Kada se smiju koristiti maglenke na automobilima?
S DOLASKOM prvih jutarnjih magli sve je više onih koji pale maglenke na svojim automobilima, ne mareći pritom za ostale sudionike u prometu.
O problematici maglenki i njihovih prekomjernih korištenja u uvjetima kad to nije predviđeno zakonom, a ni razumom, govorilo se godinama. Naime, sve donedavno su maglenke bile dodatna oprema pa su ih mnogi palili s ponosom kad god je bila prilika. Bilo je to vrijeme kad su opaki igrači sprijeda imali potkovu na maski i upaljene magle, a straga na staklu naljepnicu s natpisom O'Neil u nekoj napadnoj nijansi.
Bilo je to posebno popularno prije nego što su u modu stigla tzv. dnevna svjetla u LED tehnologiji. Do tada su mnogi kućni tuneri voljeli stavljati dodatna svjetla na prednje odbojnike pa i ugrađivati ih u masku, ili ona šuplja mjesta predviđena za ugradnju maglenki na skupim top verzijama modela.
Dnevna svjetla zamijenila maglenke
U međuvremenu su izašli i neki automobili s brojnim izvorima svjetla (sjetimo se Hyundai Coupea), a nakon što su se popularizirala dnevna svjetla, neki su upravo maglenke na baznim izvedbama iskoristili za tu ulogu.
I načelno je to ok, jer su maglenke smještene nisko, u kuteve vozila s kratkim snopom svjetla do 35 metara koji neće zaslijepiti vozače iz suprotnog smjera. Međutim, osjetno veći problem je stražnja maglenka ili par maglenki, koja svijetli izuzetno jakim intenzitetom na razini svjetla kočnica.
Za razliku od prednjih koje služe da bolje obasjaju okolinu vozaču, ove stražnje služe kako bi auto bio uočljiviji. A to ne samo da umara vozača ako se vozi odmah iza, već ga može i zaslijepiti. I tu nastupa razum koji kaže kako maglenke ne bi trebalo imati upaljene ako vozite u nekoj koloni, ili recimo gradskim ulicama, gdje je promet uvijek gust.
Spomenut ćemo i pružne prijelaze gdje mnogi dok čekaju na rampi vole ostaviti auto da radi, a pritom jašu na kočnici (i imaju upaljene maglenke).
Što kaže zakon?
Pitate li se što kaže zakon valja pročitati članak 108. Zakona i sigurnosti prometa na cestama. Osim što definira boju, taj članak zakona kaže i kako po magli moraju biti upaljena kratka svjetla, ili svjetla za maglu, ili oba svjetla istodobno.
Stavak dva istog članka kaže kako se stražnja svjetla za maglu smiju upotrebljavati samo po magli i u slučaju "smanjene vidljivosti“. Pojam "smanjene vidljivosti“ definira članak 2 istog zakona kao situaciju u kojoj vozač zbog nepovoljnih atmosferskih ili drugih prilika (magla, kiša, snijeg, prašina, dim i sl.) ne može jasno uočiti druge sudionike u prometu ili prometni znak na udaljenosti od najmanje 200 metara na cesti izvan, odnosno od najmanje 100 metara u naselju.
Postoji i kazna. Ako se ne postupi po zakonu i maglenke koriste suprotno zakonskoj definiciji kazna je 300 kuna, odnosno 30 eura od iduće godine.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati