Studija: Električne punionice skrivaju zagađenje veće od benzinskih postaja

NA ELEKTRIČNIM punjačima zrak je onečišćeniji nego na benzinskim postajama, pokazuje najnovija studija.
Studija je provedena na 50 električnih punionica u Los Angelesu. U pitanju su brzi DCFC (Direct Current Fast Charging) punjači koji su prema mjerenjima izvor emisije sitnih čestica. Naime, tim s UCLA-a otkrio je da te stanice, točnije njihovi energetski ormarići, mogu potaknuti emisiju sitnih čestica u zraku – tzv. PM2.5.
Radi se o PM2.5 česticama, 30 puta manjima od debljine vlasi kose, koje lako ulaze duboko u pluća, pa čak i u krvotok. One se povezuju s bolestima srca i pluća, a posebno su rizične za ljude koji već imaju zdravstvenih problema. Mjerenjem uzoraka pokazalo se da su koncentracije tih čestica znatno veće nego u okolnom gradskom prostoru, pa čak i u odnosu na zrak na benzinskim crpkama.
U Los Angelesu je istraživanje pokazalo da je prosječna koncentracija PM2.5 čestica u zraku grada između 7 i 8 mikrograma po kubičnom metru, a na autocestama ili prometnim raskrižjima raste na oko 10 do 11. Na benzinskim postajama izmjereno je oko 12 mikrograma po kubičnom metru, dok su brze punionice imale prosjek od 15, s vrhuncima koji su dosezali čak 200.
Analiza je pokazala da su čestice veličine 0,5–1,0 μm stvarno sićušne. Dolaze uglavnom od prašine te tragova habanja kočnica i guma (Ba, Cu, Zn), čak i metala poput aluminija i željeza. Sve to ukazuje na mehanički proces, vjerojatno prašinu koju ventilatori stanica podižu u zrak prilikom hlađenja.
Oni hlade sustav, ali pritom podižu prašinu i mikroskopske čestice guma, kočnica i metala. Najviše onečišćenja zabilježeno je upravo uz same ormariće, dok koncentracija znatno pada već nekoliko metara dalje.
Što vozači mogu učiniti?
Stručnjaci savjetuju da se tijekom punjenja vozači zadrže u automobilu s uključenom klimom ili da se na kratko udalje. U svakom slučaju neka ostave podignute prozore. Dugoročno, rješenje bi mogla biti ugradnja filtera za zrak u punionice, što bi značajno smanjilo širenje čestica.
Autori studije ipak ističu kako su električna vozila i dalje znatno bolja za okoliš od vozila s motorom na unutarnje izgaranje. Elektrifikacija prometa čisti gradski zrak te ga čini zdravijim okruženjem za boravak ljudi. Što se pak punionica tiče, očekuje se kako će i taj problem uskoro biti riješen odgovarajućim „zelenim" tehničkim rješenjem.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati