Zbog skandala s britanskom poštom ubilo se najmanje 13 ljudi

Foto: EPA

Najmanje 13 ljudi ubilo se zbog skandala s britanskom poštom u kojem je gotovo 1000 djelatnika nepravedno progonjeno i osuđeno zbog navodne pronevjere, iako su zapravo bili žrtve pogreške računalnog sustava, stoji u izvješću koje je objavio AP, a prenijeli brojni mediji.

Još 59 ljudi razmišljalo je o samoubojstvu zbog tog slučaja, koji se smatra jednom od najvećih pravosudnih nepravdi u modernoj povijesti Ujedinjenog Kraljevstva.

Od otprilike 1999. do 2015. godine, stotine ljudi koji su radili u poslovnicama pošte nepravedno su osuđeni za krađu, prijevaru i lažno knjigovodstvo, na temelju podataka iz neispravnog IT sustava. Neki su završili u zatvoru ili su bankrotirali. Drugi su izgubili dom, zdravlje, brakove ili su postali izopćeni iz svojih zajednica.

Umirovljeni sudac Wyn Williams, koji vodi javnu istragu o skandalu, rekao je u izvješću da se prema tvrdnjama obitelji 13 ljudi ubilo zbog neispravnog računovodstvenog sustava pošte, koji je"pokazivao fiktivne manjkove u poslovanju poslovnica.

Problemi poznati godinama

Iako je pošta u državnom vlasništvu, djeluje kao privatna tvrtka. Problemi s njezinim sustavom bili su poznati godinama, ali razmjeri nepravde postali su jasni tek prošle godine, kad je televizijska drama o tom slučaju dospjela na naslovnice i izazvala val podrške žrtvama.

Glavni krivac bio je softver Horizon, koji je razvila japanska tvrtka Fujitsu, a pošta ga je prije 25 godina uvela u poslovnice kako bi automatizirala prodajno knjigovodstvo. Kad je sustav pokazivao manjkove, pošta je optuživala voditelje poslovnica za pronevjeru i tjerala ih da vrate novac. No, manjkova u stvarnosti nije bilo. Bili su to lažni manjkovi.

Prema izvješću, oko 1000 ljudi bilo je kazneno gonjeno i osuđeno na temelju pogrešnih podataka. Vlada je u međuvremenu predstavila zakon koji poništava presude i obećava odštetu žrtvama.

Odgovornost i posljedice

Williams je rekao da su neki visoki djelatnici pošte znali - ili su morali znati - da je Horizon neispravan. "Pošta je održavala fikciju da su njezini podaci uvijek točni", rekao je.

Jo Hamilton, bivša voditeljica poslovnice i jedna od glavnih aktivistica, rekla je da izvješće pokazuje razmjere užasa koji su im priredili.

Predsjednik uprave pošte obećao je da će žrtve dobiti odštetu.

"Pošta nije slušala voditelje poslovnica i kao organizacija smo ih iznevjerili. Voditelji i njihove obitelji godinama su patili", rekao je Nigel Railton. "Trebalo im je predugo da skinu ljagu sa svog imena i da dobiju pravdu."

Ovo je prvo izvješće iz istrage koju je pokrenula vlada, a koja ima ovlasti tražiti dokaze od svih uključenih strana. Očekuje se i nastavak, koji će se baviti odgovornošću za nadzor nad sustavom i potencijalnim imenovanjem krivaca.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.