Kako ruski tajkuni unatoč sankcijama bezbrižno kupuju luksuzne aute
PLANINSKI lanac Kavkaz u Gruziji ne nudi samo zapanjujuće prirodne ljepote, na cestama uz njega su ogromni konvoji kamiona koji prevoze sve vrste robe prema Rusiji. Između ostalih, i onu označenu kao "luksuznu", kojoj je zabranjena prodaja u Rusiji. Ideja te zabrane, pristigle s početkom invazije na Ukrajinu, bila je prouzročiti ekonomsku štetu Rusiji. No, očito ništa od toga, piše Sky News.
Iako su se izvozi luksuznih proizvoda u Rusiju svakako potpuno anulirali, naglo je porastao izvoz prema brojnim ruskim susjedima. Velika Britanija je slala opremu za dronove u Kirgistan, luksuzne automobile u Azerbajdžan. Stvari su postale još čudnije kad se pogleda podatke o izvozu iz samog Azerbajdžana, koji su pokazali nagli porast u izvozu luksuznih automobila, koje ta zemlja ne proizvodi, u druge zemlje Kavkaza i Srednje Azije, uključujući Gruziju i Kazahstan.
"Postoje brojni zakonski propusti"
To je predstavljalo misteriju. Iako su stručnjaci za sankcije rekli da sumnjaju kako se ove kavkaske države gotovo sigurno koriste kao neka vrsta posrednika za slanje sankcionirane robe u Rusiju, trag podataka se gubio kada bi automobili ušli u Kavkaz. No, na licu mjesta može se vidjeti da na graničnom prijelazu u Gruziji postoji improvizirani parkirališni prostor ispunjen luksuznim automobilima kakvi se viđaju na elitnim mjestima poput Dubaija.
"Promatrajući proces kako se automobili i kamioni dovode i potom prevoze u Rusiju, razgovarali smo s brojnim muškarcima uključenima u taj posao. Ono što smo otkrili bio je složen, ali fino uhodan sustav osmišljen za transport europskih automobila u Rusiju. Jedna skupina ljudi zadužena je za dovođenje automobila do granice – ponekad iz prodajnih salona u glavnom gradu, Tbilisiju, ponekad iz crnomorskih luka Poti ili Batumi.
Uglavnom ne znaju odakle automobili dolaze – izravno iz zemalja poput Ujedinjenog Kraljevstva ili putem drugih kavkaskih država poput Azerbajdžana. Nakon što automobili stignu na granicu, ostavljaju ih na parkiralištima gdje stoje nekoliko dana dok se ne riješi potrebna dokumentacija. Ta dokumentacija nije bez svojih komplikacija: nakon što su europske države uvele sankcije, Gruzija je uvela vlastite zabrane slanja automobila u Rusiju. Međutim, postoje brojni zakonski propusti koji ipak omogućuju da automobili pređu granicu", govore novinari Sky Newsa.
Proizvođači odbacuju odgovornost
Jedan od načina je da se automobili registriraju i carine u Armeniji prije nego što krenu na sjever prema prijelazu Lars u Rusiji. Ponekad se vozačima automobila savjetuje da kažu kako automobili samo prolaze kroz Rusiju na putu za Kirgistan. Na kraju, automobili dobivaju tranzitne registarske oznake, nakon čega ih se može voziti preko granice. A budući da Gruzijci mogu putovati bez vize u Rusiju, i obrnuto, prijenos automobila preko granice je jednostavno. Na drugoj strani ih preuzima druga skupina ljudi, a vozači se potom vraćaju u Gruziju.
Ključna stvar kod ovog sustava je da niti jedna osoba u lancu ne može lako biti optužena za kazneno djelo. Druga važna stvar je da se ti automobili ne pojavljuju u carinskim podacima. Iz statističke perspektive, oni stižu u Azerbajdžan ili Gruziju i onda nestaju.
Naravno, proizvođači odbacuju svaku odgovornost i navode da prodaju automobile isključivo na tržišta koja su propisana važećim propisima. Ali, dok inzistiraju na tome da čine sve što mogu kako bi suzbili neslužbene trgovačke puteve, možda je najzapanjujućiji zaključak iz novinarske istrage taj što na terenu u Gruziji nitko ne pokušava sakriti što se događa. Svi znaju da ovi luksuzni europski automobili ne bi trebali ići u Rusiju, ali svakodnevno prelaze granicu jedan po jedan. Svi znaju što se događa, ali nitko ništa ne poduzima da to spriječi. I mora se pretpostaviti da se isto događa sa svime što je pod sankcijama.
Prolazak automobila samo je najočitiji dokaz da režim sankcija ne sprečava proizvode da iz Europe putuju u Rusiju, prenosi N1.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati