Ovako se prije 40 godina savjetovalo kako smanjiti potrošnju goriva
U SURADNJI s Yugopapirom donosimo reportažu o savjetima za manju potrošnju goriva koje je dao direktor tadašnje tvornice motora.
Travanj 1983: Đorđe Ćorić je direktor konstruktivnog razvojnog sektora tvornice motora 21. maj koja proizvodi motore za automobile Zastava. Pričamo o krizi automobilske industrije kod nas, o slijepoj ulici u koju su upali gotovo svi domaći proizvođači, o gubicima koji su zastrašujući.
Nemojte se ljutiti, ali biti konstruktor motora u tvornici koja proizvodi već odavno poznate motore, preuzete iz Fiata, nije jako kreativno?
"Ne, griješite, baš taj naš patuljasti položaj u odnosu na prave konstrukcijske urede, kakvi postoje u Mercedesu, Fordu ili kod nekog drugog proizvođača, daje nam šansu da se bavimo detaljima, postepenim usavršavanjima, što ne bismo mogli da moramo sudjelovati u stvarnoj utrci. Usavršavanja Fićinog motora i njegova modernizacija je djelo naše ekipe iz 21. maja.
Na reliju ekonomičnosti, za vrijeme Sajma automobila, pojavili su se i "konstruktori iz domaće radinosti". Što su oni izmislili?
"Pored dovođenja automobila u gotovo idealno stanje, mislim u tehničkom smislu, postižu se razna olakšavanja, kao i smanjivanje glavnog usisa za gorivo za oko 4-5 posto, što smanjuje potrošnju goriva. Naravno, to su rješenja koja su dobra za reli ekonomičnosti, ali ne i za svaki dan, jer takvi automobili gube na performansama.
Nevjerojatno rasipanje
Da li zbog svoje nepažnje rasipamo benzin kojeg i ovako malo imamo?
"Čudan je naš odnos prema tehnici, spremni smo investirati veliki novac u kupovinu modernog automobila koji ima malu potrošnju goriva, a zatim prema tom modernom fetišu se odnosimo krajnje nemarno. Radili smo neke testove s većim brojem automobila koji su u normalnoj eksploataciji na našim putevima. Ustanovili smo da svi troše više benzina nego što je to tvornica propisala. Nisu tvornički katalozi lagali, već su naši vozači krajnje aljkavi u održavanju auta.
Ustanovili smo da je potrošnja bila u prosjeku veća 15, pa i 20 posto. Razlozi su bili vrlo prozaični, ali i nama svojstveni. Počevši od podešavanja pretpaljenja po sluhu, a ne po elektronskom instrumentu, pa onda neispravnih karburatora, s pogrešnim nivoom benzina u lončiću itd.
Balkanska aljkavost?
"Točno to! Mnogi voze s neispravnim svjećicama, ili neodgovarajuće toplotne vrijednosti. Primijetili smo da mnogi voze sa djelomično uključenim čokom, a da toga nisu ni svjesni. Prevari ih pravilan položaj čoka, ali hod žice je neispravan, koja ostaje zaglavljena čak i ljeti.
Što još izaziva neracionalno trošenje?
"Nepodešenost zazora ventila izaziva gubitak od 48 posto, prljav pročistač zraka 4 posto, podešenost prednjeg trapa i pritisci u gumama 3 posto... Progorio auspuh 1 do 3 posto. Do svih tih rasipanja goriva ne bi dolazilo kada bismo se pridržavali uputstava koja se nalaze u servisnim knjižicama, kada se ne bismo trudili da budemo pametniji od onih kojima je motor posao.
Ne agresivno, ali ni sporo
Koliko neodgovarajućim načinom vožnje gubimo benzina ?
"Benzin bacaju oni koji voze agresivno, ali i oni koji voze pretjerano sporo, koji sporo mijenjaju stupnjeve prijenosa, sporo kreću sa semafora. Treba voziti energično i pametno...
Što to znači?
"Ne treba više grijati motor, već krenuti normalno bez nepotrebnog turiranja, ali odmah. Čok treba isključiti poslije nekoliko minuta, čim osjetimo da motor radi ujednačeno i da se ne gasi na niskim okretajima. Treba onda provjeriti da li je čok zaista isključen. To se može provjeriti na semaforu, dok se stoji. Iskusniji vozači to mogu osjetiti i po sluhu, a oni koji imaju okretomjer to primjećuju na satu.
Kada se krene sa semafora, treba dodati gas energično, ali ne suviše, jer je neracionalno kretati, ubrzavati i onda kočiti poslije nekoliko desetaka metara. Treba voditi računa o ritmu kolone i o brzini koju diktira zeleni val - ako radi. Bolje je voziti magistralnim ulicama nego malim, poprečnim, gdje su česta kočenja. Tijekom vožnje treba pratiti promet ispred sebe ali i iza.
Kada primijetite da je semafor zaustavio promet, onda slobodno na ravnom izbacite mjenjač iz brzine i vozite inercijom. Ako znate da je taj semafor "spavač" koji dugo gori, onda slobodno ugasite motor. Manje se troši benzina paljenjem nego ako vam motor nepotrebno radi nekoliko minuta. Naravno, tada nemojte gasiti pozicijska svjetla jer je to noću opasno.
Zablude oko spojlera
Pravilnom upotrebom mjenjača može se štedjeti?
"Ljudi to gube iz vida bojeći se da motor ne oštete. Griješe! Slobodno se može voziti u višem stupnju prijenosa nego što ste navikli. Povremene "detonacije" i trzaji nisu opasni za motor. Većina automobila vrlo lako podnosi treći i četvrti, pa i peti stupanj prijenosa pri 40 ili 60 km/h, a to je brzina kojom se vozimo kroz grad. Naravno, sve zavisi od tipa automobila.
Poznato je da trkači olakšavaju automobile, da ti je to korisno i za obične vozače?
"Veća težina znači veću potrošnju. Samoinicijativno i nestručno ići na olakšavanje automobila može biti i opasno. Dovoljno je isprazniti gepek, skinuti nosač tereta s krova, ne vozati sa sobom sav alat. Time ćete smanjiti potrošnju, a i povećati komfor.
U modi su spojleri?
"Ako se odlučite za njih, onda kupujte samo atestirane, jer oni drugi mogu da povećaju potrošnju goriva zbog loše konstruirane površine koja povećava otpor zraka.
Elektronsko paljenje je kod nas reklamirano kao čarobni štapić?
"Ono to nije, pogotovo ovo koje se kod nas prodaje, jer je tehnološki zastarjelo i ne isključuje upotrebu platina, koje svojom nenaštelanosti rasipaju gorivo. Najbolje i najsuvremenije elektronsko paljenje samo sprečava rasipanje, a ne smanjuje potrošnju ispod propisane.
Lada kao Porsche
Kako se sa štednjom goriva nose konstruktori u velikim firmama?
"Moderni automobili imaju smanjen otpor zraka, koji je vrlo značajan pri višim brzinama. Zatim, olakšavaju ih, smanjuju, uvode petstupanjske mjenjače, ubrzavanje produžuju, to čine i tvornice kao što je BMW, povećavaju zapreminu motora ne povećavajući broj konja.
U samoj konstrukciji također ima novosti. Stvaraju se motori sa što manje pokretnih dijelova, jer se time manje gubi na unutrašnjem trenju. Rade se motori s visokim stupnjem kompresije i specijalno oblikovanim prostorom za sagorijevanje. Ovakve kombinacije omogućuju sagorijevanje vrlo siromašne smjese goriva, što smanjuje potrošnju čak za 20 posto.
Druže Ćoriću, vi ste konstruktor, družite se s kolegama iz drugih tvornica. Da li ima neka tajna koja može obradovati naše potrošače sve skupljih automobila?
"Tajne se ne odaju u novinama, ali vaši čitaoci neka budu prvi koji će saznati jednu javnu tajnu među mojim kolegama: Tvornica koja proizvodi lade u SSSR-u naručila je kod Porschea konstrukciju motora i karoserije za sportski auto koji će se proizvoditi u SSSR-u.
Radovi na konstrukciji bit će gotovi za dvije godine, a pošto su sredstva već planirana, očekuje se i proizvodnja supermodernih sportskih Lada za tri do četiri godine. To će biti auto koji će zadovoljiti čak i one koji obožavaju motorne fetiše u doba restrikcije benzina.
Razgovarao: D. Lučić (Intervju, 1983.)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati