Od punjača do dječjih podataka: Kako je EU zauzdao Big Tech
KAD JE APPLE sinoć predstavio svoj najnoviji iPhone, na njemu je bio vidljiv utjecaj Europske unije.
iPhone 15 prvi je koji ima USB-C punjač umjesto uobičajenog Appleovog Lightning punjača, pošto je EU naredio proizvođačima da uvedu istovjetne konekcije.
Bruxelles ističe da će to olakšati život potrošačima i smanjiti otpad.
Apple se 2022. žestoko usprotivio zakonu, tvrdeći da bi se time kaznilo inovacije, no 27 država članica EU-a čini najveće zajedničko tržište u svijetu, a Bruxelles ima Big Tech 'na zubu'.
Zajednički punjač nije jedina ogorčena bitka protiv Big Techa koju je EU dobio. Bruxelles vjeruje da će pobijediti u još nekoliko njih u tjednima i mjesecima koji dolaze.
Ovo su neki od načina na koje je EU prisilio digitalne divove da igraju po novim pravilima u Europi i šire.
Digitalna pravila
Prijelomni Akt o digitalnim uslugama (DSA) i prateći Akt o digitalnim tržištima (DMA) najveći su i najnoviji pokušaji obuzdavanja velikih tehnoloških kompanija.
DSA zahtijeva da tvrtke suzbijaju štetan i ilegalni sadržaj na internetu kao i da procijene rizike koje njihove platforme predstavljaju za društvo.
Za kršenje pravila predviđena je kazna od šest posto godišnjeg globalnog prometa.
Po pravilima, 19 "jako velikih" internetskih platformi, uključujući Facebook, Instagram, TikTok, X (bivši Twitter) i YouTube, moralo se uskladiti s DSA-om do kraja kolovoza. Sve platforme morat će se uskladiti do veljače 2024.
Spomenute velike platforme već su uvele promjene uključujući zabranu ciljanog oglašavanja za djecu te uvođenje ne-personaliziranog feeda za korsnike.
Promjene nisu ograničene na EU. Snapchat je rekao da će i u Velikoj Britaniji ograničiti personalizirano oglašavanje za maloljetnike.
"Pokrenut će se proces postupnih promjena u načinu na koji te platforme djeluju, ali to neće biti preko noći", rekla je Sally Broughton Micova iz Centra za regulaciju u Europi.
DMA je još jedan trn u oku tehnoloških firmi, osobito Applea. Zakon želi razvodniti dominaciju velikih igrača i učiniti tržište pravednijim.
EU ih posebno na oku ima šest: Alphabet (Google), Amazon, Apple, Metu (Facebook), Microsoft i ByteDance (TikTok).
Pravila vrijede od ožujka 2024.
Appleu to donosi jednu od najvećih promjena u 'ekosustavu' kojim dominira njegov App Store. DMA će prisiliti Apple da trećim stranama dopusti trgovine za aplikacije.
"DMA će zaista imati utjecaj na to kako oni dizajniraju svoje strukture", rekao je europski dužnosnik.
Tvrtke će također morati olakšati korisnicima slanje poruka između aplikacija.
No promjene imaju cijenu. Metina nova platforma Threads još nije dopuštena u EU-u zbog europskih pravila.
Zaštita podataka
Golema Opća uredba o zaštiti osobnih podataka (GDPR) stupila je na snagu 2018. i bila je najstroži i najpoznatiji EU zakon na tom području, osiguravajući da građani daju pristanak na načine kojima će se koristiti njihove podatke.
Za kršenja je izrečen niz kazni.
U svibnju je irski regulator za zaštitu privatnosti izrekao najveću do sada pojedinačnu kaznu od 1,2 milijarda eura Meti zbog prenošenja osobnih podataka između Europe i SAD-a.
Utjecaj uredbe osjeća se i izvan Europe.
"Tvrtke nisu tražile rješenja samo za EU, jer ako ste na globalnom tržištu, ponudite to odmah svim potrošačima drugdje koji mogu imati koristi od više privatnosti", rekao je europski dužnosnik.
Budućnost je AI
Nova tehnološka meta EU-a je umjetna inteligencija pošto je chatbot ChatGPT prošle godine ukazao na brz razvoj te tehnologije.
Bruxelles se nada da će dati zeleno svjetlo obuhvatnom zakonu o umjetnoj inteligenciji do kraja 2023.
"Zakon o umjetnoj inteligenciji mogao bi biti još izazovniji", rekao je europski dužnosnik, dodajući da je to veći izazov za EU od DSA i DMA.
Dužnosnik je istaknuo i Zakon o podacima o razmjeni industrijskih podataka, koji bi trebao stupiti na snagu 2025.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati