Izvješće: Kreće mračno doba za automobilsku industriju. VW i Renault u problemima
PRODAJE automobila u Europi polako pada, što stvara pritisak na profite i prisiljava proizvođače da promotre svoje pretjerane kapacitete i razmisle o zatvaranjima.
Prognoze za 2025. godinu izgledaju još i gore budući da pravila Europske unije o emisijama ugljikova dioksida zahtijevaju novi krug smanjenja. Morat će se prodati više električnih vozila nego što ih javnost zapravo želi kupiti, a prisilno smanjiti prodaja vozila s motorima na unutarnje izgaranje koje kupci zaista žele, piše Forbes.
HSBC Global Research kaže da će to problemima izložiti Volkswagen i Renault, a da se dioničari BMW-a i Volva mogu opustiti.
Prošle godine je prodaja u zapadnoj Europi skočila za 13.9 posto - na 11.56 milijuna vozila, zbog čega su proizvođači sedana i SUV-ova mogli podići cijene i podebljati profite. Ti pogodni uvjeti ove su godine postepeno nestali, a stanje će postati još gore, piše Forbes.
Rasta gotovo uopće neće biti
GlobalData smanjuje prognoze prodaje u zapadnoj Europi. Prije tri mjeseca predviđali su rast od tek nešto manje od 5 posto. Posljednja prognoza kaže da rasta gotovo uopće neće biti – predviđaju tek 0.2 posto. Zapadna Europa uključuje pet najvećih tržišta: Njemačku, Francusku, Britaniju, Italiju i Španjolsku.
"Postoji kombinacija prepreka za tržišnu aktivnost, a ne izgleda kao da će one uskoro značajno oslabjeti. Kamatne stope još uvijek su visoke iako su se poduzeli prvi koraci za opuštanje monetarne politike", kaže GlobalData u izvješću.
"Cijene vozila još uvijek su visoke – usprkos činjenici da su prepreke u isporuci koje su izazvale velik porast cijena vozila posljednjih godina nestale – i nema znakova velikog smanjenja u kratkom roku. Istovremeno, zamah gubi i tržište električnih vozila. Sada predviđamo da će rezultat za čitavu godinu tek neznatno premašiti onaj iz 2023.", kažu.
Investicijska banka UBS kaže da će ovi pogoršani uvjeti stvoriti pritisak na profit proizvođača do kraja ove godine. Gledajući 2025. godinu, HSBC Global Research kaže da bi potencijalne kazne za proizvođače koji ozbiljno krše ciljeve EU za emisije ugljikova dioksida mogle iznositi 5 milijardi eura, no naglašavaju kako je iz Renaulta rečeno da bi one mogle biti čak i dvostruko više.
Problemi za Volkswagen i Renault
"Volvo i BMW su u boljoj poziciji, dok Volkswagen i Renault moraju popuniti veliki jaz", stoji u izvješću. Proizvođači koji zaostaju nadaju se da će im to poći za rukom uz pomoć novih modela.
"Volkswagen i Renault predstavit će niz novih električnih vozila u drugoj polovini 2024. godine. To bi im trebalo pomoći, ali zaostajanje za zadanim metama donijet će stroži nadzor, kao i veći pritisak da ti modeli zaista budu i uspješni. Mercedes i Stellantis u relativno su boljoj poziciji, ali ni oni nisu potpuno lišeni rizika, pogotovo ako potražnja za električnim vozilima još uvijek bude razočaravajuća", stoji u izvješću.
Volkswagen otpušta radnike
U sklopu dugoročnih planova za rezanje troškova Volkswagen smanjuje broj zaposlenika i zatvara tvornice. Njemački IFO Institut vjeruje da automobilska industrija te zemlje polako ulazi u mračnije razdoblje. "Vjerojatno se ne treba očekivati značajno poboljšanje u narednim mjesecima", kaže analitičarka instituta Anita Woelfl.
"Iskorištavanje kapaciteta palo je na 77.7 posto, što je devet postotnih bodova ispod dugoročnog prosjeka. 43.1 posto biznisa izvještava o premalom broju narudžbi, u usporedbi s 29.2 posto u travnju. Ne očekuje se ni pozitivan pomak iz inozemstva. Očekivanja o izvozu pala su na -16.8 bodova, što je preko 13 bodova niže nego u prethodnom mjesecu", kaže Woelfl. "Automobilska industrija tone sve dublje u krizu", dodaje.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati