Ponašanje Crkve u pandemiji nije samo beskorisno nego opasno po zdravlje
PROTEKLIH dana je postalo jasno da su jedan od problema u provođenju izvanrednih mjera borbe protiv koronavirusa - Katolička crkva i dio njenih vjernika.
Hrvatska je tu još dobro prošla u odnosu na primjere iz nekih drugih europskih zemalja.
Poljski biskup: Treba nam povećan broj misa u crkvama!
“Vezano uz preporuke glavnog sanitarnog inspektora, prema kojima se ne bi trebala održavati veća okupljanja, ja molim da se poveća, što je više moguće, broj svetih misa u crkvama kako bi što veći broj vjernika mogao sudjelovati na liturgijama“, objavio je prije nekoliko dana predsjednik Poljske biskupske konferencije Stanislaw Gadecki, koji je zatražio da su u vrijeme epidemije koronavirusa - poveća broj misa u crkvama! Uz dodatak da se to učini “u skladu s propisima sanitarnih službi”, što bi zapravo značilo da mise treba otkazati.
Gadecki je dodao da je “nezamislivo da ne molimo u našim crkvama”, iako je, između ostaloga, baš to potrebno da bi se usporilo širenje Covida-19.
Mediji izvještavaju i o slučajevima iz Italije u kojima je policija morala intervenirati i prekinuti mise koje su se održavale unatoč zabrani vlasti i uputama za sprečavanje širenja koronavirusa.
Sulude tvrdnje župnika iz BiH
U hrvatskom javnom prostoru i među katoličkim vjernicima su dosta pozornosti dobile i sulude objave na društvenim mrežama dvojice pripadnika klera iz BiH.
>> Župnik iz BiH tvrdi da neće zatvarati crkvu, a kao lijek protiv bolesti preporučuje krunicu
Don Ante Ledić iz Novog Travnika je najavio da on svoju crkvu neće zatvarati te da je “lijek za sve bolesti i boli krunica 3x1 svaki dan”. Ledić je na Facebooku napisao: “Put križa, ispovijedi, susreti, razgovori, molitve, blagoslovi...ma sve što smo prakticirali sad ćemo još više!” Svoju zastrašujuće neodgovornu poruku stadu završio je riječima da “nema te zemaljske vlasti koja će mi zatvoriti crkvu”.
Fratar protiv mjera zaštite: Demon postaje sve drskiji i sve otvorenije napada katoličanstvo
Mjere zaštite nisu ni po volji fratra Bože Radoša iz Čapljine, čije je opasne gluposti u vezi koronavirusa na Facebooku pogledalo više od 40 tisuća ljudi.
>> Fratra iz Čapljine ljute mjere zaštite: Posvećena ruka svećenika ima svoju ulogu
"Možete vidjeti svakim danom kako demon postaje sve drskiji i sve otvorenije napada katoličanstvo, napada Crkvu i vjernike u Isusa Krista. Najbolji primjer je to što sinoć mediji vele da je koronavirus nastao u nekoj kršćanskoj sekti koja je u Indiji. Zamislite drskosti te đavolje gluposti. Kao da ti ljudi tamo, ne ulazeći u neke dubinske stavove, kao da oni imaju laboratorije u kojima su proizveli taj virus. Ne čini to demon bez veze preko svojih medija i demona novinara, jer treba napasti kršćanstvo, treba napasti Isusa, uvijek je on bio glavni cilj", započeo je Radoš svoje suludo obraćanje vjernicima.
On je jedan od onih koji potpuno pogrešno i zastrašujuće neodgovorno tvrde da se koronavirus ne može dobiti preko blagoslovljene vode u crkvi.
"Svatko zna da voda čisti i da u sebi ne sadržava nikakve viruse, ni obična, a kamoli blagoslovljena. Ali demonu smeta blagoslovljena voda jer ona je moćno sredstvo protiv demona i njegovih moći, pa i protiv moći koronavirusa", rekao je ovaj fratar.
Istraživanje Bečkog sveučilišta: Sveta vodica je puna fekalija
Iz komentara na društvenim mrežama je vidljivo da ima nemali broj katoličkih vjernika koji doista misle da tzv. sveta voda u sebi ne može sadržavati viruse, što je apsolutno netočno.
Baš obratno, kako je pokazalo istraživanje Instituta za higijenu i primijenjenu imunologiju Medicinskog fakulteta Bečkog sveučilišta iz 2013. godine. Oni su analizirali uzorke iz 21 ''svetog izvora'' vode i 18 škropionica i krstionica u crkvama i kapelicama tijekom godinu dana.
Tek 14 posto uzoraka nije bilo zagađeno fekalnim tvarima, a nijedan ''sveti izvor'' nije se mogao preporučiti kao izvor pitke vode, pokazalo je istraživanje. Izvori vode sadržavali su ne samo fekalno zagađenje, koje je vjerojatno rezultat loše higijene, nego su mnogi imali i nitrate iz gnojiva i uzročnike koji mogu izazvati upalnu dijareju.
U istraživanju se preporučuje redovito mijenjanje vode u krstionicama i navodi da je jedan talijanski svećenik izmislio uređaj iz kojeg kaplje sveta voda, čime se izbjegava umakanje čitave ruke u vodu.
Hrvati katolici: Sveta voda ne može biti zaražena
No neki hrvatski katolički vjernici su uvjereni u suprotno.
>> Neki Hrvati katolici stvarno misle da sveta voda ne može biti izvor zaraze
“Sveta voda ne može biti zaražena, ne širite laži, sram vas bilo, samo ste vi zaraženi svojim lažima”, “Zar blagoslovljena voda ne služi upravo protiv đavolskih protivština? Po vama onda se poništava i krštenje i blagoslov!” samo su neki od komentara katoličkih vjernika na konstataciju da treba paziti sa svetom vodom u jednoj vjerničkoj grupi na Facebooku.
Konfuzne poruke hrvatskih biskupa
Kada je riječ o Hrvatskoj biskupskoj konferenciji (HBK), ona se nakon pojave prvih zaraženih koronavirusom oglasila izjavom da “prate situaciju” i da će “reagirati ako bude potrebno”.
U međuvremenu se vidi i kakva je ta reakcija biskupa: neujednačena i često neodgovorna.
Primjerice, Stožer za civilnu zaštitu Primorsko-goranske županije zamolio je crkvu da obustavi sve liturgijske obrede do 3. travnja, što je Riječka nadbiskupija odbila.
>> Riječki stožer molio crkvu da obustavi obrede, oni ograničili broj ljudi i dali upute
Umjesto toga, riječki nadbiskup mons. dr. Ivan Devčić uputio je jučer dopis svećenicima s novim odredbama u vezi koronavirusa u kojima se traži da se obredi nastave, ali da se na njima ne smije okupiti više od sto vjernika. Barem su odustali od tzv. svete vode: “Neka se u škropionicama na ulazima i na drugim mjestima u crkvama i kapelama ne čuva i ne ulijeva blagoslovljena voda; neka te posude ostanu prazne.”
Nasuprot tome je primjer Dubrovačke biskupije, koja ne preporučuje dolazak vjernicima u crkve, već putem Facebooka organizira prijenos nedjeljne mise.
Košić u nedjelju okupio ljude na misi, vjernici stajali jedni uz druge
Sisačka biskupija je, pak, vjernicima poručila da ne moraju dolaziti na mise do 1. travnja. No biskup Košić je svoju odluku priopćio tijekom mise u nedjelju, 15. ožujka, u crkvi sv. Ane u Osekovu, nakon blagoslova nečega što se zove “bijeli križ istine“ u dvorištu crkve u spomen na ubijene u Drugom svjetskom ratu na ovome području (čitaj: ustaše).
“Recimo i meni se prigovara da blagoslivljajući ove ‘bijele križeve istine’, kako su ih prozvali pripadnici sisačkog ogranka Hrvatskog domobrana koji ih postavljaju, rehabilitiram propale ideologije i vojske. Međutim to nije točno jer, za razliku od ostrašćenih ideologa koji ni danas, s te povijesne distance, ne vide u tim pobijenim žrtvama ljude, mi kršćani vidimo u njima našu braću i sestre, ljude koji zaslužuju da imaju svoj grob, odnosno barem da se za njih molimo”, rekao je Košić u svojoj propovijedi.
Na fotografijama ovog događaja koje je objavila Sisačka biskupija vide se vjernici koji stoje jedni uz druge, dakle suprotno uputama stručnjaka.
U svakom slučaju, različite biskupije su izdale različite upute, što zapravo samo dodatno pojačava konfuziju. Također, sve te mjere su donesene prilično kasno - više od dva tjedna od pojave prvog zaraženog koronavirusom u Hrvatskoj - te su često polovične.
Nemušta kontrola štete kroz tekst pomoćnog biskupa Ivana Šaška
Čini se da su odgovorniji u strukturama Katoličke crkve u Hrvata shvatili da u svemu tome postoje ozbiljni problemi pa je tako pomoćni biskup Ivan Šaško na službenoj stranici Zagrebačke nadbiskupije 14. ožujka objavio dug tekst u kojemu je uz puno pretencioznog katoličkog diskursa pokušao objasniti da je opravdano u ovoj situaciji ne stavljati hostiju rukom vjernicima u usta.
Šaško nažalost nije bio u stanju sam ponuditi jasan i jednostavan odgovor na pitanje koje postavlja u tekstu: “Dakle: Može li se koronavirus prenijeti posvećenom hostijom?”
Odgovor na to pitanje glasi “da”, no Šaško se izgleda ne može natjerati da to tako i napiše pa kreće u komplicirano palamuđenje tipa: “Najprije treba reći da se u našim trenutnim okolnostima radi o prijenosu virusa pri dijeljenju, između primatelja, pričesnika i pričestitelja. Zbog toga su donesene odluke o ograničenjima, odnosno o nekorištenju oblika pričešćivanja na jezik” ili “Glede dubljega pitanja o samoj hostiji, dostupne spoznaje nam ne potvrđuju da bi virus živio u hrani, ali se može prenijeti pri dijeljenju pričesti, a svakako je dobro imati na pameti značenje sakramentalnosti i nijanse odnosa u nauku o transsupstancijaciji.”
Stariji katolički vjernici se naguravaju da bi se fotografirali u crkvi svete Marije na Dolcu
No kako to izgleda u praksi, može se također vidjeti na službenim stranicama Zagrebačke nadbiskupije na kojima je istog dana kao i Šaškov konfuzni tekst, 14. ožujka, objavljena fotografija hodočašća vjernika župe Navještenja Blažene Djevice Marije iz Velike Gorice u Zagreb. Na fotografiji se vidi skupina od stotinjak vjernika u crkvi svete Marije na Dolcu. Riječ je o većinom starijim osobama, koje su najviše ugrožene koronavirusom, a zbijene su jedne uz druge i krše manje-više sve relevantne upute stručnjaka o tome kako izbjeći zarazu koronavirusom.
Takvo ponašanje nije samo glupo i neodgovorno, nego je i sebično jer se tako povećava mogućnost širenja zaraze, što bi moglo dovesti do kolapsa zdravstvenog sustava u RH. Zadrto i fanatično ponašanje nekih katoličkih vjernika, dakle, nije samo njihov problem ili problem Katoličke crkve nego je problem za cijelo hrvatsko društvo. Naime, koronavirus ne obraća pažnju na to je li netko ateist ili vjernik pa ovakvi primjeri poput skupine katolika iz Velike Gorice predstavljaju mogućnost da se zaraza proširi zbog nečije obijesti ili u nikakvim činjenicama utemeljenog stava da moljenje krunice spašava od virusa.
Biseri dekana splitskog Katoličko-bogoslovnog fakulteta
Nažalost, takvo ponašanje običnih vjernika ne čudi kad se vidi što govore istaknuti pojedinci u strukturama Katoličke crkve, poput dekana Katoličko-bogoslovnog fakulteta u Splitu don Mladena Parlova.
On je u intervjuu za katoličku televiziju Laudato 6. ožujka komentirao situaciju u vezi koronavirusa, između ostaloga, i odluku da se zatvori poznato svetište Lourdes, što je izazvalo peticiju fanatika da se isto drži otvoreno.
Parlov je s jedne strane pozdravio mjere predostrožnosti, a s druge ih je napao uz poruku: “Neshvatljivo mi je da se vjernicima oduzima izvor utjehe i snage.”
“Sveci su se više pouzdavali u molitvu i Božju pomoć nego u ljudske mjere. I nama bi trebalo više pouzdanja u Boga i njegovu ljubav prema nama”, rekao je još Parlov i kritizirao “crkvene ljude koji su podlegli panici”.
“Mislim da su prije trebali objaviti poruku vjere i pouzdanja u Gospodin Boga, a ne sprječavati misna slavlja”, zaključio je.
“Čitam na talijanskim portalima kako su brojni Talijani išli na vjerska slavlja u Švicarsku, jer nisu htjeli ostati bez sv. mise. No, ima i nešto dobro u svemu tome, a to je da su brojni vjernici postali svjesniji silne vrijednosti sv. mise te što znači ostati bez nje”, raduje se Parlov, istovremeno ignorirajući činjenicu da su katolički vjernici koji su iz Italije išli na mise u Švicarsku možda proširili koronavirus u susjednoj zemlji.
Molitelji konačno otkazali svoje stražarenje pred bolnicama
Jutros, 16. ožujka, i Inicijativa 40 dana za život, notorni molitelji pred bolnicama, objavila je da prestaje sa svojom aktivnošću koja je također problematična s aspekta borbe protiv koronavirusa.
“Dragi molitelji, dobročinitelji i sudionici pokreta, inicijativa i udruga za život! Zbog novonastalih okolnosti oko širenja koronavirusa i nakon razgovora s policijom te praćenja izjava medicinskog osoblja i donošenja novih mjera vlasti, od ovog trenutka opozivam bdjenja pred bolnicama, domovima zdravlja i ginekološkim ambulantama”, objavio je na Facebooku Ante Čaljkušić, voditelj inicijative.
Sebičnost dijela katoličkih vjernika
Sve u svemu, ovi primjer pokazuju da se Katolička crkva u Hrvata, kao i dio katoličkih vjernika, ponaša ne pretjerano odgovorno i prilično sebično u ovoj izvanrednoj situaciji. Usporavanje širenja koronavirusa ovisi o tome da kao kolektiv pratimo što je više moguće upute stručnjaka i da zarazu ne širimo na druge ljude, napose one starije dobi.
Kler i dio katoličkih vjernika u Hrvatskoj se ponaša baš obratno, tražeći za sebe privilegije koje drugi ne traže i stavljajući svoju “utjehu” i paradno prakticiranje religije na prvo mjesto, iznad svih ostalih građana i općeg dobra. Poruka koju ovako šalju je da im je ljudski život manje važan od toga da odu na nedjeljnu misu, što je naročito licemjerno jer inače stalno govore o plemenitosti žrtvovanja, a jedva podnose da žrtvuju na nekoliko tjedana vodu u škropionicama kako se koronavirus ne bi tako širio
Crkva u Hrvata ne samo da se zasad pokazala posve beskorisnom u borbi protiv ove nesvakidašnje pandemije koja ugrožava čovječanstvo nego i štetnom i opasnom. Umjesto kršćanske parole "ljubi bližnjeg svog", upute i ponašanje nekih biskupa i dijela njihovih vjernika prije će rezultirati s "ubij bližnjeg svog" tako što ćeš ga zaraziti koronavirusom.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati