VEĆI dio Hrvatske tijekom ranih jutarnjih sati prekrile su prve snježne pahulje, a nagli nalet zimskog vremena na prepad je ulovio Hrvatske autoceste!
> Sniježi u većem dijelu Hrvatske
Naime, Pravilnik o održavanju i zaštiti javnih cesta kojeg je u sklopu sa Zakonom o javnim cestama donijelo ministarstvo Božidar Kalmeta kako između 1. studenog i 15. travnja sve zimske službe za održavanje cesta moraju biti u 1. režimu pripravnosti. A u Hrvatskim autocestama su tek 2. studenog otvorene ponude javnog natječaja za zimsko održavanje cesta, nakon što je isti dvaput prije toga propao!
Zakon propisuje da na svakoj dionici autoceste mora biti prisutna potrebna količina kamiona s ralicom, potrebna količina goriva za te kamione i potrebna količina soli. Kamiona zasad nema dovoljno jer svaka HAC-ova tehnička jedinica ima šest kamiona, a potrebno ih je oko deset (u Ogulinu 12 zbog veće količine padalina, u Dalmaciji nešto manje). Također, nisu osigurane niti potrebne količine goriva jer još nije potpisan ugovor o nabavi! Taj ugovor trenutno, kako doznajemo, čeka još potpis predsjednika Nadzornog odbora HAC-a Zdravka Livakovića nakon čega će proći još dva do tri dana dok se gorivo ne dostavi tehničkim jedinicama.
Posljedica nekompetentnosti i privatnih interesa ljudi koji vode Sektor za održavanje
"Ovo je posljedica nekompetentnosti i privatnih interesa ljudi koji vode Sektor za održavanje u Hrvatskim autocestama. Radi se o direktoru Stjepanu Klariću i njegovom zamjeniku Željku Krapljanu", rekao je za Index predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić, koji smatra da smo svjedoci još jedne HAC-ove muljaže kojom bi se moralo pozabaviti Državno odvjetništvo.
Priča je sljedeća: HAC je ove godine dvaput raspisivao natječaje za zimsko održavanje cesta, na kojem svake godine zapošljava vanjske izvođače jer Hrvatske autoceste ne posjeduju svu potrebnu opremu da bi same održavale sve ceste u svojoj nadležnosti, iako imaju vlastitu zimsku službu. Natječaji raspisani u srpnju i rujnu ove godine su pali, a naši izvori iz HAC-a tvrde da su namjerno srušeni zato što poslove nisu dobili izvođači kojima se natječaj namještao!
Natječaj poništen zbog nepotrebnog certifikata koji uopće nije bio naveden među zahtjevima!
Potvrdio nam je to i sam Stanić koji kaže kako je od pojedinih izvođača dobio informacije da je natječaj u rujnu planski srušen. "Imam saznanja da je na dionici Bosiljevo - Mala Kapela najpovoljniju ponudu dala tvrtka Bauhaus. No, od te se tvrtke naknadno tražio certifikat za održavanje cesta koji nije bio naveden u izvornoj natječajnoj dokumentaciji. Natječaj je stoga poništen, a naknadnom provjerom kod Ministarstva prometa utvrđeno je da taj certifikat zapravo nije niti potreban", kaže Stanić i ističe da je to mišljenje Ministarstva, iz njemu nepoznatih razloga, poslano direktno članu Uprave Ivici Mlinareviću. "Mi imamo svoj Odjel za nabavu, pa ako je takvu preporuku trebalo ikome slati, onda ju je trebalo poslati njima", tvrdi Stanić.
Dobro upućeni izvori iz HAC-a uvjeravaju nas da je zimsko održavanje na dionici Bosiljevo - Mala Kapela bilo rezervirano za tvrtku Turković d.o.o. iz Velike Gorice koja je poslove zimskog održavanja na toj dionici obavljala i posljednje dvije godine. Prije toga se tvrtka Turković bavila zimskim održavanjem na dionici Mala Kapela - Čvor Otočac, ali zatim je "prebačena" na dionicu koja je bliže Velikoj Gorici i na kojoj ima više padalina. Pa je samim time i profitabilnija.
Moraju li ljudi početi ginuti na autocestama?
Prošle godine je HAC svojim vanjskim izvođačima za zimsko održavanje plaćao sljedeće cifre: sat pasive (kamion u bazi bez vozača) koštao je 80 kuna, sat aktive (kamion u bazi s vozačem) koštao je 150 kuna, a sat rada koštao je 320 kuna. Stoga je jasno da se izvođačima najviše isplate poslovi na dionicama na kojima ima najviše padalina, odnosno najviše sati rada. Upravo se na takvim dionicama, tvrde naši izvori iz HAC-a, natječaji namještaju "podobnim" izvođačima, iako su ti "odabrani" izvođači redovito skuplji od onih "nedovoljno upućenih" koji nude realne cijene.
"Mislim da tu definitivno ima posla za Državno odvjetništvo. Nedopustivo je da se dovodimo u ovakvu situaciju zbog loše pripremljenih natječaja i nekakvih privatnih interesa, da nemamo na vrijeme spremnu zimsku službu čime se ugrožavaju ljudski životi. Ipak bi sigurnost na autocesti trebala biti najvažnija", zaključuje Stanić i pita se moraju li na autocesti ljudi početi ginuti da se nešto napokon pokrene.
Za komentar ove situacije zamolili smo savjetnika za sigurnost HAC-ove Uprave Svemira Vrsaljka, ali on nije bio raspoložen za telefonski razgovor, objasnivši kako "ne može biti siguran da doista razgovara s novinarom".