U kina stigao film Zaselak M. Nighta Shyamalana

30. SRPNJA 2004. godine u kina je stigao Zaselak (The Village), psihološki triler redatelja M. Nighta Shyamalana, poznatog po napetoj atmosferi i velikim obratima u svojim filmovima.
Iako je publika očekivala još jedan horor u nizu, Zaselak je bio mnogo više od toga: bio je to film o strahu, kontroli, izolaciji i cijeni sigurnosti.
Smješten u naizgled mirnu i idiličnu zajednicu usred guste šume, film postavlja jednostavno pitanje: koliko smo zapravo spremni žrtvovati kako bismo živjeli bez boli i zla vanjskog svijeta?
Selo koje skriva više od tame
Radnja filma odvija se u izoliranom, ruralnom naselju iz 19. stoljeća zvanom Covington, čiji se stanovnici striktno drže nepisanog pravila: nikada ne smiju prijeći granice šume jer u sjeni vrebaju čudovišta. Prema legendi, neimenovana šumska bića u miru žive izvan sela pod uvjetom da ljudi ostanu unutar svojih granica.
Kad jedan od mladića, Lucius Hunt (Joaquin Phoenix), zatraži dopuštenje da ode preko granice kako bi nabavio lijekove, narušava se krhki mir. Uskoro počinju čudni događaji: krvlju označene kuće, nestanci životinja i jezive figure u crvenim plaštevima.
No, prava istina počinje se otkrivati tek kada slijepa mlada žena, Ivy Walker (Bryce Dallas Howard), krene na put kroz šumu i prema istini koja će preokrenuti sve što smo do tada vjerovali.
Mračna bajka ili društvena alegorija?
Iako je film promoviran kao horor, Zaselak je zapravo egzistencijalna bajka o strahu kao oružju. Shyamalan ovdje koristi žanrovske elemente samo kao alat, dok se tematski bavi pitanjima manipulacije, moralnih granica, kontrole zajednice i načina na koji se društvo štiti od boli.
Likovi starješina, predvođeni Williamom Hurtom i Sigourney Weaver, nose teret tragične prošlosti i uvjerenja da je istina ponekad previše razorna da bi bila dopuštena. U tom kontekstu, zaselak postaje metafora za svijet u kojem se iluzija sigurnosti stavlja iznad slobode pojedinca.
Bryce Dallas Howard, zvijezda u usponu
U svojoj prvoj glavnoj filmskoj ulozi, Bryce Dallas Howard oduševila je kao Ivy Walker, slijepa djevojka s unutarnjom snagom i emocionalnom dubinom. Iako je tada bila gotovo nepoznata, njezina izvedba bila je jedan od najhvaljenijih aspekata filma.
Joaquin Phoenix, kao tihi, introspektivni Lucius, ima suptilnu, ali snažnu prisutnost, dok je Adrien Brody u ulozi problematičnog Noaha dao dodatnu dimenziju psihološkom sloju filma.
Obrat koji je podijelio publiku
M. Night Shyamalan tada je već bio poznat po velikim završnim obratima, poput onog u Šestom čulu. U Zaselku obrat ne dolazi u obliku nadnaravnog otkrića, već potpune dekonstrukcije stvarnosti.
Bez previše spoilera, reći ćemo samo da istina o misterioznim bićima i samoj prirodi zaselka mnoge gledatelje ostavlja u šoku, ali i tjera na razmišljanje. Upravo taj obrat podijelio je publiku i kritiku: neki su ga smatrali genijalnim, drugi razočaranjem. No jedno je sigurno, film se i danas analizira, komentira i ne prestaje izazivati rasprave.
Iako u vrijeme izlaska nije oduševio sve kritičare, Zaselak je s vremenom stekao kultni status, osobito među gledateljima koji vole sporije psihološke trilere s dubljim značenjem. Danas ga mnogi vide kao Shyamalanovo najambicioznije, možda i najosobnije djelo.
