Više nema sumnje, Facebook izvlači ono najgore iz ljudi
MAHATMA GANDHI je imao optimističan pogled na ljudsku prirodu. Smatrao je da ljudi u osnovi nisu zli. "Brutalnost popušta pod utjecajem ljubavi. Nikada ne smijemo očajavati u vezi s ljudskom prirodom", rekao je svojedobno.
Pitanje o naravi ljudske prirode postavlja se otkako je čovjek sposoban za kompleksnije razmišljanje. Odgovori se mogu u grubo svrstati u tri kategorije: ljudi su po prirodi loši, ljudi su po prirodi dobri i ljudi su po prirodni neutralni, a okolnosti ih čine dobrima ili lošima.
Kakva god bila priroda čovjeka, ona je milenijima postojala bez utjecaja Facebooka.
Eksplozivno svjedočenje zviždačice Frances Haugen
U međuvremenu, zahvaljujući novinarima, istraživačima i zviždačima, znamo da Facebook kao najveća društvena mreža na svijetu može duboko i trajno utjecati na ljudsku psihu, pa time i oblikovati ljudsku prirodu u svojem interesu. Teza mnogih kritičara je da je Facebook loš za kolektivnu dobrobit društava, država, pa i čovječanstva.
Facebook se uvijek branio tako što je inzistirao da je njegovo postojanje, kada se sve zbroji i oduzme, dobro za društvo zbog načina na koji okuplja ljude.
No nova serija članaka u Wall Street Journalu pružila je čvrste dokaze da je Facebook pažljivo proučavao i dugo znao da njegovi proizvodi nanose mjerljivu štetu u stvarnom svijetu - uključujući i mentalno zdravlje tinejdžera - a zatim su sve to u javnosti negirali i tvrdili da su optužbe neutemeljene.
Sve to je palo u vodu nakon eksplozivnog svjedočenja bivše zaposlenice Facebooka Frances Haugen, koja je u međuvremenu postala zviždačica, dala eksplozivan intervju za televizijsku emisiju 60 minuta te svjedočila i pred američkim Kongresom.
Promjena algoritma iz 2018. je pogoršala situaciju
Ključno u njenom svjedočenju je to što smo saznali da je Facebook 2018. godine promijenio svoje algoritme na način koji rezultira još većim vezivanjem ljudi za ovu društvenu mrežu, što je samo po sebi problem, te polarizacijom javnog diskursa i političkih odnosa.
>> Facebook trese najveći skandal dosad. A to nije zbog jučerašnjeg pada
Facebook je promijenio algoritam na svom news feedu- središnjoj funkciji Facebooka - kako bi se prioritet dao sadržaju koji je povećao angažman korisnika.
"Jedna od posljedica toga kako Facebook odabire taj sadržaj danas je optimizacija za sadržaj koji stvara angažman ili reakciju korisnika. No vlastita istraživanja Facebooka pokazuju da je sadržajem koji širi mržnju, dijeli i polarizira lakše potaknuti ljude na ljutnju nego na druge emocije", otkrila je zviždačica.
Stranke su zauzimale sve ekstremnije stavove kako bi privukle pažnju birača na Fejsu
"Facebook je shvatio da će, ako promijene algoritam da bude sigurniji, ljudi provesti manje vremena na mreži, klikat će na manje oglasa i Facebook će zaraditi manje", rekla je Haugen.
Haugen je otkrila i da su neke europske političke stranke kontaktirale Facebook kako bi rekle da ih je promjena news feeda prisilila da zauzmu ekstremnije političke stavove kako bi zadobile pažnju korisnika. Opisujući zabrinutost političara, rekla je da su Facebook upozorili da ih "prisiljava da zauzmu stavove koji im se ne sviđaju i za koje znaju da su loši za društvo", ali da znaju da, ako ne zauzmu te pozicije, "onda neće pobijediti na tržištu društvenih medija".
Utjecaj tehnologije na moral ljudi
Američki portal Vox nedavno je objavio članak pod naslovom "Teško je biti moralna osoba. Tehnologija to čini još težim."
Više je studija pokazalo da nam digitalna tehnologija skraćuje raspon pažnje i čini nas rastresenijima, navodi Vox.
"Što ako nas digitalna tehnologija čini i manje empatičnima, manje sklonima etičkom djelovanju? Što ako umanjuje našu sposobnost moralne pažnje - sposobnost da uočimo moralno istaknuta obilježja određene situacije kako bismo mogli na odgovarajući način reagirati?" pitaju se u članku.
Nude i odgovor: "Postoji mnogo dokaza koji ukazuju na to da naši uređaji zaista imaju ovaj negativan učinak. Tehnološke tvrtke nastavljaju stvarati dizajnerske elemente koji pojačavaju takav učinak - elemente koji nam otežavaju neprekidnu pažnju na stvari koje su doista važne, ili ih uopće uočavamo. Oni to čine iako postaje sve jasnije da to nije loše samo za naše pojedinačne međuljudske odnose već i za našu politiku. Postoji razlog zašto bivši predsjednik Barack Obama sada kaže da su internet i društveni mediji stvorili 'najveću prijetnju našoj demokraciji'", konstatira Vox.
Niz psiholoških studija pokazao je da Facebook loše utječe na ljude
Štoviše, tijekom posljednjeg desetljeća gomila psihologa provela je više studija istražujući kako (i koliko često) ljudi koriste društvene medije i način na koji to utječe na njihovo psihološko zdravlje.
Otkrili su da društveni mediji, između ostaloga, potiču korisnike da se uspoređuju s drugima. Ova društvena usporedba ugrađena je u dizajn platformi. Budući da Facebookovi algoritmi pojačavaju prisutnost postova u našim feedovima koji su dobili mnogo lajkova, na kraju ćemo vidjeti najupečatljivije i najveselije postove iz života naših Facebook prijatelja.
"Čini nam se da uvijek uspijevaju u svemu, a mi se počinjemo osjećati neuspješnima. Obično tada ili provedemo više vremena skrolajući po Facebooku u nadi da ćemo pronaći nekoga goreg od nas, da se osjećamo bolje, ili objavimo vlastito ažuriranje statusa naglašavajući kako nam super ide život. Oba načina nastavljaju začarani krug, koji kod ljudi proizvodi osjećaj nedovoljnosti", navodi Vox.
Uznemirujući dokumentarac The Social Dilemma
O tome kako Facebook mijenja ljudsko ponašanje i izobličava našu psihu govorio je i dokumentarac The Social Dilemma Jeffa Orlowskog iz prošle godine.
Sposobnost algoritama da identificiraju i ciljaju posebne interese korisnika dovela je do toga da su ljudi često bili izloženi samo uskim gledištima koja mogu obuhvatiti fake news, teoretičare zavjera, trolove, predatore i tako dalje. Ovaj dokumentarac dokazuje da naše shvaćanje dokazive stvarnosti postaje slabije jer prihvaćamo sve što je na internetu kao istinito, čak i dok sve manje i manje komuniciramo licem u lice sa stvarnim ljudima s različitim gledištima.
"Sposobnost tehnologije da iznesu u prvi plan ono najgore u društvu je egzistencijalna prijetnja", kaže jedan sugovornik u filmu.
Ljudi odbijaju vjerovati da Facebook manipulira njima
Dodatni problem unutar tog problema je u tome što ljudi koji vjeruju da je ono što postavljaju na društvene mreže u potpunosti stvar slobodne volje, dijelom i zato što je velik dio tog sadržaja tako neozbiljan, odbijaju vjerovati da se njima manipulira.
I tako smo došli do situacije da Facebook podriva demokraciju, da se njime koriste zemlje poput Rusije da interveniraju u izborne procese u Europi i SAD-u, da čini ljude nesretnijima, manje moralnima i više bijesnima.
Jednostavno rečeno, Facebook nas čini gorima, kakvi god bili u početku i kakva god bila ljudska priroda.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati