Multiplinim dolaskom na tržište, uvjeren da će kupci cijeniti njezinu revolucionarnu unutrašnjost i praktičnost. No većina ljudi nikada nije mogla prijeći preko njezinog izgleda.
Kako je nastao "marsovski" dizajn?
Multipla je nastala u periodu kada su u Fiatu htjeli napraviti najpraktičniji obiteljski automobil svih vremena. Cilj je bio stvoriti vozilo koje će moći prevesti šest osoba, ali ne kao u klasičnim monovolumenima gdje se treći red sjedala stiska u prtljažnik, već tako da svi imaju dovoljno mjesta i udobnosti.
Rješenje? Dizajneri su smislili koncept s tri sjedala sprijeda i tri sjedala straga. To je značilo da je automobil morao biti širi od standardnih vozila tog vremena, što je uvelike utjecalo na njegov neobičan izgled.
Fiatovi dizajneri su, međutim, otišli i korak dalje. Podijelili su prednja svjetla u dva niza – gornji set nalazio se iznad poklopca motora, dok su donja svjetla bila uobičajeno postavljena ispod. Ova odluka dala je Multipli izgled "prestrašenog vanzemaljca". Vjetrobransko staklo bilo je neobično veliko i zaobljeno, a bočne prozore činila su dva dijela, što je dodatno pridonijelo neobičnom vizualnom dojmu. Široka i glomazna karoserija činila je Multiplu neskladnom u usporedbi s ostalim automobilima tog vremena.
Rezultat? Auto koji je bio izuzetno funkcionalan, ali toliko čudan da su ga mnogi izbjegavali kupiti.
Ali bila je nevjerojatno praktična
Ako ste mogli prijeći preko izgleda, Multipla je bila briljantan automobil u pogledu funkcionalnosti.
- Šest sjedala u dva reda (3+3) – jedini automobil te veličine koji je mogao udobno prevesti šest odraslih osoba
- Ogroman unutrašnji prostor – zbog neobične širine, putnici su imali više prostora nego u bilo kojem drugom kompaktnom vozilu
- Modularna unutrašnjost – sjedala su se mogla pomicati, uklanjati i prilagođavati prema potrebama vlasnika
- Velik prtljažni prostor – unatoč šest sjedala, Multipla je nudila iznenađujuće puno prostora za prtljagu
- Dobra vozna dinamika – temeljena na Fiat Bravu, Multipla je imala solidno upravljanje i udobnu vožnju.
Motorizacija je također bila razumna:
- 1.6-litreni benzinski motor sa 103 KS – dovoljno za gradsku vožnju
- 1.9 JTD turbo-dizel sa 120 KS – pouzdan i ekonomičan motor, koji je bio popularniji od benzinske verzije.
Predmet sprdnje i loša prodaja
Multipla je odmah postala predmet ismijavanja u medijima i javnosti. Auto-moto emisije, internetski forumi i časopisi nisu imali milosti. Top Gear ju je u više navrata proglasio "najružnijim autom svih vremena". Javna percepcija bila je brutalna – čak i ljudi koji su cijenili njezinu praktičnost nisu htjeli biti viđeni u njoj, a mnogi su se pitali kako je Fiat uopće odobrio ovakav dizajn za proizvodnju.
Rezultat svega? Prodaja je bila ispod očekivanja.
Fiat je 2004. odlučio napraviti redizajn kako bi "popravio" Multiplu. Novi model dobio je klasičniji prednji kraj i izgubio neobične gornje farove. No, umjesto da poveća prodaju, ovaj redizajn je učinio Multiplu manje prepoznatljivom i izgubila je svoj jedini pravi identitet. Prodaja je i dalje bila slaba, a 2010. Fiat ju je povukao iz proizvodnje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati